Articol de Valentin Damian - Publicat vineri, 17 decembrie 2010 00:00
Dotarea maşinii cu pneuri speciale anotimpului rece contribuie decisiv la siguranţa în trafic, acestea reducînd, de exemplu, cu peste 30% distanţa de frînare faţă de cauciucurile de vară.
Fiecare şofer trebuie să fie conştient de faptul că, indiferent de ce maşină conduce, fie ea Dacie 1300, Audi A6, BMW Seria 5 sau "Jeep 4x4", iarna are nevoie de cauciucuri specifice anotimpului. Nu merge deloc cu cele de "vară", nici măcar cu anvelopele pe care scrie "All Seasons". Componenţa chimică şi arhitectura pneurilor este complet diferită. Sub 7 grade Celsius, cele de vară devin mai dure şi nu mai oferă aderenţa necesară. Şi, viceversa, cele de iarnă se înmoaie peste aceeaşi temperatură, cu acelaşi rezultat.
Încalţi toată maşina!
Dotarea maşinii cu gume de iarnă este destul de costisitoare, putînd ajunge pînă la cîteva mii de lei. Prin urmare, din economie, unii şoferi optează să-şi ia numai două pneuri de iarnă. În acest caz, se "recomandă" montarea lor pe puntea motoare, adică cea cu tracţiune. Dar, atenţie! În afară de "economie", nu se cîştigă aproape nimic.
În cazul maşinilor cu tracţiune (faţă), se iese mai uşor din zăpadă şi atît. La frînare, puntea spate, fără pneuri de iarnă, dezechilibrează maşina din cauza lipsei de aderenţă, iar lucrurile pot degenera uşor. În cazul maşinilor cu propulsie (tracţiune spate), montarea a numai două cauciucuri de iarnă este şi mai periculoasă. Dacă sînt puse pe faţă, în ideea de a avea direcţie, din lipsă de aderenţă, spatele se va bloca foarte uşor în zăpadă. Iar dacă sînt puse pe spate, va fi afectată direcţia. De maşinile integrale nici nu mai vorbim, dotarea acestora cu anvelope de iarnă pe o singură punte ducînd la avarierea sistemului de tracţiune.
Preţuri pneuri de iarnă
Dimensiune Nou Second Hand
175/65/13 191 RON 60 RON
185/65/14 193 RON 80 RON
195/65/15 235 RON 100 RON
205/55/16 332 RON 150 RON
215/50/17 716 RON 300 RON
(*) Au fost luate în calcul cele mai mici preţuri, pentru cele mai căutate tipodimensiuni
Titi Aur te învaţă tehnici de condus pe timp de iarnă
"Cauciucurile de iarnă nu sînt un moft, sînt obligatorii, acestea oferind o aderenţă mai bună chiar şi pe asfalt uscat. Apoi, vizibilitatea este esenţială, curăţarea tuturor geamurilor fiind obligatorie. În ceea ce priveşte condusul pe carosabil alunecos, în primul rînd, mîinile trebuie ţinute pe volan, la orizontala volanului, astfel încît mînuirea acestuia să nu fie obstrucţionată. Un drum acoperit cu gheaţă sau zăpadă este o capcană pentru orice şofer! Nu bruscăm comenzile, nu bruscăm frîna! Se frînează cu mare atenţie, pînă cînd simţim că se blochează roata. Apoi eliberăm uşor frîna şi frînăm din nou, pentru a avea o aderenţă mai bună. Nu frînăm în curbe! Iar folosirea luminilor de întîlnire este obligatorie. O maşină cu farurile aprinse este observată, pe timp de zi, cu 3 secunde înaintea unei maşini fără faruri aprinse"
Vali Porcişteanu: De ce trebuie 4 roţi de iarnă
"Cauciucurile de vară cum dau de frig sînt lemn. Cel mai bine te convingi, băgînd unghia în ele. Dacă faci asta cu un pneu de iarnă, observi că acesta e moale. De ce trebuie gume de iarnă pe toate roţile? Maşina este dezechilibrată din punct de vedere al aderenţei. La o simpă frînare, spatele maşinii se «descarcă». Adică cea mai mare parte a greutăţii se mută pe roţile din faţă, iar spatele devine mai vulnerabil, derapînd. Dacă ai anvelope de iarnă doar pe puntea motoare, e bine că poţi să pleci de pe loc. Dar atît!