SPORTURI  »  AUTO  »  CĂLĂTORIE ÎN TIMP

Glumă comunistă

Articol de GSP - Publicat marti, 23 martie 2010 00:00

Duster marchează intrarea Daciei în elita industriei auto europene. Acum peste 20 de ani, la ordinul lui Ceauşescu s-a încercat primul crossover din "blocul estic", Aro 12


Gazeta vă propune o călătorie în timp, pe vremea în care constructorii de automobile din România încercau să se plaseze printre creatorii de trenduri, şi nu printre urmaşii lor.

Renault nu a avut niciodată în gamă R12 "4x4". A fost o variantă de maşină de raliuri cu motor de Gordini, divizia sport a constructorului francez. S-a modificat un R12 break, rezultînd un R12 Sinpar 4x4 de rally- raid, numele de Sinpar provenind de la o firmă franceză cu acelaşi nume, care se ocupa doar de prepararea maşinilor de raliu.


"Hibrid" Aro-Dacia
La ordinul lui Ceauşescu, dar neavînd la dispoziţie planurile şi tehnologia lui R12 Sinpar, inginerii români au găsit soluţia-salvatoare de a combina platforma tehnică a lui Aro 10 cu structura şi înfăţişarea Daciei 1310 Break. Prin urmare, Aro 12 sau Dacia 1310 "4x4",  s-ar putea spune că a fost primul crossover mioritic (maşină ce îmbină spaţiul şi confortul unui break obişnuit, cu garda la sol mărită şi performanţele unui model "4x4").

Bine, o glumă de maşină, dar pe vremea aceea, nu exista nici Audi A6 Allroad, nici Volvo XC 70 Cross-Country. Doar japonezii de la Subaru şi Toyota mai jucau în această ligă! Acum însă, Dacia Duster urmează trend-ul ascendent al SUV-urilor pe piaţă, atacînd rivalii cu un raport spaţiu/preţ imbatabil.

Aro 12 nu s-a făcut la Dacia, ci la Cîmpulung. Maşina dispunea de tracţiune integrală nepermanentă, diferenţial blocabil manual şi motor diesel, de provenienţă IFA. Din fericire, nu a fost vorba de o producţie de serie. S-au realizat cîteva exemplare, special pentru Armată. Unele dintre ele se mai află încă în circulaţie. "Break cocoţat", cum i se spunea atunci!


Istoria Daciei
Compania Automobile Dacia (UAP - Uzina de Automobile Piteşti) a luat naştere în 1966, ca urmare a semnării unui parteneriat cu Renault. Producţia la fabrica de la Colibaşi (acum, Mioveni) a început în 1968, cu asamblarea modelului "1100". Iar prima berlină Dacia 1300 (versiunea românească a Renault-ului 12) a văzut lumina zilei la parada de 23 August din 1969.  Varianta break a venit trei ani mai tîrziu, în 1972.


3 cilindri avea motorul diesel de provenienţă est-germană IFA

Duster marchează intrarea Daciei în elita industriei auto europene. Acum peste 20 de ani, la ordinul lui Ceauşescu s-a încercat primul crossover din "blocul estic", Aro 12

Gazeta vă propune o călătorie în timp, pe vremea în care constructorii de automobile din România încercau să se plaseze printre creatorii de trenduri, şi nu printre urmaşii lor.

Renault nu a avut niciodată în gamă R12 "4x4". A fost o variantă de maşină de raliuri cu motor de Gordini, divizia sport a constructorului francez. S-a modificat un R12 break, rezultînd un R12 Sinpar 4x4 de rally- raid, numele de Sinpar provenind de la o firmă franceză cu acelaşi nume, care se ocupa doar de prepararea maşinilor de raliu.

"Hibrid" Aro-Dacia
La ordinul lui Ceauşescu, dar neavînd la dispoziţie planurile şi tehnologia lui R12 Sinpar, inginerii români au găsit soluţia-salvatoare de a combina platforma tehnică a lui Aro 10 cu structura şi înfăţişarea Daciei 1310 Break. Prin urmare, Aro 12 sau Dacia 1310 "4x4",  s-ar putea spune că a fost primul crossover mioritic (maşină ce îmbină spaţiul şi confortul unui break obişnuit, cu garda la sol mărită şi performanţele unui model "4x4").

Bine, o glumă de maşină, dar pe vremea aceea, nu exista nici Audi A6 Allroad, nici Volvo XC 70 Cross-Country. Doar japonezii de la Subaru şi Toyota mai jucau în această ligă! Acum însă, Dacia Duster urmează trend-ul ascendent al SUV-urilor pe piaţă, atacînd rivalii cu un raport spaţiu/preţ imbatabil.

Aro 12 nu s-a făcut la Dacia, ci la Cîmpulung. Maşina dispunea de tracţiune integrală nepermanentă, diferenţial blocabil manual şi motor diesel, de provenienţă IFA. Din fericire, nu a fost vorba de o producţie de serie. S-au realizat cîteva exemplare, special pentru Armată. Unele dintre ele se mai află încă în circulaţie. "Break cocoţat", cum i se spunea atunci!

Istoria Daciei
Compania Automobile Dacia (UAP - Uzina de Automobile Piteşti) a luat naştere în 1966, ca urmare a semnării unui parteneriat cu Renault. Producţia la fabrica de la Colibaşi (acum, Mioveni) a început în 1968, cu asamblarea modelului "1100". Iar prima berlină Dacia 1300 (versiunea românească a Renault-ului 12) a văzut lumina zilei la parada de 23 August din 1969.  Varianta break a venit trei ani mai tîrziu, în 1972.

3 cilindri avea motorul diesel de provenienţă est-germană IFA

Flash News: cele mai importante reacții și faze video din sport
Citește și:
Kosovo se laudă cu vestea istorică primită de la FIFA: „Ni se întâmplă pentru prima dată!”
Campionate
Kosovo se laudă cu vestea istorică primită de la FIFA: „Ni se întâmplă pentru prima dată!”
Ce noroc! România, șansă uriașă la tragerea pentru preliminariile CM 2026 » „Tricolorii” pot scăpa de PATRU adversari de foc
Nationala
Ce noroc! România, șansă uriașă la tragerea pentru preliminariile CM 2026 » „Tricolorii” pot scăpa de PATRU adversari de foc
Vedeta Rapidului se pregătește de nuntă: „Va fi EPIC! A meritat așteptarea”
Superliga
Vedeta Rapidului se pregătește de nuntă: „Va fi EPIC! A meritat așteptarea”

Emil Grădinescu, apeluri cu CNA în scandalul Steaua - FCSB: „Bă, nu se mai poate” » Mesaj radical în platoul GSP: „Steaua joacă cu Recolta Săhăteni!”

Vedeta din România, cu nervii la pământ din cauza lui Neymar: „S-au dus pe lângă mine 10 milioane! Poate am noroc în dragoste... și acolo e dezastru”


Comentarii (5)
 •  23 Martie 2010, 10:47

Nu pot sa cred cati ratati de jurnalisti exista in tara asta!Un articol pro Reno! Acest articol arunca cu noroi in acel ARO , de fapt primul 4x4 facut de romani! Si nu au fost cateva!Au fost multe!PLus ca ARO a suferit facelift in urmatorii ani(Aro 244 Andoria) cu tractiune 4x4 permanenta.Poza pusa de acest zia...nimic arata un break :) Cata dezinformare!De ARO Spartana ce zici desteptule?Este incredibil cum presa din Ro prosteste lumea!Excelent acel baner pus de suporteri la meciul vaslui-rapid

 •  23 Martie 2010, 10:25

ba terminatule tu nu stii sa citesti?doar scrie ca avea caroserie de dacie break,nu mai comenta aiurea

 •  23 Martie 2010, 08:19

Prostul satului care esti de redactor care scrii de aro 12 si dupa aia pui poza cu dacia 1310 break prostul familiei. De unde ai copiat articolul nulitate, ca poza ai copiat-o sigur de pe primul search pe google la aro 12 adica de la ://www.reno.ro/galerie/displayimage-22430.html adica de unde un alt prost copiase imaginea altui prost. Ce nulitati sunteti redactori de 2 bani, tine tolo asta toti retarzii pe simbrie sa copieze de pe internet

Vezi toate comentariile (5)
Comentează