Articol de Valentin Damian, Sebastian Culea - Publicat joi, 27 martie 2014 00:00 / Actualizat miercuri, 26 martie 2014 22:53
Licenţele ilegale sînt falsificate încă o dată! Nu e suficient că primăriile din jurul Bucureştiului au eliberat licenţe de taxi pe şpagă şi fără număr, umplînd Capitala cu cel puţin 5.000 de taxiuri în plus faţă de numărul legal. Acum a apărut şi fenomenul falsificării tăbliţei ovale de pe maşini, care autentifică licenţa.
Taxiurile s-au înmulţit în Bucureşti nu numai din cauza acordării de licenţe peste limita legală de către primarii din Ilfov.
Licenţele ilegale sînt falsificate încă o dată! Nu e suficient că primăriile din jurul Bucureştiului au eliberat licenţe de taxi pe şpagă şi fără număr, umplînd Capitala cu cel puţin 5.000 de taxiuri în plus faţă de numărul legal. Acum a apărut şi fenomenul falsificării tăbliţei ovale de pe maşini, care autentifică licenţa.
Taxiurile s-au înmulţit în Bucureşti nu numai din cauza acordării de licenţe peste limita legală de către primarii din Ilfov.
O altă cauză este apariţia plăcuţelor ovale contrafăcute, care sînt uşor de descoperit pentru că n-au trecut pe ele numele localităţii care a eliberat licenţa
Cel puţin 15.000 de taxiuri circulă în Bucureşti, în condiţiile în care numărul lor ar trebui să fie maxim 10.000, aici fiind incluse şi cele aproximativ 1.600 de maşini cu licenţe de Ilfov cu drept de funcţionare în Capitală, respectînd algoritmul cu 4 licenţe la o mie de locuitori.
Excedentul de aproximativ 5.000 de taxiuri este cauzat în principal de numărul de licenţe acordate de primăriile din Ilfov peste limita legală.
Plăcuţele ovale de culoare roşie, amplasate pe portierele din spate ale taxiurilor, mai nou se clonează. "Sînt şi 40 de taxiuri care circulă pe o singură licenţă. Este incredibil", a povestit un taximetrist.
Ce conţine plăcuţa ovală
Fiecare taximetru trebuie să aibă pe cele două portiere din spate două plăcuţe ovale de culoare roşie care conţin următoarele informaţii: numărul licenţei, numărul de înmatriculare al maşinii, localitatea care i-a acordat licenţa şi valabilitatea acesteia
Două variante de clonare
1. Fabricarea de plăcuţe ovale false. Dacă numărul licenţei este păstrat, numărul maşinii este schimbat, fiind pus cel care corespunde cu cel inscripţionat pe plăcuţele de înmatriculare
2. Există situaţii cînd maşina pentru care s-a acordat licenţă nu mai există fizic (accident sau casare). Nu este o problemă pentru că plăcuţa ovală este pusă pe un alt taxi
Plăcuţele ovale false sînt uşor de descoperit
Plăcuţele false nu au trecut numele localităţii care a acordat licenţa. De altfel, numele localităţii nu este ştanţat. Este scris cu vopsea, în comparaţie cu numărul licenţei şi al maşinii, care sînt ştanţate.
"Sînt foarte uşor de identificat, dar nu se bagă nimeni. Clar că e absurd să opreşti absolut toate maşinile, ar lua o eternitate şi procesul de verificare e mult mai complex decît simpla înmînare a actelor", a povestit un taximetrist ilfovean
Cum scapă de Poliţie un taximetrist cu plăcuţe false
Există situaţia ca un taximetrist care are plăcuţa ovală contrafăcută să fie oprit de către agenţii de circulaţie. Taximetristul îi prezintă actele obişnuite (permisul de conducere şi talonul) plus cele obligatorii în cazul unui taximetru: asigurările pentru bagaje şi persoane, autorizaţia de transport eliberată de către Primărie şi autorizaţia de execuţie în care sînt trecute numărul maşinii şi al licenţei. Ultimele, niciodată în original, doar copii xeroxate, motivînd că "originalele" se află la sediul firmei.
Faptul că numele localităţii nu există are o explicaţie simplă în faţa poliţistului: s-a şters vopseaua! Un proces de verificare ar lua mult timp agentului de circulaţie, aşa că este lăsat să plece.
Am solicitat un punct de vedere oficial din partea Poliţiei Rutiere pe care încă nu l-am primit.
Clinceni, un caz aparte
Există taxiuri înregistrate în Clinceni care în dreptul licenţei au ajuns la numărul 300. La o populaţie de 6.000 de locuitori, conform algoritmului de patru licenţe la o mie de locuitori, numărul legal al acestora ar trebui să fie 24. Presupunînd că s-au mai retras licenţe, tot e cale lungă de la 24 la 300. Probabil, la Clinceni, s-a inventat o altfel de numărătoare.
"Faptul că taxiurile-pirat se disting, vizibil, de cele care funcţionează legal, ar trebui să ajute autorităţile, care bineînţeles cunosc acest aspect, dar nu vor să intervină" (a povestit unul dintre angajaţii unei firme ilfovene de taximetrie")
"Pe fiecare plăcuţă ovală este inscripţionată localitatea de provenienţă a licenţei pentru taxiul respectiv: Bucureşti, Măgurele, Clinceni etc. Acelea sînt taxiurile care funcţionează legal, pe licenţa originală. Poliţia nu trebuie să oprească decît maşinile cărora le lipseşte localitatea! Sînt chiar şi 40 de taxiuri pe o singură licenţă". (un taximetrist din Ilfov)