Articol de Mirela Neag, Cătălin Tolontan - Publicat vineri, 19 iunie 2009 00:00
O oră a vorbit ieri Monica Iacob-Ridzi înainte de "a permite jurnaliştilor", expresia îi aparţine, să-i pună întrebări.
Cu voce sigură, ea a descris evenimentele de 2 Mai drept "un succes". "E cel mai mare eveniment sportiv sau de tineret din ultimii 20 de ani", a spus ea.
"Am realizat obiectivul şi l-am şi depăşit. Am scos în stradă 100.000 de tineri. Costurile nu sînt problema mea"
Monica Iacob-Ridzi
Cîteva minute mai devreme, ministrul recunoscuse că "sîntem într-un an dificil, în plină criză financiară, pe care o traversează şi România". Octavian Belu caracterizase situaţia financiară din sport drept "îngrijorătoare".
Întrebată apoi dacă, în anul pe care ea însăşi l-a caracterizat de criză, nu i se par scumpe evenimentele per total sau scena de 75.000 de euro sau cele trei trupe plătite cu 60.000 de euro pentru un concert comun la Bucureşti, Pepe, Viţa de Vie şi Holograf, Ridzi a replicat: "Nu mă interesează asta. Nu mă interesează cîte şepci s-au făcut şi cît au costat tricourile. Nu mă interesează cît a costat rigipsul".
"Nu mă mai întrebaţi dacă a fost scump. Vă spun: se putea face şi mai scump!"
Monica Iacob-Ridzi
Aceasta a fost atitudinea şi acesta a fost discursul ministrului vreme de 90 de minute, alocate întrebărilor.
La fiecare întrebare, indiferent cît de precisă, ea răspundea cu "mulţumirea de a organiza un asemenea eveniment" sau cu invitaţia "de a nu jigni trupele care au cîntat şi care n-au costat aşa de puţin pe cît spuneţi dumneavoastră".
"Poate că ar fi trebuit ca fiecare cheltuială să fie trecută separat, nu pe o factură comună. Altfel, ţi se poate spune la grămadă un milion şi tu trebuie să-l dai"
Octavian Belu
Alături de Ridzi, Octavian Belu a fost mult mai rezervat. Întrebat dacă vrea să plece, el a negat, dar a nuanţat: "Dacă am reproşuri să le fac doamnei ministru le fac în faţă, nu prin presă. Dacă va fi să plec oricum o s-o fac cu seninătate, mult mai uşor decît m-am despărţit de gimnastică".
Belu a intervenit discret în discuţia despre 2 Mai, unde nu a avut nici o implicare, arătîndu-se şi el contrariat de sumele cheltuite la grămadă.
OPORTUNITATE, AMPLOARE, EGALITATE
cuvintele invocate de Ridzi
EFICIENŢĂ
cuvîntul care pe Ridzi, după propriile declaraţii, n-o interesează
"Această scenă nu face 75.000 de euro"
O oră a vorbit ieri Monica Iacob-Ridzi înainte de "a permite jurnaliştilor", expresia îi aparţine, să-i pună întrebări.
Cu voce sigură, ea a descris evenimentele de 2 Mai drept "un succes". "E cel mai mare eveniment sportiv sau de tineret din ultimii 20 de ani", a spus ea.
"Am realizat obiectivul şi l-am şi depăşit. Am scos în stradă 100.000 de tineri. Costurile nu sînt problema mea"
Monica Iacob-Ridzi
Cîteva minute mai devreme, ministrul recunoscuse că "sîntem într-un an dificil, în plină criză financiară, pe care o traversează şi România". Octavian Belu caracterizase situaţia financiară din sport drept "îngrijorătoare".
Întrebată apoi dacă, în anul pe care ea însăşi l-a caracterizat de criză, nu i se par scumpe evenimentele per total sau scena de 75.000 de euro sau cele trei trupe plătite cu 60.000 de euro pentru un concert comun la Bucureşti, Pepe, Viţa de Vie şi Holograf, Ridzi a replicat: "Nu mă interesează asta. Nu mă interesează cîte şepci s-au făcut şi cît au costat tricourile. Nu mă interesează cît a costat rigipsul".
"Nu mă mai întrebaţi dacă a fost scump. Vă spun: se putea face şi mai scump!"
Monica Iacob-Ridzi
Aceasta a fost atitudinea şi acesta a fost discursul ministrului vreme de 90 de minute, alocate întrebărilor.
La fiecare întrebare, indiferent cît de precisă, ea răspundea cu "mulţumirea de a organiza un asemenea eveniment" sau cu invitaţia "de a nu jigni trupele care au cîntat şi care n-au costat aşa de puţin pe cît spuneţi dumneavoastră".
"Poate că ar fi trebuit ca fiecare cheltuială să fie trecută separat, nu pe o factură comună. Altfel, ţi se poate spune la grămadă un milion şi tu trebuie să-l dai"
Octavian Belu
Alături de Ridzi, Octavian Belu a fost mult mai rezervat. Întrebat dacă vrea să plece, el a negat, dar a nuanţat: "Dacă am reproşuri să le fac doamnei ministru le fac în faţă, nu prin presă. Dacă va fi să plec oricum o s-o fac cu seninătate, mult mai uşor decît m-am despărţit de gimnastică".
Belu a intervenit discret în discuţia despre 2 Mai, unde nu a avut nici o implicare, arătîndu-se şi el contrariat de sumele cheltuite la grămadă.
OPORTUNITATE, AMPLOARE, EGALITATE
cuvintele invocate de Ridzi
EFICIENŢĂ
cuvîntul care pe Ridzi, după propriile declaraţii, n-o interesează
"Această scenă nu face 75.000 de euro"
Paul Diaconu, directorul Direcţiei economice din MTS, a participat la conferinţa de presă în calitate de responsabil care a semnat atît contractele, cît şi procesele verbale de recepţie de după eveniment. Gazeta i-a arătat listată fotografia alăturată, întrebîndu-l dacă el consideră că această scenă valorează 75.000 de euro.
Adrian Păunescu: ”75.000 de euro pentru o scenă e o nebunie” (video)
Este scena montată de firma Mark pentru MTS, pentru că, cea mare, a aparţinut MTV. În contract, scena a costat MTS 75.000 de euro! Diaconu a admis evidenţa: "Scena din această fotografie nu valorează 75.000 de euro". În stilul întregii conferinţe, Monica Iacob-Ridzi a intervenit şi a început să enumere formaţiile care au cîntat, cîţi tineri au venit la Costineşti şi concursurile de karaoke organizate acolo.
Prin MTS-ul condus de Monica Iacob-Ridzi, Guvernul României a cumpărat şi a plătit ştiri şi reportaje editoriale la televiziuni importante, încălcînd Legea Audiovizualului!
Televiziunile unde MTS a cumpărat conţinut editorial prin contract - ProTV, Antena 1, Realitatea, MTV, Antena 3
ŞTIRI DE VÎNZARE
Ştiri editoriale nemarcate publicitar difuzate în perioada 1-4 mai
76 ştiri despre 2 Mai
30 de ştiri despre Ridzi
14 ştiri despre Ridzi şi EBA
"Dacă ar fi numai ştirile de la televiziuni şi tot ar trebui să ne gîndim că evenimentele au meritat".
Monica Iacob-Ridzi
Această declaraţie arată scopul ultim, care a ajuns să nu mai fie nici măcar camuflat, al cheltuielilor de minimum 630.000 de euro operate de MTS pentru două zile. Paranteză. Ieri, Monica Iacob-Ridzi a admis că "mai e ceva ce s-a cheltuit, dar sume foarte mici, la nivelul judeţelor". GSP estimează la cel puţin încă 120.000 de euro costurile suportate direct de judeţe. În acest caz, totalul urcă la 750.000 de euro.
Guvernul împotriva legii
Sîntem în faţa primului caz în care Guvernul României recunoaşte, printr-un ministru al său în conferinţă de presă şi, mai important, prin contracte semnate, că a cumpărat publicitate mascată şi că a încălcat o lege, cea a audiovizualului, şi ordonanţele guvernelor României date de-a lungul anilor, inclusiv pe cea a sa din 2008.
Art. 6, punctul 3
Sînt interzise ingerinţe de orice fel în conţinutul, forma sau modalităţile de prezentare a elementelor serviciilor media audiovizuale, din partea autorităţilor publice sau a oricăror persoane fizice sau juridice, române ori străine
Cu bani, MTS a dictat, practic, o parte a agendei de ştiri a televiziunilor, împotriva normelor europene, împotriva legii şi împotriva propriilor ordonanţe
Art. 29, punctul 3
Comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sînt interzise.
Încă din contract, se precizează că unele materiale vor fi publicitare, dar altele vor fi aparent ştiri sau reportaje curate, de fapt costuri la capitolul "Asigurarea Notorietăţii Evenimentului".
Cătălin Tolontan: "MTS a cumpărat conţinut editorial împotriva legii" (video)
Telespectatorii au crezut că urmăresc ştiri, interviuri, reportaje sau prezenţe în studio alese în mod liber de redacţii şi, de fapt, au urmărit publicitate plătită, nemarcată!
Final de minciună
"Priviţi cîte ştiri au apărut la televizor", aproape că striga ieri Monica Iacob-Ridzi. Acea frază împreună cu documentele oficiale au marcat momentul în care în România s-a aflat ceea ce se ştia de mult: guvernul şi politicienii îşi cumpără expunerea pe banii cetăţenilor.
CHEMATĂ LA PARLAMENT
O parte dintre membrii Comisiei parlamentare pentru învățămînt, știință, tineret și sport a Camerei Deputaților doresc să o cheme pe Monica Iacob-Ridzi să dea explicații despre modul cum MTS a cheltuit banii cu evenimentele din 2 Mai. “La prima ședință va fi propusă audierea ministrului tineretului și sportului”, a declarat un deputat.
RIDZI & EBA TV
Ministrul Tineretului şi Sportului apare în 40% dintre ştirile care prezintă evenimentele de Ziua Tineretului. EBA în 20%.
Monitorizarea jurnalelor de ştiri din perioada 1-4 mai arată faptul că eveminentele MTS din Bucureşti şi Costineşti au fost promovate intens de posturile centrale. Dintr-un total de 76 de ştiri în care se prezintă aceste acţiuni, şefa MTS, Monica Iacob-Ridzi, apare cu intervenţii în 30 dintre acestea.
Cătălin Tolontan: ”MTS a cumpărat din bani publici ştirile care nu au fost marcate cu publicitate!” (video)
De asemenea, europarlamentarul Elena Băsescu, invitata doamnei Ridzi la concetul de pe malul mării, apare în 14 ştiri. "Voltaj e formaţia mea de suflet. Primul videoclip pentru ei l-am filmat", spune Elena Băsescu şi la ştirile Antenei 1, din 3 mai, ora 07:00. Aceeaşi declaraţie apare şi în jurnalul ProTV, din aceeaşi zi, la ora 08:00.
Ştirile apar la jurnalele de pe Realitatea TV, Antena 3, Antena 1, ProTV, MTV, Prima TV, Naţional TV, TVR 1, TVR 2 şi N24, doar primele cinci dintre acestea fiind indicate în documentele MTS cum că ar urma să primească bani pentru promovarea acţiunilor de Ziua Tineretului.
Vezi aici ştirile plătite de MTS (video)
"S-A ÎNCĂLCAT LEGEDEA DE PREA MULTE ORI"
"Nu poţi cumpăra timpi în programele de ştiri", susţine Ioana Avădanii, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent
- Doamna Avădanii, MTS a semnat un contract cu o firmă prin care aceasta se obligă, printre altele, să asigure notorietate evenimentelor?
- Da...
- E vorba de evenimentele legate de Ziua Tineretului de la Costineşti. Firma angajată de minister a primit 300.000 lei pentru a asigura notorietate acţiunii: adică intervenţii TV în timpul unor emisiuni, precum şi în programele de ştiri.
- Materialele au fost marcate cu semnul publicităţii?
- Nu.
- Atunci s-a încălcat Legea audiovizualului de mai multe ori. Este interzisă sponsorizarea programelor de ştiri în parte sau total şi sînt înterzise materialele sau ştirile publicitare fără să fie marcate cu semnul P. Practic, s-au cumpărat timpi la ştiri şi s-au difuzat materiale publicitare nemarcate. Dar şi televiziunile au greşit.