Articol de Oana Duşmănescu - Publicat luni, 02 iunie 2014 00:00 / Actualizat luni, 02 iunie 2014 13:33
Regele Juan Carlos al Spaniei a abdicat astăzi şi i-a lăsat tronul fiului său, Felipe al VI-lea. În 2012, Gazeta publica un articol despre pasiunile monarhului spaniol. Toate aventurile marine ale suveranului spaniol stau într-o carte numită "Regele şi marea".
Iubirea şi priceperea sa pentru navigaţie au stat la temelia creşterii interesului spaniolilor pentru acest sport. Un ziarist, Ignacio Gómez-Zarzuela, a adunat într-o carte toate poveştile care l-au avut în centru pe Juan Carlos ca om al mării şi al concursurilor ambarcaţiunilor cu vele.
Felipe, Principele de Asturia şi moştenitorul tronului, este cel care povesteşte că tatăl său a moştenit vocaţia pentru yachting de la tatăl său, care, mai înainte, asistase cum Alfonso XIII, bunicul lui Juan Carlos, devenea un ambasador fervent al acestei discipline în ţara sa.
"De aceea nu mi se pare deloc bizar că noi, familia regală, ne-am ales ca sport de suflet yachtingul. Regele, sora mea Infanta Cristina şi cu mine am avut onoarea să luăm parte la diverse ediţii ale Jocurilor Olimpice, Munchen 1972, Seul 1988 şi Barcelona 1992. Am făcut parte din echipajele care au reprezentat Spania concurînd la diverse categorii de ambarcaţiuni. Iar între noi, trebuie să recunosc, yachtingul a menţinut şi a alimentat mereu un spirit sănătos şi distractiv în cadrul familiei, compensînd şi cu latura competitivă", a spus Felipe.
Campion la 11 ani
Regele Juan Carlos a primit cele dintîi lecţii ale sale de navigaţie cînd avea 10 ani. Yachtul numit Saltillo, construit în 1932, îi aparţinea primarului din Portugalete, Pedro Galíndez. Saltillo i-a fost prima şcoală de iubire faţă de mare şi navigaţie. Pînă la urmă, proprietarul i-a făcut cadou micului Juan Carlos această ambarcaţiune cu motor, care avea 26 de metri lungime.
Următoarea barcă de concurs a fost Sirimi, achiziţionată de Juan Carlos în 1947. Aceasta era mult mai potrivită pentru ca viitorul rege să aplice noţiunile de navigaţie în competiţie. La numai 11 ani, el reuşea să fie cel mai bun la categoria sa, într-o regată Lisabona-Sesimbra. De atunci, iubirea sa pentru yachting a crecut an de an.
În 1972, generalul Franco a fost cel care a decis că Juan Carlos va prelua şefia statului în momentul în care dictatura sa urma să arunce prosopul. De aceea, intenţia regelui de a participa la Olimpiada de la Munchen trebuia să coincidă cu bunul plac al conducătorului. Tradiţia regală era echitaţia, dar Franco dispreţuia profund acest sport, deoarece era individual şi nimeni, în afara sa, nu trebuia să iasă în evidenţă.
De aceea ideea de a participa la yachting a părut bună pentru toată lumea. Cu atît mai mult cu cît Juan Carlos cîştigase, alături de echipajul său, titlul de campion al Spaniei în 1971 şi 1972.
Olimpiada germană
"Juan Carlos nu avea atunci mare experienţă. Dar ne impresiona cu forţa sa de concentrare. În foarte scurt timp a reuşit să stăpînească barca la fel ca navigatorii trecuţi prrin multe", spune Ib Andersen, antrenorul echipei olimpice din '72. În apele canalului Kiel, echipajul bărcii Fortuna, cu Juan Carlos la cîrmă, termina pe poziţia a 15-a.
După concursul olimpic, Juan Carlos, pe vremea aceea principe, s-a îndepărtat de ambarcaţiunile uşoare cu vele pentru cele cu anvergură mai mare. În 1973, un celebru navigator şi constructor al vremii, Paul Evström, a proiectat două "half tonnere". Unul pentru Juan Carlos, altul pentru José Cusí, om de afaceri catalan, sportiv excepţional, care a devenit ulterior armatorul regelui şi prietenul lui apropiat timp de 40 de ani.
Dinastia cu vele
Juan Carlos şi-a botezat barca Shere Khan, care înseamnă Domnul Rege într-un dialect indian. Cusí a numit-o Bribón (Haimanaua). "Îmi plăcea Bribón pentru că sună spanioleşte, ager şi competitiv. Era şmecheresc şi atrăgea", îşi aminteşte armatorul.
Shere Khan şi Bribón erau vedetele unei rivalităţi excepţionale, o luptă amicală care i-a stimulat şi pe alţi constructori de yachturi să conceapă ambarcaţiuni din ce în ce mai valoroase. Pînă la urmă Juan Carlos şi Cusí şi-au unit forţele pe Bribón. Au făcut echipă în 1976 şi de atunci regele nu s-a mai dat jos de pe bărcile care au purtat acest nume, 14 la număr - o adevărată dinastie mereu cîştigătoare - pînă cînd a renunţat la navigaţie.
Ultima cursă
Juan Carlos al Spaniei s-a aflat pentru ultima dată la timona unei bărci Bribón la Cupa Regelui, în 2009. Poveştile şi anecdotele care l-au avut în prim plan sînt numeroase. La retragerea sa, prietenul Cusí a istorisit că în timpul unei regate cu mult vînt Juan Carlos s-a rănit puţin la mînă. Tot echipajul a rămas pe loc, neştiind ce să facă mai întîi. Alte bărci îi depăşeau, iar regele a spus rîzînd: "Ce vă imaginaţi, că o să iasă sînge albastru? Haideţi să ne întoarcem în concurs!"
6 Cupe ale Regelui a cucerit echipajul de pe diversele nave Bribón (1984, 1985, 1993, 1994, 2000, 2011)
12 Cupe ale Spaniei au cîştigat ambarcaţiunile Bribón
150 de membri a numărat echipajul de pe Bribón, printre care şi regele Juan Carlos
Juan Carlos I
- născut pe 5 ianuarie 1938
- încoronat pe 22 noiembrie 1975
- căsătorit cu regina Sofia a Greciei şi Danemarcei
- au împreună trei copii şi opt nepoţi
Imagini scandaloase la Slobozia - Farul! Ce a putut să-i facă un copil lui Colțescu