Articol de Daniel Scorpie, Beniamin Osman, Cristi Preda (foto) - Publicat sambata, 15 ianuarie 2011 00:00
Turcii au cîştigat cursa de la distanţă cu românii. Un club din Istanbul a construit un stadion mai eficient decît Primăria Bucureştiului şi Guvernul României. Al nostru va avea 55.000 de locuri şi va costa cel puţin 170 de milioane de euro. Al lor a fost făcut mai repede cu 9 luni, faţă de 6, şi va costa 142 de milioane de euro cu acoperiş cu tot.
O construcţie futuristă, de 5 stele, realizată însă mai rapid şi mai ieftin decît cea de la Bucureşti. Va fi inaugurată azi şi nu vor lipsi premierul Erdogan, fan Fener, şi preşedintele Gul, suporter Beşiktaş
Turcii au cîştigat cursa de la distanţă cu românii. Un club din Istanbul a construit un stadion mai eficient decît Primăria Bucureştiului şi Guvernul României. Al nostru va avea 55.000 de locuri şi va costa cel puţin 170 de milioane de euro. Al lor a fost făcut mai repede cu 9 luni, faţă de 6, şi va costa 142 de milioane de euro cu acoperiş cu tot.
O construcţie futuristă, de 5 stele, realizată însă mai rapid şi mai ieftin decît cea de la Bucureşti. Va fi inaugurată azi şi nu vor lipsi premierul Erdogan, fan Fener, şi preşedintele Gul, suporter Beşiktaş
Turcii au un stadion ultramodern cu 7 luni mai devreme decît noi. Dacă Bucureştiul trebuie să mai aştepte pînă în august Argentina şi "Balonul de Aur" Messi ca să inaugureze "National Arena", Istanbulul s-a grăbit şi e gata de lansare. Nici nu e de mirare dacă vezi cum peste tot se construieşte într-un ritm halucinant, de parcă criza financiară s-ar fi lovit de un zid la marginea Uniunii Europene. Universul descoperit la " Turk Telekom Arena" e cea mai evidentă dovadă.
OZN aterizat pe deal
De departe, venind spre sud-estul metropolei de 12,5 milioane de suflete, stadionul, aflat la un sfert de oră de mers din centru, prin furnicarul de maşini pe autostrada cu 4 benzi, pare o farfurie zburătoare aterizată în ceaţa deasă pe deal, printre blocurile din cartierul Seyrantepe, aproape de pădure. Galatasaray a vrut să marketeze zona, schimbîndu-i numele în Aslantepe, adică "Dealul Leilor", simbolul de pe stema clubului. Bijuteria arhitectonică de cinci stele este rezultatul celui de-al treilea proiect lansat din 1996, de pe vremea cînd Hagi venea să schimbe istoria, şi pornit după multe tentative în 2003 de Ozhan Canaydin, başkanul mort anul trecut.
Vestiarul Galatei e curăţat bine înainte de inaugurare
Macarelele n-au dispărut
Ajungînd aproape, rămîi surprins de şantierul în plină forfotă. Macarale cu braţe lungi, saci de ciment la intrare, cabluri peste tot, muncitori agitaţi în interiorul şi în afara arenei, mult mobilier nedespachetat în loje, drumurile de acces încă în lucru, puţine feţe dispuse să-ţi dea relaţii despre stadion. Nici n-ai spune că diseară e petrecerea de deschidere, cu Ajax. Graba este poate de înţeles, doar fanii aşteptau de 15 ani să se mute de pe învechitul "Ali Sami Yen". Ce mai contează pentru ei detaliile? Pentru noi însă e importantă comparaţia cu stadionul care va găzdui finala Europa League din 2012. Ne interesează cum au făcut ei totul mai rapid şi mai ieftin decît noi.
Proprietatea statului
Turcii au vrut să ridice noua arenă demolînd Ali Sami Yen, dar spaţiul îngust i-a obligat să schimbe planurile. Au vîndut terenul vechiului stadion şi cu banii luaţi au cumpărat locul pentru cel nou, pe care l-au concesionat de la stat pe 49 de ani. De altfel, statul turc, prin intermediul Ministerului Tineretului şi Sportului, este prin lege proprietarul stadionului. Finanţată cu bani publici, construcţia a demarat în decembrie 2007 şi a durat 3 ani. A costat 120 de milioane de euro, la care se mai adaugă costurile suplimentare ale finisajelor şi ale acoperişului retractabil ce va fi montat în septembrie. Încă 22 de milioane! Cu aproape 30 mai puţin decît "National Arena", care va fi de 170 de milioane!
Aşa arată interiorul noii arene a lui Galatasaray
"Din sponsorizări, reclame şi vînzări de bilete ne aşteptăm să încasăm 60 de milioane de euro în fiecare an"
Adnan Polat, preşedinte Galatasaray
"Hagi ne-a adus Cupa UEFA în 2000 şi acum, pe un superstadion, sperăm să ne readucă echipa la aşteptările suporterilor"
"Sînt curios ce au reuşit cei din România şi chiar aştept o invitaţie de la preşedintele federaţiei din România la lansare şi îi aşteptăm pe români la noi"
"De 4 ani sînt ataşat proiectului pus pe hîrtie şi am aplicat experienţa de la proiectul celui mai mare baraj construit vreodată în Turcia"
"N-am copiat absolut nici o arenă din Europa. Proiectul nostru este unicat şi probabil şi singurul stadion plasat pe colină, şi nu pe un teren plan"
"Am vrut să facem stadionul cît mai accesibil pentru fani, ca să poată sosi fără probleme în timp util. Abia apoi ne-am preocupat de restul infrastructurii"
"La nivel guvernamental, premierul Erdogan şi-a dorit tot timpul să fie la curent cu mersul lucrărilor la stadion şi ne-a ajutat cînd am avut probleme"
Isin Celebi, şef de proiect Galatasaray
142 milioane de euro va costa construirea noului stadion din Istanbul; "National Arena" va fi 170 de milioane
3 ani a durat construcţia noii arene din Istanbul, cu 9 luni mai puţin decît "National Arena" din Bucureşti
5.000 de locuri de parcare are în total "Turk Telekom Arena". 3.000 sînt integral acoperite şi se află chiar la stadion, iar restul într-o parcare de lîngă staţia de metrou; 4.500 de locuri va avea "National"
52.695 de locuri, toate pe scaune, are arena inaugurată azi; 55.000 de locuri va avea "National Arena"
9 niveluri are noua casă a Galatei, dintre care 5 sus şi 4 la subsol. "National Arena" are doar 6, două fiind la subsol
4.710 locuri în cele 155 de loje VIP are "Turk Telecom Arena", cu 1.110 mai multe decît în stadionul bucureştean. Toate locurile sînt vîndute pentru 3 sezoane, costul fiind între 2.500 şi 5.000 de euro
1.500 de muncitori au lucrat la stadion, turnînd 1.500 de mc beton zilnic şi folosind 4.500 metri de fier-beton
1 miliard de euro va fi investiţia totală în zonă, în care sînt incluse, pe locul lui "Ali Sami Yen", un zgîrie-nori, o sală de sport de 15.000 de locuri, un mall, teatru, birouri şi hotel de 5 stele.
Lucrări sistate şase luni
Proiectul a trecut şi prin momente de cumpănă, lucrările fiind întrerupte de două ori. În februarie 2009, din cauza problemelor financiare ale unuia dintre partenerii constructori, s-a oprit totul. Compania Talu a ieşit din înţelegerea cu TOKI, firma publică finanţată de Guvern fiind înlocuită de un alt consorţiu, Varyap-Uzunlar, lucrările fiind reluate în iunie 2009. În vară, alte două luni de blocaj. Întîrzierile s-au recuperat însă pe parcurs. Au mai existat şi la ei mici probleme, în urmă cu o lună izbucnind un incendiu la barăcile unde locuiesc muncitorii.
13,5 milioane pe an de la sponsori
Spre deosebire de noi, turcii s-au mişcat repede, începînd să-şi amortizeze investiţia din prima zi. Au vîndut pe zece ani numele stadionului companiei de telefonie mobilă "Turk Telekom", ce plăteşte 8 milioane de euro pe an. Tribuna Nord poartă numele companiei low-cost "Pegasus Airlines", de unde încasează 4 milioane de euro anual, iar al doilea inel al celei de Est, "Ulker Family Tribune", aduce 1,5 milioane de la firma producătoare de dulciuri.
Idee germană, proiect unicat
Dacă noi am ales ca model CommerzBank Arena din Frankfurt, Galatasaray a preferat să aibă un stadion unicat. Gîndit iniţial ca o replică a "Veltins Arena", stadionul lui Schalke care a găzduit finala Ligii Campionilor în 2004 şi 5 meciuri de la CM 2006, "Turk Telekom" s-a construit după un proiect german, dar conceptul a fost unul unicat. Şi nu numai prin faptul că e singurul stadion amplasat pe un deal şi corespunde standardelor UEFA pentru anul 2016, îndeplinind 216 criterii impuse de forul continental. Acustica şi cîmpul vizual sînt la fel de bune peste tot. Are două tabele electronice de 80 metri pătraţi
dispuse deasupra peluzelor, care par mici din cauza acoperişului de 20 de metri înălţime
Muzeu şi megastore Galata
Fiind stadionul pe care joacă pe teren propriu trupa lui Hagi, Turk Telekom Arena oferă multe facilităţi fanilor "Cim Bom". Va avea amenajat un muzeu al clubului, în care vor fi strînse toate celelalte muzee răspîndite în oraş, dar şi un megastore, de unde se pot cumpăra obiecte cu însemnele echipei. Galata va lansa GS Bonus Card, cu care se poate intra la orice meci de acasă şi se poate folosi la shopping drept card de credit în magazinele, restaurantele şi celelalte chioşcuri în interiorul arenei, a căror inaugurare mai are însă destul de aşteptat.
Are 3 capele, doar una e gata!
În stadion, există şi trei locuri de rugăciune pentru suporterii veniţi la meciuri. Modelul a fost împrumutat din Olanda, de la Amsterdam Arena. S-au făcut 3 capele, pentru toate cultele: musulman, mozaic şi creştin. Nu am avut însă acces la nici una dintre ele, ca de altfel nici la subsol. Oricum şeful de proiect al Galatei ne-a asigurat că doar cea musulmană era deja gata. Vestiarul oaspeţilor are culoarea gri petrol, special pentru a introduce adversarii într-o atmosferă apăsătoare. Cel al Galatei are culoarea galben, iar dulapurile, care abia ieri se montau, sînt roşii.