Articol de Decebal Rădulescu - Publicat miercuri, 30 martie 2011 00:00 / Actualizat miercuri, 30 martie 2011 11:23
Şoferii de pe TIR-uri, dar mai nou şi cei de pe autoturisme, se anunţă prin staţie cînd e radar sau vreun alt control. Au un jargon haios prin care vor să se delimiteze de intruşi
De ceva vreme surprind pe şoselele din România maşinile care au o antenă lungă, precum o undiţă, şi subţire. Că o zăreşti la TIR-uri şi la camioane, e banal. Dar cînd o vezi pe autoturisme, chiar şi pe cele de clasă lux, intri la idei.
Este vorba de staţii radio prin care şoferii comunică între ei. Lucrurile s-au dezvoltat uluitor de repede, de la ideea de a discuta cu maşina din faţă, cu care ai plecat la drum, pînă la adevărate "reţele umblătoare" care transmit informaţii despre radare sau alte controale.
Iar dacă stai să asculţi dialogul, eşti uimit, confuz, amuzat. "E vreun coleg care mă recepţionează? Ceva controale spre Filiaşi?", e o frază banală de comunicare.
Legale pînă la 4 waţi
În toată această poveste nu e nimic ilegal. Dacă puterea staţiei nu depăşeşte 4 watt, altfel poate bruia alte reţele. Se discută pe un canal care nu interferează cu poliţia, ambulanţa şi nici măcar cu taxiurile. Un astfel de aparat costă 400-500 de lei. Dar sînt unele, peste limita legală, care ajung să coste şi 2000 de lei. Diferenţa o face puterea şi raza de acţiune. Nu te interesează ce se vorbeşte pe o rază de 50 de kilometri, ci sînt suficienţi cei 10 kilometri acoperiţi de staţia legală.
Jargon aparte şi intruşi eliminaţi
Cel mai haios e că şoferii şi-au dezvoltat un jargon al lor. Dacă nu eşti familiarizat cu el şi te adresezi în afara tiparului, ca un om normal, rişti să nu primeşti nici un răspuns. "Cine ştie dacă nu e vreunul care ne trimite în gura controlului sau vreun hăbăuc care face glume"?, explică un posesor de antenă. Se apelează cu "Colegule", şi la final îşi urează "Doamne ajută, drumuri bune". "Drum bun", la singular, ridică deja suspiciuni! :)
Jargonul s-a dezvoltat la început şi din cauza autoturismelor. "Cînd am văzut că îşi iau şi ei staţii, ne-a apucat boala. Sînt perverşi, vor să afle unde sînt radarele, care pe noi nu ne prea interesează, că avem diagramă şi nu putem merge tare. Noi vrem să ştim de alte controale, şi ei dădeau informaţii false", explică un alt şofer de camion. Între timp, relaţia între TIR-işti şi automobilişti s-a mai upgradat şi se tolerează, ba chiar se ajută.
Replici haioase în jargonul şoferilor
- "Un coleg cu economie mă recepţionează şi pe mine?" - înseamnă că omul vrea să găsească un alt şofer care, prin inginerii financiare neştiute, are un surplus de combustibil pe care îl vinde sub preţul de la pompă
- "Da, colegule, opresc la ieşirea din Focşani, pe dreapta, pe direcţia Bucureşti" e răspunsul şi plasarea colegului cu economie
- "Mă recepţionează vreun coleg pe drumul spre Craiova? Sînt ceva radare?"
- "Colegule, ai un MCV la intrarea în Balş, cu botul spre Bucureşti"
- "Mulţumesc, colegule, Doamne ajută, drumuri bune!, înspre Bucureşti e curat pînă la Piteşti"
Traducerea
"MCV" e denumirea codată de la radarul de tip nou, montat pe Daciile Logan de tip MCV
"Mă recepţionează vreun coleg în zona Porţile de Fier? E vreun ARR pînă în Severin?"
"Da, colegule, stau cu cîntarul imediat cum ieşi din vamă"
"Mă opresc un pic pe dreapta, mulţumesc, Doamne ajută!"
Traducerea
"ARR" este Autoritatea Rutieră Română, care face controale în trafic, împreună cu Garda Financiară şi Registrul Auto Român, vizînd actele mărfii, greutatea ei şi reviziile maşinii