Articol de Valentin Damian - Publicat vineri, 29 ianuarie 2010 00:00
Tracţiunea integrală poate face minuni iarna. Pentru a confirma regula şi a arăta cît de mult a avansat asistenţa electronică, BMW şi-a pus la încercare toate modelele cu xDrive
BMW Romania organizează în acest weekend, în Poiana Braşov, cel mai mare eveniment al iernii: BMW Live Tour. Iar "demo drive"-urile cu instructori din Germania, de la centrul BMW Driver Training, vor face deliciul publicului, al VIP-urilor şi al clienţilor acestei mărci, aşa cum s-a întîmplat şi în cazul presei. Concret, instructorii iau pe rînd BMW-urile xDrive (X1, X5 sau X6), invită cîte o persoană pe "locul mortului" şi pornesc în curse nebuneşti de slalom printre jaloane şi derapaje controlate la limită, pentru a arăta şi demonstra ce se poate face cu o astfel de maşină. Nu încercaţi acasă!
Senzaţii tari
Ce poate fi mai plăcut decît atunci cînd ştii că te poţi juca cu maşina într-un loc viran special amenajat, foarte sigur şi plin cu zăpadă? Senzaţia e unică. E greu de descris şi cel mai bine e s-o trăieşti singur. BMW a echipat SUV-urile cu toate sistemele electronice posibile tocmai pentru a te simţi în siguranţă în orice condiţii, chiar şi atunci cînd maşina îşi pierde iniţial controlul. Poţi să fii doar tu şi maşina. Deconectezi asistenţa electronică şi te joci! Pe urmă o activezi şi observi diferenţa. Senzaţiile se atenuează, dar te simţi în siguranţă.
- driftul, derapajul controlat în care aproape că nu mai ştii unde e faţa şi spatele maşinii, induce un gol în stomac şi o stare de plutire, similară cu imponderabilitatea
- la coborîrea pantelor alunecoase, simţi că nu mai ai control, şi totuşi îl ai. Sistemul de control al coborîrii (HDC) ştie de ce!
- sistemul de tracţiune integrală inteligent te face să ai impresia că învinge legile fizicii, prin anticipaţie
- în ciuda zăpezii şi a gheţii, integrala face ca plecările de pe loc să fie aproape la fel ca pe uscat
- virajele strînse sau acele de păr abordate în viteză cînd alunecă pe jos nu pot fi comentate. Teoretic, maşina ar trebui să subvireze, să plece de faţă şi cînd vezi parapetul cum se apropie, strîngi din dinţi. Greşit! xDrive-ul intervine rapid şi SUV-ul ia curba impecabil
Ponturi şi sfaturi
- Obligatoriu trebuie să ai cauciucuri de iarnă
- Nu te juca pe zăpadă, dacă maşina nu are tracţiune integrală sau nu ai vreun prieten în apropiere care să te poată scoate
- Este de preferat o cutie de viteză manuală. Sau, dacă nu, selecţionaţi modul manual al cutiei automate
- Atenţie la alegerea treptei de viteză corespunzătoare, pentru a avea puterea necesară în viraje. În general, în funcţie de motor, o turaţie de 2.000-3.000 rpm e suficientă!
- Nu se frînează în curbă! Frînezi înainte de viraj, pentru a intra în el cu o viteză corespunzătoare, şi accelerezi uşor la ieşirea din el, pentru a încerca să păstrezi trasa
- La urcarea unei pante, dacă nu aveţi integrală nu bruscaţi acceleraţia. Orice variaţie a turaţiei duce la ruperea aderenţei.
"Este prima oară cînd particip la un eveniment auto. M-am simţit extraordinar. Le-am condus pe toate, dar X5 e mai aproape de urechea mea muzicală"
Gheorghe Zamfir
Transfer pe axa FCSB - MLS? » Informații de ultim moment obținute de GSP.ro