Articol de Valentin Damian - Publicat marti, 06 noiembrie 2012 00:00 / Actualizat luni, 05 noiembrie 2012 21:04
Cu două etape înainte de final, Vettel şi Alonso se bat pentru un nou titlu. Îi despart 10 puncte. Au fost chiar 13 înainte de Abu Dhabi!
A mai recuperat spaniolul un pic, dar dacă privim ceva mai în urmă, înainte de vacanţa de vară, totul părea aranjat pentru iberic. Vettel a cîştigat tot ce se putea în Asia: 4 curse din 4, adică 100 de puncte!
În ultimii 10 ani, statistica spune că în 7 situaţii cine conducea în clasament înaintea ultimelor două etape obţinea titlul mondial. Excepţiile s-au numit Alonso (2006), Raikkonen (2007) şi Vettel (2010), care au întors spectaculos.
Vettel a ajuns primul deşi era pe poziţia a 4-a, trecînd peste Alonso, Webber şi Hamilton, în timp ce Kimi, "IceMan", cum este poreclit, i-a depăşit pe Hamilton şi Alonso deşi era pe ultima poziţie a podiumului.
2002
A fost anul lui Michael Schumacher. Germanul a dominat categoric acel sezon, cîştigînd 11 curse, record de victorii pe atunci. A existat însă un scandal care nu l-a pus într-o imagine favorabilă pe Schumi. Barrichello, coechipierul germanului de la Ferrari, a recunoscut faptul că, la Grand Prix-ul Austriei, a primit ordine clare să-i facă loc lui Schumacher.
Brazilianul a fost ameninţat că va fi concediat de la scuderie dacă nu se va da la o parte din calea lui Schumacher. "Pentru mine a fost clar. Iau piciorul de pe acceleraţie ca să cîştige Schumacher sau plec de la echipă. După cursă l-am întrebat pe Schumi dacă ştie ce s-a întîmplat. Mi-a zis că nu, dar eu aveam documente acasă care dovedeau acest lucru", a povestit ulterior Barrichello.
2003
Schumacher a început prost sezonul. Nici o victorie în primele trei etape. Prima victoria a reuşit-o chiar în ziua în care primea un telefon din Germania în care era anunţat că mama sa a murit. Cu două etape înainte de final, Schumi era primul, la trei puncte distanţă de Juan Pablo Montoya. A cîştigat însă la Monza şi Indianapolis, astfel că înainte de ultima etapă mai avea nevoie de un punct, pe care l-a şi obţinut.
2004
Un sezon cîştigat en-fanfare de către Schumacher, cu 13 victorii şi 148 de puncte, depăşindu-i performanţa din 2002. A fost cel de-al şaptelea titlul mondial pentru german şi ultimul, o performanţă excepţională.
2005
A fost anul în care dominaţia Ferrari a fost întreruptă de Fernando Alonso. Spaniolul concura pentru echipa Renault, condusă de Flavio Briatore. Alonso devenea campion mondial chiar înaintea ultimelor două curse, fiind totodată cel mai tînăr pilot din istoria F1 care reuşea să obţină titlul.
Marele învins a fost finlandezul Kimi Raikkonen. Un sezon negru pentru "IceMan", care, dezavantajat de monopostul său, a plecat în mai multe rînduri cu 10 locuri mai jos faţă de poziţia pe care o obţinuse în calificări din cauza problemelor tehnice.
2006
Final dramatic. Cu două etape înainte de final, Alonso şi Schumacher se aflau la egalitate. Ultima cursă în Brazilia. Schumi avea nevoie de victorie, iar Alonso să încheie în afara punctelor, pentru a-şi asigura el titlul mondial. Germanul a făcut o pană în primele tururi şi a terminat pe poziţia a 4-a, iar spaniolul cu două locuri mai sus.
2007
Nebunie totală. Cu două etape înainte de final, Raikkonen era pe locul 3 în clasamentul piloţilor, cu 17 puncte mai puţin decît Hamilton (McLaren) şi la 5 de Alonso, care era atunci tot la McLaren. La Interlagos, Raikkonen cîştiga, aducînd un nou titlu pentru Ferrari.
"IceMan" a devenit campion mondial cu 110 puncte, cu unul singur mai mult faţă de Hamilton şi Alonso, ambii cu 109 puncte. De atunci, scuderia italiană n-a mai cîştigat nimic.
2008
O altă ediţie în care totul s-a decis în ultima etapă, la Interlagos. Hamilton avea nevoie de un loc 5 pentru a deveni campion, indiferent de ce făcea Massa, adversarul său în lupta pentru titlu. Brazilianul a plecat din pole-position, a mers perfect şi a cîştigat, în timp ce britanicul făcea o cursă modestă.
Hamilton s-a agăţat cu disperare de locul 5, pe care l-a şi pierdut în ultimul tur, fiind depăşit de Vettel (Toro Rosso). Pilotul lui McLaren a prins într-un mod dramatic poziţia care-i aducea titlul mondial în ultimul viraj din ultimul tur atunci cînd a trecut de Timo Glock (Toyota).
2009
Imediat după Hamilton, un alt pilot britanic, Jenson Button, devenea campion mondial în Formula 1. Totul s-a decis în penultima etapă, în Marele Premiu al Braziliei, cînd pilotul lui McLaren, cu un loc 5 la Interlagos, obţinea şi matematic titlul.
2010
Final de infarct la Abu Dhabi, ultima etapă. 15 puncte avea avans Alonso faţă de Vettel. Mai aproape era Webber, la doar 8 puncte. Ca să ia titlul mondial, Vettel trebuia să cîştige. Alonso a început cursa prost, dar a terminat-o şi mai prost. A fost depăşit de Button şi n-a depăşit pe nimeni, nici măcar pe rusul Petrov, preferatul lui Putin. Vettel devenea cel mai tînăr campion mondial din istoria Formulei 1, la doar 23 de ani.
2011
Cu patru runde înainte de final, Sebastian Vettel devenea pentru a doua oară consecutiv campion mondial. A fost un sezon dominat într-o manieră zdrobitoare de german, care a reuşit să cîştige nu mai puţin de 11 Grand Prix-uri.
Clasamentele cu două etape înainte de final
2002
1. Schumacher 128 p
2. Barrichello 61 p
2003
1. Schumacher 82 p
2. Montoya 79 p
2004
1. Schumacher 136 p
2. Barrichello 108 p
2005
1. Alonso 117 p
2. Raikkonen 94 p
2006
1. Schumacher 116 p
2. Alonso 116 p
2007
1. Hamilton 107 p
2. Alonso 95 p
3. Raikkonen 90 p
2008
1. Hamilton 84 p
2. Massa 79 p
2009
1. Button 85 p
2. Barrichello 71 p
2010
1. Alonso 231 p
2. Webber 220 p
3. Hamilton 210 p
4. Vettel 206 p
2011
1. Vettel 372 p
2. Button 240 p
2012
1. Vettel 255 p
2. Alonso 245 p
*Punctajele care se acordau între 2002-2009 (10-8-6-5-4-3-2-1 puncte pentru primele 8 locuri). Din 2010 se acordă 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1puncte pentru primele 10 locuri