Articol de Mitică Docan - Publicat sambata, 05 aprilie 2008 00:00
Ediţia din acest an a Turului Flandrei se anunţă a fi una dintre cele mai spectaculoase din istorie. În condiţiile în care prognoza meteo anunţă ploaie şi frig pătrunzător, favoriţii competiţiei se vor vedea nevoiţi să ţină piept, spre entuziasmul publicului belgian, atît "pavatelor" alunecoase, cît şi atacurilor-surpriză.
Oamenii familiarizaţi cu succesul în acest tip de competiţie, rutieri precum Tom Boonen (Quick Step), Fabian Cancellara (CSC), Leif Hoste (Silence - Lotto) sau cîştigătorul de anul trecut, Alessandro Ballan (Lampre), îşi pot vedea ameninţată supremaţia de către noi pretendenţi, cu rezultate încurajatoare în acest început de sezon, ca Philippe Gilbert (Française des Jeux) sau Sylvain Chavanel (Cofidis).
În ciuda rezultatelor modeste, toţi ochii sînt aţintiţi în continuare pe favoritul publicului belgian, mereu-surîzătorul Tom Boonen. Presiunea de pe umerii cîstigatorului din 2005 si 2006 este imensă, iar o clasare nefericită, în afara podiumului, i-ar îndreptăţi pe fani să creadă că favoritul lor şi-a pierdut îndemînarea. Boonen a început sezonul cu o mîna de victorii în Qatar si cîteva succese în Turul Californiei, dînd impresia ca îşi îmbunătăţeşte forma constant. Majoritatea specialiştilor îl cotează drept omul "greu de ucis", dacă se va regăsi în grupul fruntaş în ultimii 50 de kilometri. Boonen însuşi este foarte încrezător în şansele sale şi i-a asigurat pe contestatari, cum altfel decît cu zîmbetul pe buze: "Totul e în regulă. Cred cu putere în echipa mea". Şi în cine pune Boonen atîta încredere? Un QuickStep reînnoit, din care dispare Steegmans sau Kevin Hulsmans şi în care se regăsesc Paolo Bettini, Carlos Barredo şi Matteo Tossato, dar si tînarul venit anul acesta de la Chocolade Jacques, Maarten Wijnants, care "este subestimat inexplicabil, deşi poate foarte multe", după cum marturisea Paolo Bettini. O echipă refacută pe jumătate faţă de anul anterior, cu rutieri proaspeţi şi motivaţi, dar o echipă naivă pentru o cursă de un asemenea calibru. Vom vedea mîine ce se va întîmpla.
Cîstigatorul en-titre din Ronde van Vlaanderen, rutierul de 28 de ani al celor de la Lampre, Alessandro Ballan, este privit cu scepticism de către specialisti. Vremea bună de anul trecut i-a convenit de minune italianului, însa ploaia, vîntul şi noroiul pronosticate pentru ziua de mîine îi pot da calculele peste cap. Performanţele din Milano-Sanremo şi "semiclasica" Driedaagse De Panne-Koksijde îl recomandă drept unul dintre rutierii complet ieşiti din formă în acest început de sezon, iar traseul puternic vălurit, reîntregit cu căţărarea generoasă de pe Koppenberg, pare a fi un pic cam mult pentru profilul rutierului născut lîngă Treviso. În alta ordine de idei, nici anul trecut Ballan nu excelase în grupul de curse premergatoare Turului Flandrei, lucru ce ne îndeamnă să fim precauţi. O lege nescrisă a ciclismului îndeamnă la rabdare faţă de cei care poartă numarul de lider şi sînt consideraţi învinşi.
Fabian Cancellara urmăreşte de multă vreme o victorie în Turul Flandrei. Cîştigătorul din Milano-Sanremo, Monte Paschi Eroica şi Tirreno-Adriatico revendică cu insistenţă coroana de "Rege al Clasicelor", detinută încă de Boonen, şi ştie că singura metodă pentru a o obţine este să îşi treacă în palmares o cursă de prestigiul Turului Flandrei. După ce s-a impus foarte convingător în Paris-Roubaix, ediţia 2006, şi a predat o lecţie plutonului din Milano-Sanremo 2008, elvetianul a hotărît: "Simt că pot cîştiga Turul Flandrei. Trebuie să am mintea necesară pentru a gestiona o astfel de cursa. Am cîstigat la Roubaix si la Sanremo, Turul Flandrei devine urmatoarea ţintă". Cu o echipă puternică în care Stuart O'Grady vrea să răzbune căzătura din Turul Frantei 2007, Cancellara pare a fi unul dintre punctele de reper ale plutonului. Campionul mondial de contratimp nu este intimidat nici de prognoza meteo: "Nu am nicio problemă cu temperatura. Cantonamentele CSC din plină iarnă sînt celebre. Va fi un Tur al Flandrei ca pe vremuri, nu ca în ultimii ani".
Filippo Pozzato (Liquigas) si cîştigătorul din 2004, Steffen Wesemann (Cycle Collstrop), sînt rutieri care vor sta tot timpul în faţă şi vor dori să îşi taie partea leului. High-Road aruncă în luptă cîteva nume demne de luat în seamă. Batrînul George Hincapie este mai cunoscut pentru încapatînarea şi entuziasmul său, decît pentru rezultatele pe care le-a avut în clasice, dar în compania austriacului Bernhard Eisel sau a britanicului Roger Hammond orice este posibil. Sylvian Chavanel (Cofidis) va încerca să profite de ploaie şi condiţiile vitrege, pentru a reuşi să dea lovitura. "Nu îmi pot explica de ce sînt aşa bun în asemenea situaţii, dar ştiu că voi încerca totul duminică", a ameninţat cîştigătorul din Dwars door Vlaanderen.
După ce a fost de trei ori locul 2 în ultimii patru ani, Leif Hoste participă la o cursă ce s-a transformat într-un coşmar. Tenace şi bine pregătit, belgianul de la Silence-Lotto va încerca un nou asalt în cursa pe care nu a cîştigat-o anul trecut din cauza a cîţiva centrimetri blestemaţi. "Nu mă simt ca un etern loc secund", a tunat Hoste. "Mă întorc în Flandra cu dorinţa de victorie mai aprinsă ca niciodată. Am fost atît de aproape, încît nu mai concep locul 2", a concluzionat rutierul de 30 de ani.
Cursa de mîine are toate ingredientele. Temperaturi ce variază între 2 şi 6 grade Celsius, ploaie măruntă, eventual ninsoare, 264 de kilometri "dinţaţi" ce includ faimosul "Le Muur" (zidul Grammontului), o istorie de 95 de ani, precum şi memoria unei evadări de 70 km a lui Eddy Merckx, în 1969. Cu o săptămînă înainte de "Regina Clasicelor", la startul Turului Flandrei se aliniază cei mai buni rutieri din "clasicele de o zi" din lume, într-o bătălie ce îi poate umple de glorie! Există o mînă de favoriţi, însă o asemenea cursă poate bascula în orice moment. Boonen poate să îl egaleze pe Museeuw în clasamentul all-time, Cancellara poate spera la dubla Turul Flandrei-Paris-Roubaix, iar Hoste îşi poate răzbuna neşansa din anii precedenţi. Tu pe cine vezi cîştigător?