Articol de Oana Duşmănescu - Publicat duminica, 10 aprilie 2016 00:00
Turul Sibiului a apărut la inițiativa unor oameni din afara sportului. După 6 ani, competiția programată între 6 și 10 iulie, e în pericol, din lipsă de fonduri.
Un concurs ciclist nu înseamnă doar niște tipi pe biciclete, care pedalează pe șosea până leșină. Nu iei, pur și simplu, o mână de băieți cu căști în cap și îi pui să dea din picioare de la start până la finiș.
Un concurs ciclist cere organizare riguroasă, cere măsuri de securitate, cere cazare și mâncare pentru participanți, implicare în cele mici detalii, cu cea mai mare seriozitate. E o desfășurare de forțe în care trebuie să iei în calcul oamenii, vremea, controalele doping, siguranța rutierilor.
Prin 2010, trei oameni obișnuiți de la Sibiu – economiști de profesie, nicidecum cicliști de performanță, nici măcar alt gen de sportivi – au început să viseze cum ar fi ca județul lor, ofertant de altfel din punct de vedere turistic, să aibă o competiție ciclistă a sa.
Adrian Aldea, unul dintre cei trei inițiatori, acum om la aproape 40 de ani, se uita la Turul Franței din 1995. "Colecționam Gazeta și ProSportul cu articolele despre Marea Buclă și eram fanii lui Naum și Banciu, care comentau la Eurosport. Ne uitam la televizor și ne-am dat seama că, la scară redusă, Sibiul oferă ce oferă Franța – are castele, are munți, are Transfăgărășan, are Mărginimea care e superbă", spune Aldea.
Le trebuie sponsori
Unul dintre ceilalți doi amici, proprietar de restaurant, îl cunoștea pe Radu Naum. L-a sunat și acesta le-a spus că i se pare o idee foarte bună. Prima ediție, cea din 2011, s-a desfășurat fără nicio expunere în presă – ciclism de dragul ciclismului.
"Cicliștii din străinătate, din Austria, Belgia, veniseră ca într-o republică bananieră. Habar n-aveau la ce să se aștepte", povestește, amuzat, Aldea. După prima încercare i-a lovit dezamăgirea și au vrut să renunțe. Apoi însă au apărut parteneriatele cu GSP și DigiSport și aventura a mers mai departe.
Acum se pune însă întrebarea cât de departe va mai merge. Asociația CS Sibiu Sport Project nu desfășoară activități economice. Asta înseamnă că organizarea Turului Sibiu se bazează în exclusivitate pe bani din sponsorizări, două treimi, și de la Primărie și Consiliul Județean Sibiu, cealaltă treime. În total, bugetul necesar găzduirii acestei competiții este 10 miliarde de lei.
"În mare, avem aceiași sponsori de la început, de la prima ediție, majoritatea din Sibiu. Pe parcurs, s-au adăugat unii mai mici. Anul acesta, problema este premiul pentru tricoul galben. Sponsorul care a asigurat banii pentru acesta în ultimii doi ani s-a retras. Am căutat pe altcineva în loc și nu am găsit. Dacă nu găsim, competiția nu are loc", spune Aldea.
Competiție sub egida UCI
Turul Sibiului este un concurs de ciclism pe șosea care se află în calendarului Uniunii Cicliste Internaționale. Asta înseamnă că regulile care trebuie urmate de organizatori sunt stricte și nu pot fi sărite sau îndeplinite pe jumătate.
Una dintre ele prevede faptul că nu ai voie să pui taxe de partticipare, ceea ce înseamnă că organizatorii trebuie să plătească totul – cazarea și hrana sportivilor și oficialilor din aproximativ 20 de echipe, controlul doping, cronometrajul care este la nivelul celor mai importante competiții internaționale.
Unor sportivi chiar trebuie să le plătești primă de participare. "Nu am cheltuit niciodată banii pe concerte, pe evenimente conexe. Numai și numai pe organizare", a precizat Aldea.
Biciclete pentru doamne
De la an la an, Turul Sibiului a strâns în jurul său din ce în ce mai mult public. Oamenii vin să se bucure de vară, îi încurajează pe rutieri și își fac o minivacanță, la mijloc de iulie, din competiția lor. În paralel, există și cursa sponsorilor, la care au ajuns să ia parte peste 400 de cicliști amatori. În ultima zi este programată și o plimbare pe bicicletă dedicate femeilor.
La ediția trecută a evenimentului Biciclete Cochete au luat parte 650 de doamne, care au avut ca temă să se îmbrace în galben. "E păcat să dispară o astfel de cursă. Vrem s-o ținem, dar nu vrem să ne fie rușine cu ea. Vin oameni din toată țara, Piața Mare e în sărbătoare când spectatorii îi așteaptă pe cicliști la finiș", conchide Adrian Aldea.
Participări valoroase
Echipele care iau parte la Turul Sibiului sunt dintre cele mai importante, din categoria pro-continentală, adică team-uri care merg aproape an de an în competiții de tipul Turul Italiei sau al Spaniei.
Anul trecut, românul născut în Moldova Serghei Țvetcov, rutier al echipei Androni Giocattoli a câștigat locul 3 în Turul Sibiului, clasânsu-se după Mauro Finetto și Davide Rebellin.
Serghei este participant în Turul Italiei și echipa sa a primit invitația pentru concursul de la Sibiu, dată fiind cetățenia lui română.
Nici Turul României nu se simte bine
Anul acesta, Turul României, competiție organizată de federația națională de ciclism, este înscrisă în calendarul UCI, în perioada 14-18 septembrie.
"Ne dorim această întrecere, însă doar atâta vreme cât pot indeplini standardele care sunt impuse de UCI Europe Tour. La edițiile precedente, finanțarea publică a fost un factor decisiv, iar fără aceste sume, de care momentan nu dispunem, organizarea devine dificilă. Primim solicitări de participare, există autorități locale dornice să se implice, există numeroase trasee care se pot preta unui tur cu tradiția Turului României, și avem sportivi ca Serghei Țvetcov sau Eduard Grosu care se pot chiar impune", a declarant Traian Goga, secretarul general al FRC.
La fel ca în cazul Turului Sibiului, și Turul României așteaptă o colaborare cu eventuali sponsori.
"Noi îi sfătuim pe toți cei care vor să inițieze competiții sportive să încerce, chiar dacă e foarte greu. Noi, la început, nici regulamentul nu-l știam. Și am ajuns să facem Turul Sibiului"
Adrian Aldea, organizator Turul Sibiului"Știam că Transfăgărășanul e greu de urcat. Cunoșteam acea cățărare din 2009, de când am luat parte la Turul României. E o nebunie, nu te poți abține să nu te uiți în jos, la abisul pe lângă care pedalezi"
Serghei Țvetcov, locul 3 în 2015
Program Turul Sibiului 2016
6 iulie | Prolog | contratimp individual în Centrul Istoric al Sibiului | 2,3 km |
7 iulie | Etapa 1 | Sibiu-Mediaș–Sibiu | 188 km |
8 iulie | Etapa a 2-a | Sibiu-Păltiniş | 231 km |
9 iulie | Etapa a 3-a | Sibiu-Bâlea Lac | 7,5 km |
10 iulie | Etapa a 4-a | Sibiu-Gura Râului-Sibiu (circuit), cu sosire in Piața Mare | 143 km |