Articol de Răzvan Butcaru - Publicat sambata, 01 mai 2021 12:00 / Actualizat sambata, 01 mai 2021 21:28
Pe 19 octombrie 1954, Locomotiva PCA Constanța a învins Dinamo Bacău, scor 4-0, și a promovat în Divizia A, după un meci la care au asistat 8000 de spectatori pe o arenă care în ziua de astăzi nu mai există, „8 Mai”.
Duelul a avut loc pe un stadion din incinta Portului Constanța, aproape de Poarta 3, lângă podul de acces. Gazeta Sporturilor a vizitat zona, iar astăzi se regăsește o platformă betonată și un depozit de cherestea.
Locomotiva PCA - Dinamo Bacău 4-0, echipele de start:
LOCOMOTIVA: Hebela - Doicescu, Zlotea, Mascu - Tatomir, Jarnea - Vultur, Ispas, Sever, Cojocaru, Cristof
DINAMO: Birăescu - Ioțai, Ambru, Cîrnaru - Anghel, Chiriță - Crețea, Magheț, David, Weber, Radu Tudor
Într-un duel arbitrat de „centralul” Monică Segal, din București, percursoarea Farului a obținut biletele pentru Diviza A după ce a surclasat adversara din Moldova. Cele patru goluri au fost marcate de Cojocaru și Ispas în prima repriză, iar Sever și Cristof au punctat în a doua parte a meciului. La finele sezonului, Locomotiva a terminat pe prima poziție în Seria a 3-a, singura promovabilă, la trei puncte de Dinamo Bacău.
Stadionul „8 Mai” a fost inaugurat în 1948
În 1949, două echipe importante ale orașului Constanța, Dezrobirea și PCA, au fuzionat și au format clubul care astăzi poartă numele de Farul Constanța. Însă, cu un an înainte, asociația PCA („Porturi Comunicații Ape”) a construit la malul Mării un stadion destul de modern pentru acea perioadă. „8 Mai” avea o tribună de 2.500 de locuri, o peluză de pământ de 3.000 de locuri, dușuri și vestiare.
Vestiarele jucătorilor erau sub tribuna de 2500 de locuri, iar gradenele se aflau pe acoperiș și nu au fost demolate nici în ziua de astăzi. În prezent, în respectiva clădire găsim birourile firmei și cabinele de schimb pentru angajați.
După accederea în prima divizie, Locomotiva s-a mutat pe noua arenă construită pe str. Primăverii, stadionul „Gheorghe Hagi” din ziua de astăzi. Inaugurarea a avut loc tot în anul promovării, 1954, într-un amical disputat între Locomotiva și Dinamo Orașul Stalin, scor 2-3, în prezența a 30.000 de specatori.
1958este anul în care formația constănțeană și-a schimbat pentru prima dată numele în Farul, după un meci neoficial care a fost susținut pe 20 martie cu IMUM, în Medgidia, scor 4-0
Stadionul „8 Mai”, doar amicale după promovarea din 1954
După prima promovare în Divizia A, Farul a mai disputat doar amicale pe stadionul „8 Mai”, până la privatizarea secției de fotbal a clubului sportiv din 1973, când echipa și-a schimbat numele în Fotbal Club Constanța. După revenirea în prima ligă din 1988, „marinarii” au revenit la denumirea care a consacrat clubul, „Farul”.
Stadionul „8 Mai” a fost demolat în anii '70 din cauza extinderii portului constănțean și a construirii arenei „Portul” de pe bulevardul 1 Mai, unde evoluează o altă echipă de tradiție din istoria fotbalului de la malul Mării, Portul Constanța.
Primul stadion din Constanța, construit în 1905
Totuși, „8 Mai” nu a fost primul stadion construit în Constanța. Primul teren a fost ridicat în urmă cu aproximativ 12 decenii, în jurul anului 1905. Arena era situată în aceeași zonă cu stadionul construit în 1948, în dreapta podului de acces de la Poarta 3.
Gogu Cojocaru, unul dintre marcatorii de la meciul cu Dinamo Bacău, a descris că terenul arăta ca un „țarc de vite”, pentru ziuaconstanta.ro. În perioada 1905-1928, aici s-au disputat toate meciurile de fotbal din Constanța, până când a fost construit un nou stadion, în parcul Colegiului Național „Mircea cel Bătrân”.
VIDEO. Fostul stadion „8 Mai” din Constanța - Depozit de cherestea în 2021
Citește și alte știri din sportul intern:
La malul Mării răsare o arenă ultramodernă » GSP a vizitat șantierul de la Constanța