Articol de GSP - Publicat marti, 28 ianuarie 2014 00:00 / Actualizat marti, 28 ianuarie 2014 11:17
Aderenţa cauciucurilor pe un carosabil acoperit cu zăpadă sau gheaţă reprezintă doar 30% în comparaţie cu cea înregistrată pe un asfalt uscat
Pînă la urmă, iarna şi-a intrat în drepturi! Copiii sînt cei mai fericiţi, nu acelaşi lucru se poate spune însă despre şoferi. Plecăm de la premisa că maşinile au fost pregătite pînă acum pentru acest anotimp, cu o vizită la service obligatorie înainte de iarnă, unde ai verificat bateria, curelele, furtunurile şi presiunea în cauciucuri.
Toate pneurile să fie de iarnă. Iar în portbagaj să nu lipsească lopata şi răzuitoarea de gheaţă. Indiferent de cîtă experienţă ai la volan, condiţiile de trafic, cu zăpadă, polei sau viscol, implică o serie de măsuri:
PLECAREA DE PE LOC
Accelerarea trebuie să fie uşoară. Nu trebuie să accelerezi puternic pentru că roţile vor patina.
În situaţia în care roţile se învîrtesc în gol, pentru a reduce cuplul transmis, se va cupla treapta a doua a cutiei de viteze.
FRÎNA DE MOTOR
Este recomandată folosirea frînei de motor cît mai mult. Nu trebuie decît să retrogradezi dintr-o viteză superioară într-una inferioară treptele cutiei de viteze. Astfel, pericolul ruperii aderenţei este mult mai mic în comparaţie cu situaţia cînd se foloseşte frîna de serviciu.
FRÎNA DE SERVICIU
Frîna de serviciu poate deveni o completare a frînei de motor. Pedala de frînă trebuie apăsată uşor pentru a evita blocarea roţilor.
În cazul în care conduceţi o maşină care nu este dotată cu ABS (sistemul de antiblocare a roţilor), pedala trebuie apăsată ferm pînă la limita blocării roţilor. Dacă maşina nu s-a oprit, se eliberează pedala şi se frînează din nou.
VIRAJELE
Viteza trebuie redusă înainte de a intra în viraj, cuplul transmis roţilor direcţionale fiind mai mic, iar virarea se face mai uşor. Nu frîna în curbe, mai ales că roţile sînt bracate. La ieşirea din viraj, accelerarea să se facă progresiv.
DERAPAJUL
În situaţia în care acesta apare pe puntea faţă, eliberaţi pedala de acceleraţie, manevraţi volanul în sensul invers al derapării, retrogradaţi într-o treaptă inferioară a cutiei de viteze şi apăsaţi uşor frîna pînă cînd obţineţi controlul.
În cazul în care derapajul se produce pe puntea spate (situaţii întîlnite de obicei la maşinile cu tracţiune spate), se eliberează acceleraţia, iar volanul trebuie rotit în sensul derapării pentru a se evita rotirea maşinii. Nu se acţionează frîna.
URCAREA ÎN RAMPE
Se foloseşte viteza în care motorul încă trage pentru a diminua cît mai mult puterea transmisă roţilor, evitîndu-se altfel învîrtirea acestora în gol.
La coborîrea pantelor este indicată folosirea frînei de motor.
VITEZA DE DEPLASARE
Păstrează o distanţă liniştitoare faţă de maşina din faţă, aderenţa cauciucurilor pe un carosabil acoperit cu zăpadă sau gheaţă reprezentînd doar 30% în comparaţie cu cea înregistrată pe un asfalt uscat.
VIZIBILITATE
Toate geamurile trebuie să ofere vizibilitate. De altfel, şoferul trebuie să cureţe toată maşina de zăpadă, inclusiv capota şi plafonul. O măsură care ţine de respectul faţă de ceilalţi participanţi la trafic, pentru că o dată ce viteza creşte, curenţii degajează zăpada, fapt deranjant pentru cel aflat în spatele tău.
Ce trebuie să iei cu tine dacă pleci cu maşina din localitate pe vreme nefavorabilă
- rezervorul să fie plin
- verificaţi sistemul de lumini şi ventilaţie
- haine călduroase
- un smartphone. Acesta are GPS şi arată poziţia telefonului indiferent dacă telefonul are sau nu semnal de la reţea sau internet. Telefonul tău vede 8 sateliţi GPS de la care îşi ia poziţia exactă. Poziţia este folosită apoi în orice aplicaţie ca Busola, GPS test, Whatsapp, Viber, Facebook etc.
- luaţi în maşină apă, hrană neperisabilă şi încărcător de maşină pentru telefonul mobil
- dacă rămâneţi înzăpezit, verificaţi ca ţeava de eşapament să nu fie acoperită de zăpadă pentru că există pericolul intoxicării cu gazele emise.
Surpriza anului: pe cine vrea Pep Guardiola să aducă la Manchester City până se va reface Rodri!