Articol de Aurelian Botezatu - Publicat vineri, 07 iunie 2019 11:27
Firma care a preluat drepturile TV a ajuns la un acord și cu Telekom și RCS, după ce bătuse palma și cu Look, astfel că meciurile din viitorul campionat vor fi accesibile tuturor microbiștilor, indiferent la ce firmă de cablu sunt abonați.
Anunțul făcut de LPF în urmă cu mai bine de o lună, "Am vândut drepturile TV pe încă 5 ani firmei care le-a deținut în finalul precedentului contract", nu însemna automat că meciurile vor fi disponibile tuturor cabliștilor și televiziunilor care le-au transmis și până acum. Mai mult, în piața media au circulat în ultima vreme multe zvonuri că Telekom și, mai ales, RCS nu mai sunt dispuse să continue parteneriatul în aceleași condiții financiare ca până acum.
Vestea bună pentru microbiști e că sunt șanse foarte, foarte mari ca toate partidele din viitorul campionat, de fapt, din următoarele 5 sezoane de Liga 1, să fie văzute ca și până acum, adică peste tot, indiferent de firma de cablu la care respectivii sunt abonați.
Discutiile și negocierile din această primăvară pentru o fuziune între Telekom Sport – Digi Sport – Look Sport pentru crearea unui canal unic de sport pe piața din România nu au ajuns la o finalitate. Din acest motiv, cele 3 posturi își fac în continuare planuri individuale, negociind separat achiziția de drepturi TV.
Prima televiziune care și-a antamat transmisia meciurilor de Liga 1 a fost Look, post care, de fapt, e deținut de omul care conduce din umbră și firma ce a preluat drepturile TV. E vorba despre Adrian Tomșa, un avocat din Cluj, care a cumpărat și Prima TV și care a intrat puternic în piața de TV în ultimii ani.
Apoi, Telekom e în discuții foarte avansate cu eAD, firma care a preluat drepturile, iar în zilele viitoare e de așteptat să se facă un anunț oficial: meciurile din Liga 1 se vor vedea în continuare și pe canalele Telekom Sport.
Cele mai dificile, în ciuda relației de prietenie dintre Tomșa și Teszari, ultimul fiind cel care controlează RCS, sunt discuțiile și negocierile dintre eAD și RCS. Pe perioada primăverii, din structurile de conducere ale DigiSport s-au transmis mai multe semnale, directe sau indirecte, că Digi nu va mai lua meciurile din Liga 1. Exista chiar și un plan B pe care Digi îl avea pregătit. Promovarea masivă a Ligii a 2-a, unde se anunță un campionat foarte atractiv datorită prezenței multor echipe de tradiție, exemple fiind Rapid, Petrolul, FC Argeș, UTA, Farul, posibil și U Cluj, dacă va pierde barajul de promovare.
Totuși, sursele GSP susțin că și Digi e în negocieri aproape de finalizare pentru a avea din nou dreptul să transmită meciurile de Liga 1. Practic, s-ar continua la fel ca până acum. Fiecare joc va fi transmis în direct de 3 posturi de sport: Look, Telekom și Digi.
Singurul semn de întrebare: cine va face producția?
În momentul de față planează o incertitudine importantă. Cine va realiza producția meciurilor din Liga 1? Firma EAD a vândut doar drepturile, iar în precedentul campionat, Digi s-a ocupat de producție.
Acum, Digi s-ar situa pe poziții de forță și ar fi anunțat că nu mai e dispus să realizeze acest lucru. Și aici va exista o negociere dură. De fapt, Digi ar da înapoi de la a mai face producția fiindcă ar trebui să investească masiv în modernizarea echipamentelor cu care a lucrat, măcar în sezonul trecut, și care au lăsat foarte mult de dorit în privința transmisiei.
Luând în calcul și varianta ca Digi să refuze să mai realizeze producția meciurilor, Look, prima televiziune care și-a asigurat transmisia meciurilor, a început deja să sondeze piața în perspectiva închirierii unor care TV. Din informațiile din piață, un meci de Liga 1, ca producție, costă între 10.000 și 15.000 de euro.
28.000.000 €fără TVA, e suma anuală pe care s-au vândut drepturile TV ale Ligii 1
270de meciuri intră în pachetul drepturilor TV: 182 în sezonul regulat, 30 în play-off, 56 în play-out și cele două de la baraj
104.000 €e costul, în medie, al unui meci de Liga 1, la care, pentru televiziuni, se adaugă cheltuielile de producție
România are 7,5 milioane de abonați
Conform unui studiu al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, în România sunt cel puțin 7,5 milioane de abonați la serviciile de televiziune. Dintre aceștia, marea majoritate, nu mai puțin de 5 milioane, sunt abonați prin cablu, 2,3 milioane prin rețeaua de satelit (DTH), iar restul, puțin peste 100.000, au tehnologia IP (IPTV). Proporția abonați urban vs rural e de 58% (4,4 milioane) pentru cei din mediul urban și 42% (3,1 milioane) în mediul rural.
99,6%dintre gospodăriile din România sunt abonate la servicii de televiziune
Cei mai mari consumatori de TV
Potrivit unui raport Media Fact Book, realizat de agenţia Initiative, România continuă să se afle pe primul loc în privinţa timpului pe care îl petrec în faţa televizoarelor cetățenii țărilor din centrul şi din estul Europei. Analiza dezvăluie că românii din mediul urban stau în faţa TV-ului timp de 6,4 ore în medie pe zi. În acest top suntem urmaţi de Bosnia (6 ore), Albania (5,2) şi Serbia (5,5).
7% a fost procentul cu care a crescut ponderea drepturilor TV în veniturile Ligii 1 în 2018 față de 2017