Articol de Andrei Crăiţoiu, Dan Udrea, Remus Răureanu - Publicat miercuri, 24 mai 2023 14:21 / Actualizat miercuri, 24 mai 2023 14:55
Farul a câștigat titlul, însă Hagi a anunțat că își dorește chiar mai mult decât să fie numărul 1 în România. Obiectivul principal în următorii ani e ca Farul să devină un club care să nu mai fie nevoit neapărat să vândă cu orice preț pentru a-și asigura bugetul. Chiar Hagi a spus că vrea să dețină un buget care să-i permită să și achite sume de transfer pe jucători, pe care să-i aducă inclusiv de la cluburi din Europa.
Pentru acest lucru însă e nevoie de un buget mult mai mare decât ceea ce are în prezent Farul. Un prim pas pentru ca echipa să devină și mai atractivă pentru potențiali investitori și sponsori a fost făcut. S-a preluat denumirea de Farul, pentru ca echipa să aibă reprezentativitate pentru toată Constanța, chiar pentru întreaga regiune Dobrogea.
Proiectul include și un nou stadion, pe amplasamentul arenei vechi, unde a evoluat inclusiv Gică Hagi, la începutul anilor 80. Stadionul va avea un cost de peste 80 de milioane de euro și va avea o capacitate de 18.000 de locuri.
Un singur defect are Farul până în momentul de față. Nu are bani de achiziții, iar ca să te dezvolți trebuie să faci achiziții pe sume importante. Aici lucrăm și o să încercăm să facem în așa fel încât bugetul să fie mai mare, să ajungem să și cumpărăm jucători, să oferim salarii mai mari. În acest sezon, salariul maxim a fost de 7.000 de euro pe lună.
- Gică Hagi, la Orange Sport
În afara unei infrastructuri superiore față de ceea ce deține acum, Hagi încearcă o lovitură gigantică. Să atragă lângă echipă un colos din industria din România. E vorba despre Portul Constanța. Acesta e deținut de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor. Dacă se va ajunge la o înțelegere, Farul ar putea deveni un club extrem de potent financiar.
Chiar astăzi, Ziarul Financiar are ca subiect principal pe pagina 1 modul în care s-a dezvoltat Portul Constanța în ultimul deceniu, dar și ce investiții colosale pregătește Guvernul. ZF notează că Portul Constanța are aprobate investiții care trec de 650 de milioane de euro, pentru a fi modernizată infrastructura portuară. Portul și-a mărit considerabil fluxul traficului de marfă. Față de acum 10 ani, în 2022 a fost un surplus de 40%, un record absolut all-time, de peste 75 de milioane de tone, cantitatea maximă care poate fi operată pe parcursul unui an fiind de 100 de milioane de tone.
Ce am demarat noi anul trecut e un proiect pe termen mediu și lung, pe 10 ani. Între anul 5 și anul 10 trebuie să ajungem să performăm în Europa, dar deja, cu câștigarea acestui titlu, flacăra s-a aprins în Constanța.
- Gică Hagi
Pe lângă Portul Constanța, Hagi așteaptă sponsori sau investitori și din zona privată, dar și din cea publică. Până acum, clubul său nu a accesat nici un euro din partea Primăriei sau Consiliului Județean. Legislația interzice unui club care e SA sau SRL să primească finanțare de stat sau locală.
8,5milioane de euro au fost veniturile totale raportate de Farul, la distanță mare de liderul clasamentului la acest capitol, CFR, care a avut intrări de peste 15 milioane de euro
Gică Popescu, consilier al prim-ministrului României, a dezvăluit însă, în urmă cu o lună, că se pregătește o schimbare a legii, care să permită tuturor cluburilor, indiferent de forma lor de organizare, să aibă acces la banul public.
„Mi se pare nedrept ca un SRL sau un SA să nu poată primi bani de la Primării sau Consilii, dar cineva care e ONG, fundație sau asociație să poată. E o anomalie. Am discutat deja cu prim-ministrul și i-am explicat exact ce v-am spus și mai devreme, că nu e corect ca doar anumite cluburi să poată fi sprijinite, iar altele, chiar dacă își doresc, să nu aibă voie, de exemplu, cele care sunt SA-uri sau SRL-uri. Am avut un dialog bun, constructiv, productiv, a fost foarte deschis și urmează ca în două-trei săptămâni să venim și cu un pachet de măsuri, pe care să le propunem pentru a fi votate și pentru a intra în vigoare", a declarat Gică Popescu.
Ce sume au luat cele 9 echipe de Liga 1 din partea autorității locale/stat în 2022
CLUB | SUMA (euro) |
Sepsi | 6.100.000 |
Voluntari | 1.950.000 |
FC Argeș | 1.400.000 |
Mioveni | 1.300.000 |
Chindia | 1.250.000 |
UTA | 1.200.000 |
U Cluj | 860.00 |
Hermannstadt | 490.000 |
Botoșani | 160.000 |
TOTAL | 14.710.000 |
Cele 7 echipe care n-au luat niciun ban de la autoritatea locală/stat în 2022 |
FCSB |
CFR Cluj |
Farul |
Rapid |
CSU Craiova |
FCU Craiova |
Petrolul |
Farul a câștigat titlul având cel mai mic buget salarial din play-off
Performanța clubului condus de Gică Hagi e cu atât mai mare cu cât Farul a fost echipa care a avut cel mai mic buget de salarii dintre primele 6 clasate. A fost singurul club care n-a atins 5 milioane de euro, conform actelor contabile din 2022.
CLUB | BUGET SALARII 2022 (mil. euro) |
CFR | 11 |
CSU Craiova | 6,95 |
FCSB | 6,75 |
Sepsi | 5,25 |
Rapid | 5,2 |
Farul | 4,7 |
3,4milioane de euro au reprezentat în 2022 sponsorizările și publicitatea de care a beneficiat Farul, inclusiv cu situația consolidată de la Academie, doar CFR a fost puțin peste (3,6 mil. euro)
Ce sponsori are în prezent Farul: Petrom, Superbet, Pepsi, Nike, Banca Transilvania, Auchan, Celco, Synevo, MAN, Herbalife, Bigotti, Kirvad, Pilkington.
VIDEO Gheorghe Hagi e campionul României: „Toată Constanța e fericită! Așteptăm acest moment de când ne-am născut”
Citește și alte articole:
Presa din Scoția, prima reacție despre jocul făcut de Ianis Hagi + Nota după Rangers - Dundee
Mutare-șoc în tenis: Novak Djokovic va fi antrenat de fostul lui mare rival!