Articol de Sergiu Alexandru - Publicat miercuri, 01 martie 2023 14:55 / Actualizat miercuri, 01 martie 2023 14:58
Azi, în Senat, a fost supus la vot proiectul de lege care reglementează reclamele la jocurile de noroc. Legea a trecut cu 80 de voturi pentru și doar două abțineri. Pentru a deveni aplicabilă, mai e nevoie și de vot în plenul Camerei Deputaților.
Azi, 80 de senatori au votat „pentru” modificarea legii, doi s-au abținut și niciunul nu a votat „împotriva”. După ce a trecut de Senat, legea va fi supusă votului în Camera Deputaților, înainte de fi promulgată.
Inițial, legea prevedea blocarea completă a reclamelor, atât la TV și în online, cât și outdoor. În forma finală a legii, după mai multe consultări și amendamente, s-a decis că reclamele stradale nu opt depăși 30 de metri pătrați si ele nu au voie să promoveze "premii în bani sau bunuri materiale".
Apoi, reclamele vor fi interzise pe TV în intervalul 06:00-23:00. Motivarea: „Eliminarea în totalitate a formelor de comunicare comercială audiovizuală pentru activităţile de jocuri de noroc, inclusiv pentru cele desfăşurate de companiile licenţiate potrivit legii române şi supravegheate de autorităţile române ar avea un impact negativ eforturilor statului român de a asigura protecţia jucătorilor români şi de a crea un mediu sigur pentru desfăşurarea acestor activităţi".
În plus, conform motivării Comisiilor care au validat amendamentele, "interzicerea promovării audiovizuale a activităţilor de jocuri de noroc va avea un impact negativ asupra veniturilor bugetare, fiind preconizată o scădere semnificativă a taxelor şi impozitelor colectate la Bugetul de Stat în mod direct, de la organizatorii de jocuri de noroc şi în mod indirect, fiind afectate deopotrivă veniturile companiilor care desfăşoară activităţi conexe (companiile de publicitate, staţii de televiziune etc) şi, implicit, valoarea taxelor şi impozitelor achitate de acestea".
În afara intervalului menționat, la TV pot apărea reclame doar în anumite condiții:
- inserturile grafice (marcă, logo, simbol) pot apărea doar în timpul transmisiunilor sportive în direct
- dar ele trebuie însoţite de mesajul „Fii responsabil!"
- insertul grafic se difuzează numai în momentul în care se înlocuieşte un jucător sau când se modifică scorul
- durata unui insert nu poate depăşi 10 secunde, iar durata totală de difuzare pe întreaga transmisie e de maximum două minute
Fără vedete în reclamele la casele de pariuri și jocuri de noroc
Parte din legea votată astăzi este și amendamentul depus de UDMR, care interzice persoanelor publice din sport și nu numai să facă reclamă la jocurile de noroc.
„Se interzice orice formă de comercială audiovizuală pentru activităţile de jocuri de noroc, reglementate potrivit art 10 alin. (1) din Ordonanța de urgenţă nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, prezentate sau recomandate de personalități ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja activităţile de jocuri de noroc”
Printre cei care au diverse parteneriate de promovare a jocurilor de noroc se numără mulți foști sportivi (Ilie Dumitrescu, Adrian Mutu, Marius Lăcătuș, Ciprian Marica, Gică Craioveanu, Mihai Leu etc), dar și oameni din showbiz (Dorian Popa, Bianca Drăgușanu, Dan Capatos, Daniela Crudu) sau jurnaliști (Vali Moraru, Mihai Mironică, Andrei Niculescu, Dan Filoti etc).
Având în vedere problema tot mai accentuată a dezvoltării dependenței de astfel de activități, limitarea stimulării la participare are ca scop principal diminuarea acestui fenomen considerat de psihologi şi psihiatri dependență severă şi foarte periculoasă pentru sănătatea psihică.
Permiterea activităților de promovare de către organizatorii licențiați, în condiții strict determinate, va asigura un grad ridicat de protecție a categoriilor vulnerabile şi va crea premisele comunicării transparente a condițiilor în care activitatea se desfășoară, astfel încât alegerea consumatorului să se realizeze responsabil. Comunicarea de marketing pentru jocurile de noroc trebuie să fie responsabilă din punct de vedere social, în special în ceea ce priveşte necesitatea de a proteja copiii, tinerii şi alte persoane vulnerabile.
Comunicările de marketing pentru jocuri de noroc nu trebuie să exploateze aspirații, credulitatea, lipsa de experienţă sau de necunoaştere a copiilor, tinerilor sau a altor persoane vulnerabile.
- motivarea amendamentelor aduse legii
De ce nu a fost interzisă complet publicitatea
În primă fază, proiectul susținea interzicerea totală a reclamelor la jocurile de noroc, atât în audiovizual, cât și în publicitatea stradală sau online, dar PNL a propus mai multe amendamente, care au fost votate marți în Comisia de Cultură și Comisia Juridică, iar azi au fost votate în Senat.
Eliminarea în totalitate a formelor de comunicare comercială audiovizuală pentru activitățile de jocuri de noroc, inclusiv pentru cele desfășurate de companiile licențiate potrivit legii române şi supravegheate de autoritățile române ar avea un impact negativ eforturilor statului român de a asigura protecţia jucătorilor români şi de a crea un mediu sigur pentru desfășurarea acestor activităţi.
Suplimentar, interzicerea promovării audiovizuale a activităților de jocuri de noroc va avea un impact negativ asupra veniturilor bugetare, fiind preconizată o scădere semnificativă a taxelor şi impozitelor colectate la Bugetul de Stat în mod direct, de la organizatorii de jocuri de noroc şi în mod indirect, fiind afectate deopotrivă veniturile companiilor care desfăşoară activităţi conexe 4 (companiile de publicitate, staţii de televiziune etc) şi, implicit, valoarea taxelor şi impozitelor achitate de acestea.
-motivarea amendamentelor aduse legii