Articol de Andrei Crăiţoiu, Dan Udrea, Remus Răureanu - Publicat vineri, 28 aprilie 2023 16:40 / Actualizat vineri, 28 aprilie 2023 21:37
Campionatul de fotbal din România continuă să fie extrem de atractiv pentru industria TV, iar Liga Profesionistă de Fotbal a reușit să parafeze o nouă înțelegere pentru comercializarea drepturilor TV ale meciurilor din Liga 1.
Între LPF și actualul deținător al drepturilor, firma EAD, s-a ajuns la un consens pentru prelungirea contractului care urma să aibă scandența la finalul sezonului următor, adică în vara lui 2024.
Noua înțelegere agreată între cele două părți prevede extinderea parteneriatului atât cât durează și mandatul actualului președinte al Ligii, Gino Iorgulescu, adică până în 2027. Iorgulescu a fost ales anul trecut pentru următorii 5 ani!
Contractul nou va presupune și o mărire a sumei pe care LPF și cluburile o vor încasa. De la 28 de milioane, cât e în prezent, la 30 de milioane de euro. O indexare de 7%, care se va aplica începând cu primul campionat de după expirarea actualului contract, mai precis de la startul sezonului 2024-2025.
Pentru Liga 1 rezultă un total de 118 milioane de euro, în perioada 2023-2027, exclusiv din drepturile TV.
Cele două milioane de euro surplus vor ajunge la cluburi, însă doar jumătate din această sumă e garantată. Un milion de euro va fi redistribuit celor 16 participante conform grilei din prezent:
- o treime din bani se împart în mod egal;
- altă treime în funcție de clasamentul din sezonul precedent, la final de play-off și play-out;
- ultima treime în funcție de ierarhia de la finalul sezonului regulat în cursul anului competițional respectiv.
Al doilea milion va fi disponibil, într-o cotă egală, tuturor cluburilor, dar acești bani vor putea fi accesați doar cu anumite performanțe bifate în privința audienței TV și a prezenței spectatorilor pe stadion.
La acest capitol încă există negocieri între deținătorul de drepturi și echipe. În urmă cu un an, când au început discuțiile pentru prelungirea contractului, propunerea celor de la EAD a fost următoarea:
- Să aibă o medie de spectatori la meciurile de pe teren propriu de cel puțin 70% din capacitatea stadioanelor, acest lucru fiind valabil pentru echipele care evoluează pe arene care au cel mult 14.000 - 15.000 de spectatori. Pentru cluburile care evoluează pe arene cu peste 15.000 de locuri, să aibă o medie de minimum 10.000 de fani.
- Să crească audiența TV medie a meciurilor cu 10% față de sezonul precedent
Dacă în privința audiențelor TV cluburile nu pot avea un control direct, pentru celălalt capitol, al prezenței fanilor în tribune, Liga 1 a făcut progrese importante în actualul sezon. Media spectatorilor e cea mai mare din ultimul deceniu și jumătate, dar chiar și așa doar 4 cluburi ar fi îndeplinit criteriile pentru a încasa procentul din acel milion de euro: FCSB, Rapid, CSU Craiova și Farul.
Destul de aproape de procentul de 70% se află și UTA. În schimb, sunt echipe care nu pot emite niciun fel de pretenții, exemple: Voluntari, Botoșani și chiar campioana en-titre, CFR.
Chindia a avut și ea o medie slabă, dar în viitorul campionat, dacă se va menține pe prima scenă, va evolua pe noul stadion, unde poate atinge un grad de umplere de 70% pe o arenă care are acum 8.100 de locuri.
Ce s-ar fi întâmplat în acest sezon dacă ar fi fost activ criteriul solicitat de deținătorul de drepturi TV în privința prezenței spectatorilor pe stadion
Echipele care au evoluat pe arene de peste 15.000 de locuri
Club Medie spectatori Respectau / Nu respectau regula FCSB 14.000 DA CSU Craiova 11.100 DA Petrolul 6.500 NU U Cluj 6.400 NU FCU Craiova 5.800 NU CFR 4.500 NU FC Argeș 2.700 NU Chindia 1.500 NU
Echipele care au evoluat pe arene mai mici de 15.000 de locuri
Club Medie spectatori Procent din capacitate Respectau / Nu respectau regula Rapid 11.200 80% DA Farul 3.300 73% DA UTA 7.700 61% NU Sepsi 4.000 48% NU Hermannstadt 3.800 32% NU Mioveni 2.300 23% NU Botoșani 1.600 21% NU Voluntari 725 16% NU
Ce ar avea de făcut nou-promovatele
Club Capacitate stadion Ce medie ar avea nevoie Poli Iași 11.500 8.000 Oțelul 13.500 9.500
- cele două echipe sunt în acest moment pe locuri care asigură accesul direct în Liga 1 în 2024-2025
Ce bani au luat cluburile din drepturile TV în actualul campionat
Loc în clasament Suma (euro) CFR 2.640.000 FCSB 2.540.000 CSU Craiova 2.350.000 Voluntari 2.230.000 Farul 2.100.000 Argeș 1.950.000 Sepsi 1.750.000 Botoșani 1.630.000 Rapid 1.500.000 FCU Craiova 1.370.000 UTA 1.270.000 Mioveni 1.150.000 Chindia 965.000 Petrolul 965.000 Hermannstadt1 965.000 U Cluj 965.000
- partea pe care LPF o oprește e în jur de 2 milioane de euro
- sumele sunt fără TVA
Care sunt cluburile cel mai puțin dependente de drepturile TV
ECHIPA Procent drepturile TV din veniturile totale (2022) Sepsi 13% U Cluj 14% Rapid 15% FCSB 18% CFR 18%
Care sunt cluburile cel mai mult dependente de drepturile TV
ECHIPA Procent drepturile TV din veniturile totale (2022) FC Argeș 45% Voluntari 42% Mioveni 36% Chindia 36% FCU Craiova 36%
România e la ani-lumină de Premier League și Bundesliga
E imposibil de realizat o comparație între nivelul drepturilor TV de la noi față de marile campionate. De exemplu, în Premier League, cel mai bine vândut din întreaga lume, campioana primește 209 milioane de euro, de aproape 80 de ori mai mult decât câștigătoarea titlului din România.
Chiar și în Bundesliga, Bayern se va alege cu peste 100 de milioane de euro, iar o nou-promovată cu 34 de milioane. La noi, CFR va lua 2,64 milioane, iar Petrolul, Hermannstadt și U Cluj câte 970.000 de euro.
CAMPIONAT Campioană Nou-promovată Liga 1 2,64 0,97 Bundesliga 105 34 Premier League 209 126
- sumele sunt exprimate în milioane de euro
Cine a deținut drepturile în Liga 1 în ultimii 25 de ani
Perioada Cine a transmis Suma anuală (inclusiv TVA) 2000-2004 Pro TV 3.000.000 dolari 2004-2008 Telesport 7.000.000 euro 2008-2011 RCS&RDS și Antena 1 34.000.000 2011-2014 RCS&RDS, Romtelecom, Antena 1 34.000.000 2014-2019 Intel Sky Broadcast 33.000.000 2019-2024 EAD 33.500.000 2024-2027 EAD 36.000.000