Articol de Sergiu Alexandru - Publicat marti, 28 februarie 2023 16:07 / Actualizat marti, 28 februarie 2023 17:14
Azi, în Comisia Juridică și Comisia de Cultură, a fost supus la vot proiectul de lege care reglementează reclamele la jocurile de noroc După modificări de ultimă oră, varianta finală a legii poate intra miercuri la vot în Senat. Detalii, mai jos.
- Inițial, legea prevedea blocarea completă a reclamelor, atât la TV și în online, cât și outdoor.
- În forma actuală, după mai multe consultări, ea ar putea interzice reclamele la TV în intervalul 06:00-23:00 și, în plus, limitarea reclamelor stradale.
- Apare o nouă limitare în ceea ce privește promovarea pe care o fac vedetele, din sport și nu numai
Reprezentanții PNL, PSD și UDMR au votat azi proiectul de lege, iar miercuri sunt șanse mari ca legea să fie votată și în Senat, anunță Libertatea. Dacă va trece de Senat, legea urmează să fie supusă votului în Camera Deputaților, înainte să fie promulgată.
Cum arată legea care reglementează reclamele la jocurile de noroc
În primă fază, proiectul susținea interzicerea totală a reclamelor la jocurile de noroc, atât în audiovizual, cât și în publicitatea stradală sau online, dar PNL a propus mai multe amendamente, care au fost votate azi.
Astfel, noua formă a legii prevede că:
- Reclamele la jocurile de noroc și casele de pariuri sunt permise în audio-vizual în intervalul 23.00 – 06.00
- Reclamele în spațiul outdoor să nu fie mai mari de 30 mp, iar pe ele să nu apară premiile oferite de casele de pariuri și jocuri de noroc
Amendament UDMR: Vedetele și sportivii să nu mai promoveze pariurile și jocurile de noroc
Tot azi, UDMR a introdus un amendament care a fost votat și prevede că: „Se interzice orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru activitățile de jocuri de noroc prezentate sau recomandate de personalități ale vieții publice, culturale, științifice, sportive, ori de alte persoane, care datorită celebrității lor pot încuraja activitățile de jocuri de noroc și pariuri sportive”.
Dacă acest amendament rămâne și în forma finală a legii, personalități precum Ilie Dumitrescu, Ciprian Marica, Bogdan Stelea, Gică Craioveanu,
Florin Răducioiu, Helmuth Duckadam sau Anamaria Popescu ar trebui să renunțe la contractele de imagine pe care le au acum cu diverși bookmakeri. Lor li s-ar adăuga și vedete din showbiz, implicate în același tip de promovare.
„Dacă interzici brusc, duci activitatea în zona neagră”
Daniel Fenechiu, liderul grupului PNL, a explicat amendamentele aduse proiectului de lege. „În momentul în care interzici brusc, duci activitatea în zona ilicită, în zona neagră”, a spus acesta, potrivit Libertatea.
În favoarea amendamentelor a vorbit și Odeta Nestor, fost președinte al Autorității privind jocurile de noroc și actual reprezentant al unei asociații a industriei de pariuri.
„În România nu e niciun studiu că există probleme în rândul minorilor. Statul are foarte multe pârghii de control. Dacă vom interzicere reclamele, vom lăsa loc operatorilor din Ucraina, Moldova, Rusia și vom trimite jucătorii români într-o piață neagră. Ne întoarcem cu zece ani în spate”, a spus Odeta Nestor.
Liga 1 e dependentă de casele de pariuri
În iulie 2022, Gazeta Sporturilor făcea o analiză a legăturii dintre echipele din Liga 1 și casele de pariuri.
Aproape 70% dintre formațiile din primul eșalon au pe lista sponsorilor o casă de pariuri. FRF, LPF, dar și primele 3 competiții de fotbal, Liga 1, Liga 2 și Cupa, sunt branduite cu 3 case de pariuri, în vreme ce naționale de seniori și de senioare, dar și de U21 sunt sponsorizate tot de o societate din domeniul jocurilor de noroc.
CLUB | Sponsor principal |
FCSB | Betano |
CSU Craiova | Betano |
Rapid | Superbet |
UTA | Efbet |
U Cluj | Superbet |
În afara celor 5 care au sponsor principal o casă de pariuri, există alte 6 cluburi care au început un parteneriat în această zonă, cu cineva din industria jocurilor de noroc, și au și oferit spațiu publicitar pe tricoul de joc.
CLUB | Sponsor secundar |
CFR Cluj | PokerStars Casino |
Farul | Superbet |
Petrolul | Efbet |
FC Argeș | Mozzart |
Botoșani | Unibet |
Hermannstadt | Unibet |
Cele două foruri care conduc fotbalul românesc, FRF și LPF, și-au oferit imaginea pentru competițiile pe care le organizează, Liga 1, Liga 2 și Cupa României, unor case de pariuri, la fel cum e cazul și pentru naționalele de seniori și senioare, dar și pentru cea masculină U21.
Competiția / Echipa | Sponsor |
Liga 1 | Superbet |
Liga 2 | Casa Pariurilor |
Cupa României | Betano |
Naționala (m) | Fortuna |
Naționala (f) | Fortuna |
Naționala U21 (m) | Fortuna |