Articol de Andrei Crăiţoiu, Dan Udrea, Remus Răureanu - Publicat vineri, 25 februarie 2022 18:19 / Actualizat sambata, 26 februarie 2022 10:37
Gazeta Sporturilor a inspectat cele două mașini care au fost echipate cu tehnologia ce va susține arbitrajul video ♦ Varianta cu automobile, în locul unui studio unic la sediul FRF, înseamnă o economie de peste 4 milioane de euro ♦ Testele de funcționalitate tehnică a aparaturii cu care au fost dotate vor avea loc chiar la derby-ul Rapid - Dinamo
Introducerea arbitrajului video în Liga 1 prinde tot mai mult contur. Mașinile în care vor funcționa studiourile VAR la meciuri au fost deja achiziționate de firma ce deține drepturile TV și au fost predate către Comisia Centrală a Arbitrilor.
Primele două automobile, marca Mercedes, au început să fie echipate cu aparatura necesară pentru a funcționa exact ca un studio de televiziune sau ca un car de transmisie pentru televiziuni. Gazeta Sporturilor a inspectat ieri cele două mașini, aflate în curtea Federației Române de Fotbal.
VAR cu 8 camere TV
Lucrările pentru montarea aparaturii erau în plină desfășurare, cel care se ocupă de întreaga producție VAR, pe partea tehnică, fiind Septimiu Sărățeanu, care a lucrat mulți ani în televiziuni, ca producător. Ieri au fost montate inclusiv monitoarele pe care cei doi arbitri VAR, ajutați de operatorul TV, vor face analiza fazelor controversate.
Tehnologia care există acum pe mașinile respective suportă conexiunea la 8 camere TV, numărul maxim de camere cu care se filmează un joc de Liga 1, nivel impus prin protocolul medical FRF, pentru micșorarea numărului de oameni prezenți pe stadion în pandemie. Există și alte campionate în Europa, certificate VAR de FIFA, care au același număr de camere TV, 8, un exemplu fiind prima ligă din Elveția.
38a fost numărul camerelor TV cu care a fost produsă finala Supercupei Spaniei, Real - Bilbao, care s-a disputat în Arabia Saudită, la Riad
Totuși, dacă FRF va modifica protocolul medical din prezent sau chiar va renunța definitiv la el, iar anumite jocuri vor putea fi transmise cu 12 sau chiar 14 camere, mașinile VAR vor fi updatate și vor putea primi semnal de la mai mult de 8 surse.
Primele teste, pentru a se verifica funcționalitatea tehnică a aparaturii din interiorul automobilelor, vor avea loc chiar la etapa din acest weekend. Cum Rapid - Dinamo se va disputa pe Arena Națională, stadion aflat imediat lângă sediul FRF, cele două Mercedes-uri, terminate ieri de utilat, vor parca lângă carul care va face producția TV a derby-ului și va simula dacă aparatura e OK și toate conexiunile sunt în regulă.
Fibra optică ar fi costat o avere
Varianta care va funcționa în Liga 1, cu mașini pe post de cameră VAR, a fost acceptată tocmai fiindcă un proiect cu un studio unic, care să fi fost amplasat în sediul FRF, de exemplu, ar fi însemnat costuri suplimentare imposibil de susținut.
Un plus de peste 4 milioane de euro. De unde ar fi provenit aceste cheltuieli? Ar fi fost necesară o infrastructură completă de fibră optică, de la fiecare din cele 16 stadioane până la sediul central VAR!
Altfel, ar fi existat un delay chiar și de 10 secunde între faza petrecută la un meci, la Botoșani, de exemplu, și semnalul care ar fi venit în camera VAR, ceea ce ar fi produs inutilitatea unei intervenții către „central”, pentru a-l ajuta să îndrepte o anumită eroare.
Stadioanele au început să fie acreditate
În paralel cu realizarea studiourilor în mașini, proiectul VAR a ajuns și în faza în care stadioanele de Liga 1 trebuie certificate pentru a susține arbitrajul video. Și s-a început cu cluburile care se află pe locuri de play-off și care prezintă, practic, garanții că nu vor retrograda și vor activa și la anul pe prima scenă.
Cluburilor li s-au impus anumite condiții: loc special de parcare pentru Van-ul în care e VAR, fibră optică trasă de la stadion până în respectivul loc, acceptarea poziției pentru monitoarele de la marginea terenului, racordarea sistemului VAR la sistemul de operare al stadionului.
Acest ultim lucru face posibilă informarea spectatorilor, prin intermediul tabelei de marcaj, atunci când cei din cabina VAR analizează o fază anume și când îi indică arbitrului să revadă un moment al jocului.
11 țăriaflate în preajma României au VAR în campionatele lor: Ungaria, Bulgaria, Serbia, Croația, Polonia, Ucraina, Rusia, Turcia, Austria, Grecia, Cehia
În mașină vor călători 4 persoane
Mașinile vor conține doi arbitri și doi operatori de imagine. Unul dintre aceștia din urmă va fi șofer și va fi varianta de backup pentru celălalt în timpul jocului. Conform protocolului, care încă n-a fost definitivat, mașina VAR ar trebui să ajungă în orașul în care se va disputa partida cu cel mult 8-10 ore înainte de joc.
Cum nu există nicio zi cu mai mult de 3 jocuri programate, teoretic, cele 3 mașini ar trebui să fie suficiente pentru a acoperi toată etapa. „Vom analiza și, dacă ajungem la concluzia că e necesar, putem să achiziționăm încă una”, a explicat recent, într-un interviu pentru GSP, Orlando Nicoară, directorul firmei eAD.
Ce face arbitrul VAR, ce face A-VAR!
Protocolul care va exista privind activitatea din cabina VAR va avea în prim-plan atribuțiile celor doi „centrali”. Unul va fi denumit VAR, celălalt A-VAR. Arbitrul VAR va fi cel care va ține comunicarea cu „centralul” de pe gazon și cel care va decide dacă îi transmite sau nu acestuia să meargă la margine pentru a revedea faza. În schimb, rolul arbitrului A-VAR va fi de a supraveghea jocul, atunci când colegul său de cabină analizează o fază, dar meciul nu a fost întrerupt.
A doua mare responsabilitate a celui A-VAR va fi de a monitoriza tot ce se întâmplă pe teren, atunci când jocul e oprit, iar între „central” și arbitrul VAR principal are loc un dialog pentru a rezolva cu bine o fază anume.
Două monitoare la marginea terenului
Fiecare stadion va fi dotat cu câte două monitoare pe care centralul va viziona fazele semnalate din camera VAR, al căror amplasament va fi decis de echipa de producție VAR. De ce două? Pentru a exista tot timpul o variantă de rezervă în cazul în care unul dintre ele cedează, din diverse motive.
Drepturile de imagine pentru aceste monitoare, în sensul de folosire a lor ca spațiu publicitar, nu va aparține Comisiei Centrale a Arbitrilor, ci firmei care deține drepturile TV și care a și achiziționat respectivele monitoare.
3 iuliee data la care, cel mai probabil, se va disputa Supercupa României, primul joc ce va avea parte de VAR
8 iuliee data la care va începe viitorul sezon de Liga 1 și care, conform anunțului FRF, va dispune la toate meciurile de arbitraj video
2016a fost anul în care s-a folosit prima dată VAR, la meciul din Cupa Olandei Ajax - Willem, disputat pe 21 septembrie, pe parcursul căruia s-a modificat o decizie a "centralului": un cartonaș galben a fost transformat într-unul roșu
VAR e una dintre cele 3 condiții pe care trebuie să le îndeplinească fotbalul românesc pentru a reveni în topul european. Celelalte două sunt Liga 1 cu 18 echipe și dispariția regulii U21
Dan Petrescu, antrenor CFR