Articol de Andrei Crăiţoiu, Dan Udrea - Publicat joi, 23 aprilie 2020 19:00
Clubul din Sfântu Gheorghe a atras 4,5 milioane de euro din sponsorizări și publicitate, adică peste Dinamo, Craiova și Viitorul la un loc.
În mijlocul ţării se naşte o nouă forţă fotbalistică. Măcar din punct de vedere financiar. Numele ei: Sepsi Sf. Gheorghe. Un club care şi-a publicat ieri raportul fiscal pe anul 2019, procedură pe care fiecare formaţie de pe prima scenă trebuie să o urmeze după ce FRF a implementat acest proces de transparenţă.
Cifre colosale la Sepsi!
Iar cifrele pe anul trecut sunt de-a dreptul halucinante din perspectiva unei surse de venit: sponsorizări şi publicitate. Sepsi a atras o sumă impresionantă, aproape 21 de milioane de lei, undeva în jur de 4,5 milioane de euro! Nivelul este incredibil raportat nu la media Ligii 1, ci la cluburile de top, cele care reprezintă branduri istorice sau care au un management de talie înaltă.
300 de mii de euroe suma, cu tot cu taxe şi impozite, pe care Sepsi a cheltuit-o lunar pe salariile angajaţilor
Nu sunt socotiți banii de la Budapesta
De exemplu, Dinamo a atras din aceeaşi sursă de venit doar 1,2 milioane de euro. Iar Craiova, echipa cu cea mai mare medie de spectatori la meciurile de acasă şi o formaţie extrem de iubită, deci, teoretic, atractivă şi pentru diverse firme de a-şi asocia imaginea cu acest club, n-a reuşit nici măcar să atingă 1,5 milioane €. Sepsi se află într-o postură în care a reuşit să realizeze încasări de la sponsori şi din publicitate o sumă care să fie mai mare decât cea adunată la un loc de Craiova, Viitorul şi Dinamo!
Şi respectivele sume de bani din conturile celor de la Sepsi nu sunt cele provenite din partea Guvernului de la Budapesta. "Acei bani veniți din partea executivului maghiar sunt pe proiecte, în infrastructură şi în Academia clubului, n-au legătură cu veniturile ce apar în acest raport, sponsorizările sau publicitatea. Infrastructură înseamnă, de exemplu, noul stadion, unde lucrările sunt în plină desfăşurare şi foarte probabil în toamna acestui an arena va fi finalizată şi inaugurată", a declarat managerul general Cornel Șfaițer.
1,5 milioane de euroa fost profitul brut realizat în 2019 de Sepsi
Aproape toţi sponsorii sunt firme maghiare
Lista firmelor care sunt sponsorii lui Sepsi şi care şi-au făcut publicitate pe tricouri, pe marginea terenului sau pe panourile de la conferinţele de presă e una impresionantă. În plus, aproape toate aceste societăţi sunt ungureşti, în frunte cu OTP Bank, dar şi cu benzinăriile MOL. În afara acestora mai există Gyermelyi, Dioszegy (firma patronului Laszlo Dioszegy), Duna Aszfalt, Belfry, Depo Trio Impex, City Slo, Aluco, Ariadne Impex şi Ready Garment Technology Romania.
Bugetul total de venituri pe care Sepsi l-a avut în 2019 a fost de peste 7 milioane de euro, în condiţiile în care din vânzarea jucătorilor clubul nu s-a ales cu mare lucru, circa 250.000 €. Sepsi a reuşit să producă de două ori mai mulţi bani decât Dinamo, club ale cărui venituri au fost de numai 3,5 milioane pe parcursul anului precedent.
1 milion de euroe datoria pe care Sepsi o avea la 31 decembrie 2019, cea mai mică dintre toate cluburile din L1
VENITURILE LUI SEPSI în 2019
SURSA | SUMA (euro) |
Sponsori şi publicitate | 4.400.000 |
Drepturi TV | 2.100.000 |
Transferuri | 250.000 |
Bilete | 200.000 |
UEFA | 55.000 |
Alte venituri | 50.000 |
TOTAL | 7.055.000 |
Saltul fantastic al lui Sepsi
- 2014: promovează în Liga 3
- 2016: promovează în Liga 2
- 2017: promovează în Liga 1
- 2018: locul 3 în play-out
- 2019: calificare în play-off și în "sferturile" Cupei