Articol de Andrei Crăiţoiu, Dan Udrea, Remus Răureanu - Publicat marti, 19 aprilie 2022 23:15 / Actualizat marti, 19 aprilie 2022 23:18
FCSB nu încasează cei mai mulți bani nici de la sponsori, nici din vânzarea biletelor. Rezultatele grozave din ultimele două decenii au făcut ca CFR Cluj să primească enorm de la parteneri, aproape trei milioane de euro.
FCSB e cel mai popular club doar în sondaje, în plățile reale ale sponsorilor și ale suporterilor nu mai este cel mai important. Raportul oficial din 2021 le indică pe Sepsi, pe CFR și pe Farul drept beneficiare principale ale legăturilor comerciale.
Cel mai mult sponsorizează Orban
Sepsi e un caz special, clubul e finanțat din Ungaria cu bani de la guvern pentru infrastructură și pentru centrul de copii și mai primește ale sume de la societăți tot din țara vecină, care pot să fie folosite și la prima echipă.
OTP, MOL sunt societăți maghiare care contribuie la completarea bugetului echipei din Sfântu Gheorghe. Sepsi e un club care nu a fost implicat în litigii urâte, nu a păcălit antrenori, jucători. A fost corect și pentru că a beneficiat de finanțarea din Ungaria, una pe care celelalte formații din prima ligă românească nu au avut-o.
Pe locul al doilea ca venituri atrase din sponsorizări e campioana CFR, cu 2,7 milioane de euro, cu 500.000 de euro mai puțin decât primește Sepsi. Clujul a devenit atractiv pentru societățile implicate și datorită rezultatelor grozave înregistrate în anii recenți, și datorită influenței politice importante.
În anturajul CFR-ului au fost în permanență în anii aceștia Ioan Rus, un fost ministru foarte influent, și Vasile Dâncu, actualul ministru al Apărării, amic al lui Ioan Varga, proprietarul echipei campioane.
Iar pe al treilea loc la capitolul acesta se află Farul, o formație urcată artificial în prima ligă ca urmare a fuziunii cu Viitorul, clubul lui Hagi. Dobrogenii au sponsori mulți și importanți datorită numelui Gheorghe Hagi, ei nu au nici suporteri câți are FCSB, nu au obținut nici rezultate așa cum a obținut CFR Cluj.
Dinamo vinde doar online
Conform raportului din 2021, cei mai mulți bani i-a obținut din bilete Rapidul, 460.000 de euro. E de așteptat ca giuleștenii să raporteze un venit și mai mare pentru anul acesta, în care ei beneficiază de stadionul nou construit din banii Companiei Naționale de Investiții.
Rapid a avut arena plină la inaugurare și la primul meci jucat acasă, victoria cu 3-0 din partida cu FC Botoșani, și a adunat 9.000 de spectatori la jocul cu Gaz Metan Mediaș, unul care a reprezentat doar o formalitate, o victorie obținută cu 8-0 în compania unor juniori.
Dinamo, care a supraviețuit în ultimii trei ani și datorită biletelor virtuale pe care le-au cumpărat suporterii, e un paradox. "Câinii" cumpără mai degrabă bilete virtuale decât să ia tichete reale și să fie în tribune! Roș-albii sunt abia pe al nouălea loc într-un clasament al veniturilor generate din vânzarea biletelor.
Pe ultima poziție e FC Voluntari, un club care a vândut tichete de doar 6.000 de euro într-un an! Convinși că nu au suporteri, ilfovenii au impus la unele partide de pe terenul propriu niște prețuri exagerate, de peste 100 de lei pentru un bilet, ca să îi împiedice să vină și pe fanii oaspeților.
Ei au procedat astfel când au jucat cu Universitatea Craiova, cu Rapid. Strategia nu le-a făcut bugetul, doar le-a ținut stadionul gol.
Venituri din sponsorizări în Liga 1
Sepsi | 3,2 |
CFR | 2,7 |
Farul | 1,9 |
FCSB | 1,7 |
CSU Craiova | 1,5 |
Rapid | 0,9 |
Dinamo | 0,76 |
Botoșani | 0,6 |
Argeș | 0,5 |
UTA | 0,4 |
Chindia | 0,4 |
Voluntari | 0,2 |
FCU Craiova | 0,2 |
Mioveni | 0,036 |
Sumele sunt exprimate în milioane de euro
Venituri din bilete
Rapid | 0,46 |
CSU Craiova | 0,33 |
UTA | 0,33 |
FCSB | 0,25 |
CFR | 0,19 |
Farul | 0,18 |
FCU Craiova | 0,14 |
Sepsi | 0,11 |
Dinamo | 0,086 |
Botoșani | 0,052 |
Argeș | 0,051 |
Chindia | 0,024 |
Mioveni | 0,13 |
Voluntari | 0,006 |
Sumele sunt exprimate în milioane de euro
13.190.710 euroa încasat Sepsi din sponsorizări în ultimii cinci ani. Cu tot cu drepturile TV, covăsnenii și-au asigurat un buget anual spre cinci milioane de euro doar de la sponsori și de la televiziuni
26 de milioane de eurodatorează CFR Cluj la zi. Societatea ar trebui să suporte costurile curente și să acopere datoriile vechi în condițiile în care ia 6 milioane de la sponsori, 3 milioane din drepturi TV și mai puțin de 200.000 de euro din bilete
Venituri din sponsorizări în ultimii patru ani
Sepsi | 11,7 |
FCSB | 8,4 |
CFR | 6 |
CSU Craiova | 5,2 |
Farul | 4,9 |
Sumele sunt exprimate în milioane de euro
Sponsorul FCSB a clacat
Clubul lui Becali a înregistrat în 2021 venituri din relația avută cu City Insurance, o societate de asigurări care a ajuns în insolvență și a rupt contractul cu FCSB. Roș-albaștrii luptă acum pentru titlu, dar ei au tricourile goale în dreptul sponsorului principal, ceea ce înseamnă că veniturile pentru anul 2022 vor fi mai mici decât au fost în 2021.
Clubul nici măcar nu mai are vreun departament de marketing, nu mai e interesat să atragă parteneri. Expunerea pe care au avut-o în permanență roș-albaștrii i-a ajutat să atragă bani fără să facă vreun efort, ei sunt pe locul al doilea într-un clasament al veniturilor generate în ultimii patru ani, după Sepsi.
Rapid trece la nivelul următor
Raportul economic va fi schimbat la sfârșitul acestui an, din moment ce Rapid e într-o expansiune continuă. Giuleștenii vor avea sponsori noi și importanți în campionatul viitor: Mobexpert, eMAG, BitDefender, Altex. Mai ales Mobexpert va avea o influență majoră prin Dan Șucu, proprietarul societății.
Pe lângă statutul de sponsor, ar urma ca el să preia și un pachet minoritar de acțiuni de la Victor Angelescu, cel care deține acum integral societatea care gestionează clubul. Adrian Mutu l-a invocat și el pe Șucu după victoria cu 8-0 cu Gaz Metan: "Nu îl cunosc, nu am vorbit cu el, dar sper să ne ajute ca la anul să facem mai mult. Știm ce înseamnă sezonul viitor și ne pregătim pentru el". În 2023, giuleștenii vor împlini o sută de ani de la înființare.