Articol de Marius Mărgărit - Publicat miercuri, 15 august 2018 13:02
Ofertele firmelor care s-au înscris la licitația pentru construcția noii arene a Rapidului depășesc cu 10-12% plafonul stabilit de CNI, 26 de milioane de euro inclusiv TVA.
Nici nu au început lucrările la cele 4 stadioane pe care România s-a angajat să le finalizeze pentru proiectul Euro 2020 și au apărut noi probleme. Arenele au rămas 3 din start, noul "Dinamo" fiind deja ieșit din calcule, el fiind deocamdată doar în stadiul de finalizare a proiectului de fezabilitate.
Recent, lucrurile s-au împotmolit și la "Valentin Stănescu" din Giulești, care, cu excepția peluzei dinspre sala de sport, ar urma să fie complet dărâmat.
Materialele și manopera au crescut prețurile
Inițial, demolarea Grantului ar fi trebuit să înceapă cel mai târziu în septembrie. Licitația pentru dărâmarea arenei și construcția celei noi s-a blocat pentru că toate firmele care s-au înscris au făcut oferte superioare prețului stabilit de Compania Națională de Investiții pentru acest obiectiv.
Surse CNI susțin că respectivele propuneri ale companiilor de construcții depășesc cu 10-12% suma plafon, 26 de milioane de euro inclusiv TVA. "Proiectele și documentația au fost făcute în urmă cu un an și jumătate. De atunci, multe s-au schimbat. A crescut salariul minim pe economie, deci manopera.
La fel, s-au scumpit și multe dintre materialele de construcții, la unele elemente chiar și cu 50%. De aici au apărut aceste diferențe. Ofertele constructorilor sunt cu cel puțin 13-14 milioane de lei mai mari decât ce se stabilise. Asta înseamnă aproape 3 milioane de euro în plus", susțin sursele Gazetei.
Cer diferența de la ministere
CNI a intrat în impas. Acum abia se pregătește documentația către Ministerul Transporturilor și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației publice, prin care respectivele foruri, responsabile cu finanțarea proiectului, să găsească soluții de suplimentare ale bugetului pentru ridicarea noii arene.
"Ar fi nevoie de o nouă hotărâre de Guvern pentru creșterea investiției, dar aceasta poate fi dată și pe parcurs. Acum trebuie să ne asigurăm oficial că împreună cu cele două ministere găsim resurse de finanțare pentru această diferență. Nu este exclus să ne ajute și Primăria", spun aceleași surse.
Practic, până nu primește un răspuns clar de la ministerele implicate, CNI nu poate da liber la demararea lucrărilor. Iar demersul respectiv poate dura și 2-3 luni! Cum termenul de execuție al arenei este de 21 de luni, ar însemna că dacă lucrările ar fi început acum, ar fi putut fi finalizate în mai 2020.
Cu această întârziere însă, conform contractului, stadionul ar fi gata în august 2020. Adică la o lună după Euro 2020, programat în perioada 12 iunie - 12 iulie 2020!
Omologat ieri pentru L3
Conducerea CS Rapid, care are în adminstrare arena, este la curent cu aceste noi întârzieri. Ieri, o comisiei de specialitate, cu reprezentanți ai FRF, ISU și alte instituții, a omologat arena pentru partidele pe care Rapid le va susține acasă în Liga a 3-a în sezonul 2018-2019.
În același timp, clubul de fotbal din Giulești va demara procedurile pentru varianta de rezervă, stadionul din Regie, pentru situația în care, până la finalul turului, CNI va emite ordinul de demolare a arenei "Valentin Stănescu".
14.000 de locuriar trebui să aibă noul stadion din Giulești, care se va întinde pe o suprafață desfășurată de 40.491 de metri pătrați
"Știu de situația de la stadionul din Giulești. Dar CNI caută surse de finanțare pentru diferența care a apărut, prețurile crescând de când s-au făcut planurile de prefezabilitate. Sunt încrezător că situația va fi rezolvată și stadioanele vor fi gata la timp"
Gică Popescu, consilier al primului ministru pe proiectul Euro 2020
Luni, CNI dă ordinul de demolare la "Steaua"
După obținerea avizului de demolare de la Primăria sectorului 6, CNI a aprobat ieri și planul de începere a lucrărilor la stadionul din Ghencea.
Luni va fi emis și ordinul de începere a demolării, care e posibil să înceapă în cursul săptămânii viitoare. Arena din Ghencea va costa 65 de milioane de euro inclusiv TVA și va avea 30.500 de locuri. Licitația pentru lucrări a fost câștigată de firmele Construcții Erbașu SA și BS Recycling SRL.