Articol de Justin Gafiuc, Marius Mărgărit - Publicat miercuri, 04 aprilie 2018 08:45
Investigația Telekom Sport/GSP a ajuns la contractul FRF cu ”Țiriac Auto”, 2015-2018: administrația Burleanu a fost interesată să asigure cu prioritate condiții de lux la nivel de autoturisme pentru șefii FRF înainte să obțină fonduri pentru conturile federale.
În august 2015, la circa un an și jumătate după ce prelua puterea la FRF, Răzvan Burleanu parafa un neașteptat contract de sponsorizare cu "Țiriac Auto", pe o durată de trei ani și jumătate. Peste noapte, parcarea de la Casa Fotbalului s-a umplut de Mercedesuri nou-nouțe, transformând spațiul într-un veritabil show-room. Mutarea a avut darul să surprindă, știută fiind zgârcenia și stilul chibzuit al fostului tenismen, pe care inclusiv Mircea Sandu încercase să-l atragă lângă federație, demers însă eșuat.
"Țiriac a fost și acasă la mine, dar n-am reușit să-i smulg o astfel de sponsorizare. O dată mi-a dat o mașină folosită, iar pentru o altă acțiune a federației a pus la dispoziție vreo două limuzine, pe care le-a luat înapoi după câteva zile", explica Nașu' pentru ziarul "Libertatea" la scurt timp după ce mariajul FRF - Țiriac devenise public.
31% în conturi, restul mașini pentru șefi
Burleanu a ținut cu dinții de confidențialitatea înțelegerii, a oferit de fiecare dată detalii vagi despre parteneriatul auto, dar acum, în investigația comună Telekom Sport/GSP, scoatem la lumină întregul contract. Hârtiile arată de ce șeful FRF a considerat deal-ul cu Țiriac drept un potențial cartof fierbinte pentru mandatul său: administrația Burleanu a amanetat federația și echipa națională pentru propriul confort!
Înainte de a intra în măruntaiele actelor, să trecem în revistă cifrele principale:
- valoare totală contract: 725.000 euro+TVA
- parc auto pus la dispoziție de companie: 500.000 euro+TVA
- sponsorizare FRF: 225.000 euro+TVA.
- scadență: 31.12.2018.
În traducere, administrația Burleanu și-a asigurat o flotă de mașini în valoare de jumătate de milion de euro pentru uzul șefilor din federație și numai 31% din valoarea contractului se regăsește efectiv în conturile FRF pentru necesitățile fotbalului românesc.
10 Mercedesuri și 10 Forduri
Documentul nu prevede expres numărul de mașini oferite federației, dar anexe aflate în posesia Telekom Sport/GSP arată că este vorba despre 20 de automobile! La început au fost numai Mercedesuri, ulterior, în ultima jumătate de an, parcul s-a splituit: 10 Mercedesuri și 10 Forduri.
Printre clauzele referitoare la întrebuințarea mașinilor, apare și o limitare în kilometraj și timp de folosință (nu sunt specificate expres în contract), orice depășire fiind taxată cu 0,3 euroĂTVA/km/autovehicul. În urmă cu circa un an, între FRF și companie a apărut chiar o situație tensionată pe acest subiect, fiindcă o parte dintre federali trecuseră consistent barierele prevăzute într-o anexă a înțelegerii. De asemenea, costurile de utilizare sunt suportate de FRF: combustibil, consumabile, amenzi. Iar "Țiriac Auto" acoperă polițele de asigurare RCA și CASCO.
Federația nu ia niciun sfanț în 2018!
Să vedem și cum sunt plățile din contract, sume fără TVA:
- 2015 - 50.000 euro compensare publicitate Țiriac/utilizare mașini FRF Ă 50.000 euro cash
- 2016 – 150.000 euro compensare publicitate Țiriac/utilizare mașini FRF Ă 75.000 euro cash
- 2017 - 150.000 euro compensare publicitate Țiriac/utilizare mașini FRF Ă 100.000 euro cash
- 2018 - 150.000 euro compensare publicitate Țiriac/utilizare mașini FRF.
Prin urmare, federația nu mai încasează niciun sfanț în ultimul an de contract, în care singurii beneficiari sunt oamenii din conducerea FRF prin folosirea automobilelor Mercedes/Ford. Evident, favorul se va extinde și pentru viitoarea administrație până la finalul anului, fie că va fi vorba despre Burleanu&co, fie despre Lupescu sau Pușcaș.
De la loje VIP la 75% din spațiul de branding
Pe de altă parte, frapante sunt și drepturile oferite "Țiriac Auto" pe durata parteneriatului. Compania capătă, practic, privilegii ultraextinse în materie de promovare, marketing, vizibilitate sau acces la jucătorii echipei naționale. Încercați să trageți aer în piept și să nu vă plictisiți urmărind lista avantajelor oferite prin contract pentru "Țiriac Auto":
- difuzare video ecrane led în jurul terenului pe care joacă naționala / minim 6% din timpul și suprafața alocate sponsorilor;
- difuzare spoturi video (30 sec) în rețeaua TV a stadionului pe care joacă naționala, dacă arena dispune de această facilitate (minimum 10 difuzări);
- difuzare spot 15 secunde pe tabela de marcaj a stadionului pe care joacă naționala;
minim 75% din spațiul deținut de FRF la meciurile naționalei pentru branding în interior/exterior stadion, locații FRF și evenimente FRF, baza de pregătire a naționalei; - expunere autovehicule la toate intrările stadionului și zona VIP la meciurile naționalei;
- aplicare logo companie la fiecare partidă a naționalei pe tipăriturile oficiale: bilete, abonamente, invitații, program meci;
- o machetă format A4 în programul meciurilor disputate pe teren propriu;
- afișare logo companie pe autocarul și autovehiculele oficiale ale naționalei;
- posibilitatea de a organiza evenimente PR cu participarea membrilor naționalei, la locații alese de companie și cu avizul FRF în funcție de programul de pregătire al echipei;
- o lojă VIP, branduită "Țiriac Auto", la fiecare meci al naționalei;
bilete pentru fiecare meci al naționalei: 12 lojă, 12 VIP1, 10 VIP2, 10 tribuna 1, 10 tribuna 2; - afișare logo companie în FRF shop și pe panourile de la conferințele de presă sau flash-interviuri ale naționalei;
- promovare logo companie și oferte comerciale la cererea "Țiriac Auto" în mediul online.
"Utilizarea imaginii naționalei și a jucătorilor în activitățile publicitare"
Mai aveți răbdare să continuăm? Nu, nu s-a terminat! Așadar:
- posibilitatea de a organiza evenimente și activități de sampling înainte și în pauza meciurilor naționalei;
- minimum 20 de tricouri/an cu semnăturile olografe ale jucătorilor naționalei;
- permite utilizarea imaginii naționalei și a jucătorilor în activitățile de publicitate, cu acord prealabil FRF, iar orice refuz trebuie motivat în scris;
- expunere materiale promoționale în cadrul FRF pub, proiecții video, flyere, materiale brand collection;
- comercializarea în FRF Shop de produse și accesorii de merchandising "Țiriac Auto";
- "Țiriac Auto" are dreptul de a utiliza logo-ul FRF și echipamentul de joc la acțiunile de marketing desfășurate de comun acord cu FRF;
- dreptul de a utiliza imagini de la evenimentele organizate de FRF pentru care FRF deține drepturi: imaginile vor fi puse la dispoziție de FRF;
- doi reprezentanți "Țiriac Auto" însoțesc naționala la meciurile externe, costurile fiind suportate de FRF.
Gata!
"Vom consolida proiecte solide"
Cu ce ne alegem? Cu declarația lui Răzvan Burleanu de la semnarea parteneriatului, pe 28 august 2015: "Primim astăzi în familia fotbalului românesc un membru foarte important. Susținerea Țiriac Auto are o însemnătate aparte. Pornim la un drum lung cu o personalitate care este imaginea excelenței în sport și în bussines. Sunt sigur că împreună vom putea consolida proiecte solide pentru fotbalul românesc și pentru societate".
Deocamdată, solide au rămas doar scaunule din mașinile luxoase folosite de Burleanu, Bodescu, Vișan sau Vochin!
Cine conduce în prezent mașinile FRF
Răzvan Burleanu – Mercedes GLE (19.290* km)
Radu Vișan – Mercedes GLC (?)
Adrian Mutu - Mercedes GLC Coupe (7.989 km)
Mihai Stoichiță – Mercedes GLA (10.400 km)
Gabriel Bodescu – Mercedes E (?)
Cosmin Contra – Mercedes E (4.380 km)
Andrei Vochin – Mercedes C (11.800 km)
Adrian Mihalcea/Jerry Gane – Mercedes A (13.000 km)
Vlad Munteanu – Mercedes A (11.600 km)
Felix Grigore – Mercedes A (15.360 km)
Alexandru Cândea (ticketing) – Ford Mondeo (14.732 km)
Răzvan Mitroi (comunicare) – Ford Mondeo (11.700 km)
Adrian Stângaciu (juridic) – Ford Mondeo (11.506 km)
Radu Tudor (online) – Ford Mondeo (13.700 km)
Romeo Bănică (marketing) – Ford Mondeo (9.570 km)
Adrian Mitiriță (trezorier) – Ford Mondeo (8.642 km)
Ion Geolgău (scouting) – Ford Edge (13.460 km)
Ciprian Paraschiv (dezvoltare) – Ford Edge (14.500 km)
Miodrag Belodedici – Ford Kuga (14.800 km)
Sandu Tăbârcă – Ford Kuga (13.500 km)
* kilometrajul de la bord raportat la "Țiriac Auto" la sfârșitul lunii februarie 2018
Contractul se poate denunța unilateral fără motivare!
Parteneriatul FRF - "Țiriac Auto" mai conține o ciudățenie. Ambele părți pot activa în orice moment denunțarea unilaterală a contractului "fără motivarea acestei decizii"! Există doar obligația acordării unui preaviz de 90 de zile între înștiințarea de denunțare și încetarea efectivă a contractului. Practic, dacă pentru una dintre părți apare o nemulțumire, lucrurile se pot închide în trei luni, fără explicații suplimentare. În formula actuală, FRF n-ar avea însă niciun motiv să renunțe la confortul auto oferit de Țiriac.
Turcii au primit 74 de mașini, valoare 4,5 milioane euro
Federațiile încearcă pe tot globul să-și găsească parteneri auto pe care să-i includă pe lista sponsorilor principali. Condițiile diferă însă radical față de FRF. Turcia, bunăoară, are în derulare un contract cu Mercedes, care a pus la dispoziția federației o flotă de 74 de mașini în valoare însă de 4,5 milioane de euro: 20 seria B, 33 seria C, 4 seria E, 1 ML, 1 seria R, 3 seria S, 4 Vito, 3 Viano, 2 Sprinter, 2 Tourismo și un Travego. Inclusiv autocarul naționalei l-a oferit compania germană. Iar Volkswagen are două contracte generoase cu federația germană (23 mil. E) și cu cea franceză (4 mil. E).
"Nu am primit atâtea cuvinte de laudă în ultimii 20 de ani, nu știu dacă le merit. Sunteți singura federație puternică și ar trebui să scuturați clasa politică, să asculte, dacă bateți cu pumnul în masă"Ion Țiriac, august 2015, la prezentarea parteneriatului cu FRF
75.000 €plus TVA a achitat "Țiriac Auto" ca bonus pentru calificarea "tricolorilor" la Euro 2016. Prima ar fi crescut la 150.000 de euro dacă România mergea și la CM 2018
6mărci există în portofoliul "Țiriac Auto": Mercedes Benz, Land Rover, Jaguar, Ford, Hyundai și Mitsubishi
Contractul FRF - Țiriac: