Articol de Remus Dinu - Publicat marti, 09 august 2022 23:57 / Actualizat miercuri, 10 august 2022 14:04
„Trecerea n-a fost complicată”, spune Odeta Nestor, cea care a condus ONJN (Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc) timp de 4 ani, în perioada 2013-2017, iar în prezent a trecut de cealaltă parte a baricadei, la șefia Asociației Organizatorilor de Jocuri de Noroc la Distanță (AOJND). Asociația este o entitate de lobby, ce-și propune să reprezinte firmele principale din industria pariurilor.
- De la „protejarea participanților” la „protejarea operatorilor de jocuri de noroc”
- Odeta Nestor pentru GSP: „Autoritățile trebuie să aibă oameni de specialitate”
- Odea Nestor spune că după plecare ei „lucrurile s-au deteriorat”
- „Au fost făcute modificări fără o fundamentare temeinică”
- Reacția Odetei Nestor, după apariția articolului din GSP
ONJN a fost fondat în 2013 „ţinând seama de necesitatea asigurării prevenirii dependenţei de jocuri de noroc, a protecţiei minorilor, a realizării unei mai bune supravegheri şi a unui mai bun control asupra operatorilor economici autorizaţi în domeniul jocurilor de noroc”.
Când era președinte la ONJN, Odeta Nestor era responsabilă, conform OUG 20 din 2013, cu protecția celor care jucau, cu evitarea dependenței de pariuri și cu creșterea veniturilor statului. Una dintre sarcinile pentru care a fost înființat ONJN, instituție cu 200 de angajați, se referă explicit la „protecţia participanţilor astfel încât jocurile de noroc să fie organizate într-o manieră onestă, responsabilă şi transparentă”.
Printre altele, organizația verifica, amenda sau retrăgea licența caselor de pariuri, în cazul unor abateri. Pe când era în fruntea instituției publice, Odeta Nestor avea rang de secretar de stat, fiind numită prin decizia primului-ministru Victor Ponta. Asta între 2013 și 2017.
De la „protejarea participanților” la „protejarea operatorilor de jocuri de noroc”
Acum, în 2022, noua organizație din care face parte Odeta Nestor, „are ca scop principal promovarea și protejarea drepturilor și intereselor operatorilor de jocuri de noroc la distanță, licențiați în România.
Membrii AOJND sunt: Betfair, eFortuna, Netbet, PokerStars, SportingBet, Stanleybet, Unibet, Baumbet, Betano, Circus, Maxbet, Efbet, Public Win și WinMaster, conform playresponsibly.ro.
Într-o declarație pentru Gazeta Sporturilor, Odeta Nestor a explicat cum vede transformarea din reprezentantă a statului român în lobbyist pentru industria pe care trebuia, până acum câțiva ani, să o țină sub reglementare.
Odeta Nestor pentru GSP: „Autoritățile trebuie să aibă oameni de specialitate”
„Trecerea n-a fost neapărat complicată. Personal, am considerat-o un pas înainte, mai ales că proiectul pe care l-am lăsat în spate la ONJN a fost un proiect care a obținut foarte multe succese. Oriunde merg în lume, la conferințe sau la alte parteneriate pe care le am cu guvernele statelor de pe mapamond în vederea reglementării pariurilor online, lucrurile pe care le-am făcut mi-au rămas trecute în CV.
Trecerea n-a fost grea, mai ales că, oricum, eu veneam din același domeniu, iar ăsta a fost un mare avantaj. Eu am susținut tot timpul că autoritățile care controlează domenii de nișă trebuie să aibă oameni de specialitate, care au tangență cu acest domeniu”, a spus Odeta Nestor, pentru GSP.ro.
Odeta Nestor spune că după plecare ei „lucrurile s-au deteriorat”
„La oficiu (n.r. - ONJN) s-au perindat și oameni din interior, dar și oameni din domeniu. Cu toată modestia, putem observa, dacă ne uităm în spate, că, după ce am plecat eu, nu s-a mai realizat nici măcar un singur obiectiv. Lucrurile s-au deteriorat foarte tare din punct de vedere al realizării obiectivelor”.
Șefă la ONJN în perioada scandalulului privind casele de pariuri nelicențiate în România
În toamna lui 2015, în momentul în care Odeta Nestor se afla la șefia ONJN, 54.000 de români au ajuns să fie pasibili de amenzi între 5.000 și 10.000 de lei în scandalul legat de casele de pariuri care operau în România fără licență.
Zeci de mii de pariori care îl utilizaseră în perioada 2010-2015 riscau să fie amendați cu câte 5.000 de lei, chiar dacă nu fuseseră avertizați că jucaseră pe un site ilegal, conform ONJN. Aproape o mie de jucători au primit procese verbale de amendă. Mulţi dintre ei au câştigat ulterior în instanţă anularea acestor amenzi, dar alții au pierdut, fiind executaţi silit de ANAF. Ulterior, ÎCCJ a suspendat Decizia 2723 a ONJN prin care site-ul bet365.com fusese declarat ilegal în țară.
În perioada respectivă, Gazeta Sporturilor scria despre salariul anual pe care Odeta Nestor îl încasa din partea statului, respectiv de la ONJN și Loteria Română: 18.000 de euro/an, dar și o avere de 25 de ori mai mare.
În noiembrie 2015, sub conducerea aceleiași Odeta Nestor, Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc anunța că preia Compania Națională Loteria Română de la Ministerul Finanţelor Publice pentru o perioadă de patru ani. Atunci, operatorii privați din offline acuzau că ar fi vorba de un conflict de interese: „Nu e corect ca ONJN să fie și reglementator, și jucător pe piață!”.
Aceiași operatori o au azi ca lobbyst pe Odeta Nestor. Pentru că, după plecarea de la ONJN, Odeta Nestor a rămas ancorată în industrie. Și-a înființat o companie care oferă consultanță în piața jocurilor de Noroc, Nestor Gambling Office SRL, dar și una off-shore, înregistrată, în Hong Kong. Mai apoi, a preluat conducerea Asociației Organizatorilor de Jocuri de Noroc la Distanță (AOJND).
„Au fost făcute modificări fără o fundamentare temeinică”
Cea mai recentă dintre serviciile pe care Odeta Nestor le-a făcut caselor de pariuri a fost implicarea în încercarea de a limita suplimentarea pe care statul a încercat să o facă în privința taxării caselor de pariuri.
„Părerea mea este aceeași pe care am avut-o si atunci. Consider și acum, după aprobare, au fost făcute unele modificări fără o fundamentare temeinică, fără o analiză a specialiștilor care mai există la ONJN.
Instituția de specialitate deține niște informații, niște cifre pe care le-ar fi putut pune în fața celor care au făcut modificări, în așa fel încât să apară rezultate dorite. Înțeleg că Guvernul și-a dorit să încaseze mai mulți bani, să facă o zonă de prevenție, noi doar presupunem argumentele lor. Dar ceea ce a rezultat acum că aceste lucruri au fost făcute fără o analiză clară.
- Odeta Nestor
Piața se va reașeza, toată lumea va căuta la finalul anului să-și dea seama ce impact au avut aceste creșteri. Operatorii se vor reorienta, bugetele de marketing vor fi reduse considerabil. O astfel de modificare legislativă se poate face oricând peste noapte, observăm că așa e în România, dar vom vedea peste șase luni sau un an dacă obiectivele se vor îndeplini. N-aș vrea să spun că piața se va închide, dar sunt convinsă că impactul va fi unul major”, a mai spus Odeta Nestor, în dialog cu GSP.ro.
De la o mărire inițială de 40%, Guvernul a decis să mărească impozitele, însă nu la cotele alarmante din schița inițială. Așadar, câștigurile de până la 10.000 de lei vor fi impozitate cu doar 3% din câștig, în loc de 10%, cât propunea inițial Statul, pragul crescând progresiv până la 20%, respectiv 40%.
IATĂ TOATE MODIFICĂRILE DIN PROIECTUL INTRAT ÎN VIGOARE PE 1 AUGUST:
Venit brut | Impozitare |
până la 10.000 de lei | 3% din câștig |
între 10.001 lei - 66.750 lei | 300 lei+ 20% pentru ceea ce e peste 10.000 lei |
peste 66.750 lei | 11.650 lei + 40% pentru ceea ce e peste 66.750 lei |
Reacția Odetei Nestor, după apariția articolului din GSP
La câteva ore după publicarea materialului, Odeta Nestor a dorit să facă unele precizări referitoare la activitatea asociației pe care o conduce.
„Activitatea AOJND este una de prezentare a situației din România pentru noii operatori care vor să vină în asociație.
De asemenea, AOJND remite către autorități puncte de vedere, analize, evaluări comparative interne și internaționale raportat la datele puse la dispoziție de membrii din asociație. Activitatea priveste toată activitatea online care este reglementată si taxată unitar.
Personal, Odeta Nestor nu are nicio legătura cu modificările de taxare aplicabile jocurilor de noroc landbase «caselor de pariuri» pe care le consideră nefundamentate și neconcurențiale”.