GSP SPECIAL  »  SPECIAL  »  SERIAL GSP

PASIUNE PURĂ „Dacă ți-e frică, n-ai șanse!” » Povestea puștiului din România care „aleargă” cu 250 km/h la Imola sau Barcelona, cu speranța de Formula 1

Luca Viișoreanu, 15 ani, pilot în Formula 4 Italia +50   FOTO
Luca Viișoreanu, 15 ani, pilot în Formula 4 Italia

Articol de - Publicat luni, 11 noiembrie 2024 14:11 / Actualizat luni, 11 noiembrie 2024 14:29

Luca Viișoreanu, 15 ani, pilot în Formula 4 Italia, a dezvăluit într-un interviu acordat Gazetei Sporturilor care sunt cele mai mari impedimente de a ajunge în Formula 1 pentru un junior, cum își canalizează emoțiile înainte de a se așeza pe grilă, precum și ce eforturi supraomenești face în urmărirea visului său.

Navighează prin virajele de la Monza, Imola, Barcelona sau Paul Ricard cu viteze amețitoare, sfidează obișnuitele limite ale vârstei și are o judecată profundă timpurie, asta într-un univers în care fiecare milisecundă contează.

  • „Pasiune pură” este un serial în care GSP.ro și-a propus să aducă în prim-plan cazurile excepționale din sportul juvenil, inclusiv din disciplinele mai puțin mediatizate.
Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
+45 FOTO

Luca Viișoreanu: „A fost dificil de pătruns, concurat și câștigat în lumea celor care doar cu asta se ocupau”

- Te salut, Luca. În primul rând, aș vrea să te întreb care a fost primul moment în care ai simțit că lumea motorsportului este pentru tine?
- Poate atunci când am primit o mașinuță cu telecomandă, nu acelea standard de jucărie, ci una mult mai complexă și greu de manevrat, iar pentru mine a fost o provocare să încerc să o controlez. Din această joacă, am început să devin pasionat de automodelism, asta până când m-am trezit Campion Național.

- Ce a urmat?
- Tot dintr-o joacă, aflându-mă la un circuit de karting de agrement, mi s-a propus să merg într-o tabără de karting în Italia. Și acolo, surpriză, după câteva antrenamente, mi s-a propus să facem o simulare de cursă. Atât mie, cât și altor piloți de karting veniți în tabără să se mai antreneze în același loc. Am văzut că pot menține un ritm similar cu restul piloților și că pot concura la același nivel. După trei luni, m-am trezit în competițiile de karting WSK din Italia. A fost frumos, interesant, dar și extrem de dificil de pătruns, concurat și câștigat în lumea celor care doar cu asta se ocupau.

  • De-a lungul timpului, mai mulți piloți notabili au concurat în competițiile organizate sub egida WSK: Max Verstappen, triplu campion mondial în F1, Charles Leclerc, Lando Norris, Kimi Antonelli, pilotul Mercedes de anul viitor sau Alex Palou, triplu campion în IndyCar.

„Te inundă adrenalina. Frica este principalul inamic”

- Cum reușești să îți gestionezi emoțiile și adrenalina la volan, mai ales la asemenea viteze?
- Este dificil să faci lucrul acesta, imediat după ce ai urcat la volan. Tot controlul asupra monopostului vine în timp, după foarte multe ore de stat în mașină pe pistă, dar și după experiența competițională. Îmi amintesc că la cursele de karting, cele mai mari emoții le aveam înainte de cursă, apoi acestea dispăreau. Plin de adrenalină, eram doar eu. Cu multă dorință de a câștiga. Știam că totul se va termina repede, o cursă de karting dura 15-20 minute, iar eu trebuia să mă concentrez și să nu comit greșeli.

Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
+45 FOTO

- Ai resimțit pasul făcut în Formula 4?
- În Formula 4, lucrurile s-au schimbat, devenind mult mai serioase. Concentrarea începe cu mult înaintea startului în cursă, fiind o intensitate diferită. În momentul în care aștepți pe grila de start, pleci în turul de încălzire și te reașezi în grilă, te inundă adrenalina. Aceste emoții trebuie să le transformi în cele mai puternice arme, să le gestionezi eficient și să le transformi în ceva constructiv pe circuit.

- Ai avut vreun moment de frică în timpul curselor. Dacă da, cum ai reușit să îl depășești?
- De frică, nu. O depășești ușor și nici măcar nu o percepi de cele mai multe ori. Frica este principalul inamic. Atât pe pistă, cât și în general. Dacă te lași cuprins de ea, nu ai nici cea mai mică șansă să ajungi undeva.

- Cum îți echilibrezi viața personală cu antrenamentele și cursele?
- De câțiva ani, viața mea personala se desfășoară între antrenamente și circuite. Pentru mine cele mai frumoase momente, vacanțe, amintiri sunt de la circuite, împreună cu familia, care m-a susținut necondiționat, alături de prieteni și alături de cei de la care am avut foarte multe de învățat. E ciudat, dar cine nu a trăit măcar câteva clipe similare probabil că nu va înțelege niciodată. La un moment dat, munca, efortul, trăirile, dezamăgirile, speranțele, toate se îmbină. Și așa reușesc să-mi găsesc echilibrul în tot ceea ce fac.

Zborurile, trezitul și dormitul între două avioane, deplasări cu mașina de la o pistă la alta, alimentație corespunzătoare, controlul greutății. Lista este lungă, însă fac totul cu zâmbetul pe buze. Asta este pasiunea mea

Luca Viișoreanu, pilot Formula 4

„Pleci din start asumat că pe grila de Formula 1 vor fi doar 20 piloți. Fără sprijin, nu ai nicio șansă de reușită”

- Cum este competiția la această vârstă?
- Încă o necunoscută. Dacă ne referim la cea de zi cu zi, mie mi se pare distractivă, amuzantă uneori, dar și interesantă, provocatoare. Dacă ne referim la ceea ce se întâmplă strict pe pistă, este foarte dură. Este un sport la care pleci din start asumat că la final vor fi, undeva în viitor, in Formula 1, doar 20 de piloți pe grilă. Este un drum extrem de lung și greu până acolo, drum aproape imposibil de parcurs de marea majoritate, dacă nu există și sprijin financiar.

5-6milioane de euro este suma estimativă pe care un tânăr pilot o va cheltui pentru a ajunge în Formula 1

„Dacă ți-e frică, n-ai șanse!” » Povestea puștiului din România care „aleargă” cu 250 km/h la Imola sau Barcelona, cu speranța de Formula 1
Costurile necesare pentru un viitor pilot de F1 / Sursă foto: business-sport.es

- Care sunt eforturile financiare pentru a putea concura? Pentru a ajunge mai sus, să spunem chiar Formula 1, de unde crezi că ar putea proveni resursele privind banii?
- Făra doar și poate, în cazul meu, nu din surse proprii. Este doar un vis. Motorsportul este extrem de scump. Fără un sprijin consistent, nu ai nicio șansă de reușită. Până în Formula 1, când poți suporta deja toate costurile aferente, tot efortul financiar este uriaș și trebuie susținut într-un fel. Cu cât ai disponibilitate financiară mai mare, cu atât îți poți permite să participi la cât mai multe curse, să faci mai multe antrenamente și implicit să obții rezultate.

Efortul este unul foarte mare. Antrenamente zilnice, în special fizice, dar și de dezvoltare vizuală, pregătire cognitivă sau în simulator. Mai am și școală sau examene, eu având de cele mai multe ori materie de recuperat, iar astea înseamnă rămas peste program la școală pentru a îmi susține examenele. Pe foarte multe dintre acestea nu le pot susține când sunt programate, fiind suprapuse, de foarte multe ori, cu deplasările mele pentru curse

Luca Viișoreanu, pilot Formula 4

„Am plecat de la zero, fără un nume și o imagine creată de agențiile de marketing”

- Care este cea mai mare provocare cu care te-ai confruntat până acum din postura de pilot?
- Faptul că am plecat de la zero, fără un nume și o imagine creată de agențiile de marketing, să fac parte din prima echipă românească de Formula 4, care, la fel, a plecat tot de jos și să reușim împreună să obținem puncte și chiar să urcăm pe podium la categoria Rookie (debutanți) în Formula 4. Nimeni nu ne dădea vreo șansă la începutul acestui sezon, dar iată-ne aici. Și asta în cel mai disputat campionat de Formula 4 din lume, cel din Italia.

  • Real Racing, prima echipă 100% românească din Formula 4, și-a făcut debutul în acest sezon. Cu o vastă istorie în lumea kartingului, expansiunea echipei în motorsport a avut loc în 2024, odată cu intrarea în Formula 4 Italia.
  • Luca Viișoreanu și Andrei Dună au fost piloții din acest an, concluzionat cu weekend-ul de la Monza, 26-27 octombrie.
  • Luca a concurat în toate cele 7 runde din acest sezon de până acum, în timp ce Andrei a fost prezent la primele trei și la ultima, cea de pe istoricul circuit de la Monza.
  • Din 42 piloți, Andrei a fost al 29-lea, iar Luca al 41-lea în ierarhie.
  • În categoria debutanților, Luca s-a clasat pe poziția a 11-a din 25.
  • Real Racing a fost ultima în clasamentul constructorilor.

- Urmărești Formula 1? Ai vreun pilot sau echipă favorită?
- Desigur că urmăresc. Nu doar că urmăresc. Comentez, anticipez strategii și încerc să învăț cât mai multe. Lewis dintre contemporani, Alonso pentru consecvență si ambiție, Senna pentru toată cariera. Nu în ultimul rând, Constantin Răileanu. Nu îi place să vorbesc despre el, nu îi place să apară în prim plan. El este cel care și-a dorit atât de mult un kart, încât atunci când a mers cu tatăl său să îl cumpere, a stat în el în remorca cu care îl aducea de la zeci de kilometri, fără să mai conteze nimic altceva. Este sufletul și fondatorul echipei Real Racing, echipa cu care am debutat în karting, el m-a susținut până acum și tot el a avut curajul să înceapă alături de mine drumul în Formula 4.

0piloți a oferit all-time România în Formula 1

Cel mai mare vis al meu este să fac ceea ce îmi place, să nu ajung forțat să fac ceva doar pentru că trebuie. Nu știu dacă voi avea succes în acest drum, însă voi face asta doar pentru că așa îmi doresc

Luca Viișoreanu, pilot Formula 4

Cum răspunde mama la întrebarea: „Cum vă simțiți în momentul în care vă vedeți fiul pe circuit?”

Mama lui Luca, Dana Viișoreanu este fără îndoială cel mai mare suporter al puștiului și un sprijin nemijlocit pentru acesta. Doamna Dana a răspuns unei întrebări: „Cum vă simțiți în momentul în care vă vedeți fiul pe circuit?”.

„Este o poveste lungă, foarte lungă și oricât aș încerca să exprim nu cred că se poate rezuma doar în câteva cuvinte. Este vorba despre stări și nimic mai mult. Sunt o persoană credincioasă și am știut dintotdeauna că el este cel care se urca în mașină, dar niciodată nu este singur pe pistă”, spune aceasta.

Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
Luca Viișoreanu, puștiul de 15 ani care „aleargă” pe circuitele din Formula 4
+45 FOTO

„Am avut mereu convingerea aceasta și lucrul acesta m-a întărit de fiecare dată. Emoțiile sunt copleșitoare, simți că uneori nu mai ai aer, te uiți și vezi că pulsul a ajuns la 156, așa cum s-a întâmplat la penultima cursă de la Monza, unde a avut niște sesiuni de calificări extraordinare”, a mai precizat.

Sufletul meu este acolo, cu el, dincolo de viziera care se lasă la plecare în pregrilă. Îi vad ochii și îi simt emoțiile, îi aud gândurile și doar o forță care vine de undeva, inexplicabil, îmi dă tăria să rămân acolo. Nu aș putea vreodată să nu îi fiu alături indiferent de vârsta mea sau a lui, nu aș putea să urmăresc vreo competiție, de undeva dintr-un scaun sau din paddock, fără să am privirea ațintită asupra lui. Îmi caut cele mai bune locuri, care să îmi asigure cea mai bun vizibilitatea pe întreg parcursul cursei

Dana Viișoreanu, mama lui Luca

Când am realizat că în Formula 4 nu mai e ca la karting, când ai tot circuitul în față și îl însoțești cu privirea în orice clipă, m-am panicat și am încercat să găsesc soluții singură, astfel folosesc căști pentru a îi asculta comunicațiile prin care ține legătura. Atenție, fără microfon! Team managerul a fost precaută să nu intre mămica în direct cu pilotul în timpul cursei”, a mai transmis Dana Viișoreanu.

Care a terminat răspunsul spunând: „Îmi caut un loc ideal prin tribune, mă asigur că am o conexiune bună la internet și nu ratez nici măcar un moment. Apoi, respir, îi transmit toate gândurile mele pozitive și întotdeauna îl felicit la final. Are o capacitate extraordinară de a se concentra, de a se dedica și de a munci”.

Flash News: cele mai importante reacții și faze video din sport
Citește și:
Prima „victimă” a lui Dan Șucu la Genoa! Anunțul venit din Italia
Campionate
Prima „victimă” a lui Dan Șucu la Genoa! Anunțul venit din Italia
Unde a dispărut Dan Șucu, în timp ce italienii îl așteptau diseară la Genoa - Napoli
Superliga
Unde a dispărut Dan Șucu, în timp ce italienii îl așteptau diseară la Genoa - Napoli
Atmosferă de senzație la Genoa - Napoli » Mesaj din centrul fanilor pentru Dan Șucu
Campionate
Atmosferă de senzație la Genoa - Napoli » Mesaj din centrul fanilor pentru Dan Șucu

Dosarul lui Dan Șucu de la CNSAS: „La data de 16.08.1984 a semnat un Angajament, preluând numele conspirativ «Mircea Crișan»” + „Vreau să asigur organele de securitate de deplina mea sinceritate, loialitate”

7 curiozități din clasicul Dinamo - Rapid: cea mai mare diferență de scor, giuleștenii au produs un moment istoric + Palmaresul lui Marius Șumudică împotriva „câinilor”


Comentarii (1)
GhostMan64
GhostMan64  •  12 Noiembrie 2024, 11:32

Chiar si in F4, merita felicitati cei care s-au inhamat la un asemenea proiect, sa faca o echipa. Pilotilor insa le va fi greu sa urce mai sus fara fonduri, e o realiatate a acestui sport, unde se face misto de "pilotii cu valiza" in F1, in timp ce se accepta fara comentarii ca la F2/3/4, pilotii trebuie sa plateasca cheltuielile.

Vezi toate comentariile (1)
Comentează