Articol de Cristi Preda (foto) - Publicat joi, 16 august 2012 00:00 / Actualizat miercuri, 15 august 2012 23:48
Peste 100 de exemplare, construite de la începutul secolului şi pînă azi, au fost restaurate incredibil de proprietarul muzeului din orăşelul de doar 2.500 de locuitori. Un fost arhitect sloven care şi-a transformat hobby-ul într-un proiect uluitor!
Pe valea ferecată de munţi ce înconjoară capitala Ljubljana, numită de localnici "valea aurului verde" datorită bogăţiei de vegetaţie, se află un orăşel care pare mai mult o comună pentru privirile noastre. La numărul 31a, ne aşteaptă o clădire cu un etaj şi două porţi larg deschise. În curte, de sub un automobil fabricat în anii '20, se ridică un bărbat la bustul gol, plin de motorină, cu o mustaţă stufoasă. "Enter, see, take some photos". Nu schiţează nici un zîmbet, nu se vrea fotografiat.
Un univers copleşitor
Fost arhitect în capitală, proprietarul şi-a urmat după pensionare hobby-ul: de treizeci de ani colecţionează tot ce ţine de motociclete şi istoria lor. E un tip ciudat, dar cum ar putea fi un om care şi-a modificat locuinţa în muzeu, subsolul în atelier de restaurare iar curtea în garaj pentru motoare de cînd lumea!?
"Nimeni nu ştie de ce am făcut asta", e singura confesiune a "mustăciosului". În jurul exponatelor care strălucesc de parcă sînt scoase din cutie, universul minunatei obsesii se diversifică: vestimentaţii vechi de motociclişti, accesorii din piele şi şei de acum cinci decenii, roţi ciudate şi dispozitive de pionierat în istoria pe două roţi a motoarelor. Pînă şi pentru copii există un colţ: figurine şi motociclete de jucărie, marea majoritate fabricate în anii '40!
Unde e Mobra?
Modelele şi mărcile provoacă un vertij de culoare, fier şi viteză domolită: de la Harley-Davidson la BMW, creaţii unicat şi clasicele Yamaha, "perlele" Indian, Ner-A-Car şi Ariel, motoare de curse sau folosite în al Doilea Război Mondial. Mobra cu care sîntem obişnuiţi lipseşte, însă ne consolăm cu un Pohorc, prima motocicletă fabricată în fosta Iugoslavie, în 1950. Din aceeaşi perioadă istorică ne ia ochii un Salsbury super scooter, produs american rar cu un design cuceritor.
Cea mai mică motocicletă este una specială: Excelsior Welbike de origine britanică, folosită în Operaţiuni Speciale ale armatei insulare în anii 1942-1945, cîntărind doar 32 de kilograme. Iar cea mai mare, un Zundapp nemţesc.
Iar pentru ca aventura aceasta neobişnuită şi spectaculoasă să fie completă, ne uităm din prag şi la restaurantul muzeului, închis deocamdată. Scaune cu formă de şa, un bar tapetat cu plăcuţe de înmatriculare şi roţi din cele mai ciudate ca formă şi colorit. Aici rulează, în mod obişnuit, doar filme cu motociclete!
1869 este anul apariţiei primei motociclete, la Paris, creată de Ernest Michaux, un proiectant de biciclete
5 euro este preţul unui bilet pentru vizitarea Muzeului Motocicletelor din Vransko
Triunghi amoros la FCSB: „Ngezana i-a furat iubita româncă. Ei îi plac ăștia mai puternici”