Articol de Valentin Damian - Publicat marti, 18 octombrie 2011 00:00 / Actualizat luni, 17 octombrie 2011 22:39
Loganul victimelor, deşi cele două airbaguri s-au declanşat, n-a avut nici o şansă în faţa Mercedesului ML
European New Car Assessment ( Euro NCAP) este o organizaţie sprijinită de mai multe guverne din Europa şi se ocupă cu testarea siguranţei oferite de automobilele noi. A fost fondată în 1997 şi a testat marea majoritate a maşinilor noi. Pe acolo au trecut atît Mercedes-Benz ML, cît şi Dacia Logan. SUV-ul german a obţinut un scor de 34 de puncte şi 5 stele calificativ de siguranţă, adică maximum posibil, în ceea ce priveşte protecţia adulţilor care ocupă locurile din faţă ale maşinii (şofer şi pasager), în timp ce Loganul a strîns 19 puncte şi 3 stele.
EuroNCAP încearcă maşinile la impact frontal la o viteză de 64 km/h cu un obstacol deformabil, de aceeaşi greutate cu automobilul evaluat. Prin urmare, "stelele de siguranţă" atribuite de EuroNCAP se referă numai la rezistenţa acestora în cazul unor accidente cu vehicule de aceeaşi talie!
În cazul accidentului provocat de Huidu au fost implicate maşini de gabarite total diferite. Fără a face calcule fizice şi matematice elaborate, trebuie spus că Mercedes-ul ML are o greutate dublă faţă de Logan (ML - 2.130 kg, Logan - 975 kg), ceea ce a influenţat decisiv dinamica accidentului.
Nu se poate compara rezistenţa unei maşini care costă de aproape 8 ori mai mult decît cealaltă, cum a fost în acest caz, diferenţa enormă de preţ regăsindu-se şi în metalele folosite la crearea celulei de siguranţă a fiecăreia în parte, şi în sistemele de siguranţă activă şi pasivă folosite.
Mai mult, în dinamica unui accident contează enorm şi înălţimea de lovire, punctul forte al fiecărui automobil fiind la nivelul lonjeroanelor. Se poate verifica cu ochiul liber că paraşocul unui SUV ajunge peste nivelul farurilor unui automobil din clasa compactă, înseamnă că ML-ul a lovit Logan-ul deasupra "punctului" său de rezistenţă.
Sistemele de stabilitate, învinse de aderenţă
Prima ipoteză a poliţiei este că acesta a pierdut controlul volanului şi a derapat, intrînd pe contrasens. Dacă aceasta se va confirma, rezultă că sistemele electronice de stabilitate nu pot învinge legile fizicii oricît de performante ar fi. Nu se poate spune că ML-ului i-ar lipsi vreun sistem precum ESP, ASC, ABS etc. SUV-ul este greu şi nu avea nici cauciucuri de iarnă. În lipsa unor pneuri adecvate, sistemele de siguranţă activă pot primi informaţii eronate de la senzori şi conduc la un comportament neprevăzut al maşinii, aproape imposibil de redresat cu tot cu tracţiunea integrală.
Care au fost concluziile Euro NCAP:
Mercedes-Benz ML
- poziţia celor care ocupă locurile din faţă rămîne stabilă în momentul impactului
- testele au arătat că picioarele ocupanţilor locurilor din faţă sînt foarte bine protejate, airbagul pentru genunchi acţionînd
Dacia Logan
- zona din faţă e oarecum bine protejată, dar s-a demonstrat că impactul se resimte mai puternic în zona pieptului
- la zona picioarelor sînt şi acolo probleme, pedala de frînă s-a blocat după test, ceea ce ar putea pune în pericol piciorul şoferului
Ce oferă un Mercedes- Benz ML la capitolul siguranţă
Mercedes- Benz ML oferă opţional şi un sistem pentru menţinerea benzii de rulare. Acesta analizează încontinuu marcajele de pe carosabil şi detectează dacă autovehiculul părăseşte neintenţionat banda de rulare. La început este emis un semnal de avertizare, iar
dacă şoferul nu reacţionează, sistemul poate interveni prin acţionarea frînelor.
În cazul unei coliziuni frontale, airbagurile frontale standard se declanşează în două trepte, iar airbagul în zona genunchilor (în dotare standard) protejează şoferul în zona de contact a genunchilor cu planşa de bord. Toate cele trei airbaguri ale Ml-ului lui Huidu s-au declanşat. Airbagurile tip cortină nu au intrat în acţiune pentru că n-a fost vorba de un impact lateral sau rostogolire.
Caroseria oferă protecţie
- partea din faţă are un potenţial ridicat de deformare
- celula pasagerului rigidă are zone de deformare în faţă şi spate
- tubul colanei de direcţie poate ceda cu 100 de milimetri în cazul unei coliziuni frontale, oferind mai mult spaţiu pentru şofer
Maşina lui Huidu
Mercedes- Benz ML 350 CDI 4 MATIC
V6, tracţiune integrală
Motor 3.498 cmc
Putere 306 CP
0-100 km/h 7,6 secunde
Viteză maximă 235 km/h
Greutate 2.130 kg
Preţ 59.334 euro (TVA inclus)
Maşina victimelor
Dacia Logan 1.4 MPI Laureate
Motor 1.390 cmc
Putere 75 CP
0-100 km/h 13 secunde
Viteză maximă 162 km/h
Greutate 975 kg
Preţ 7.900 de euro (TVA inclus)
# Modelul cu această motorizare a ieşit din fabricaţie
10 persoane au murit duminică în accidente rutiere în România, în ziua tragediei de la Timişul de Sus: pe 16 octombrie au fost în total 29 de accidente în ţară
1 e numărul accidentelor mortale înregistrate duminică pe DN1: cel provocat de Huidu
12 accidente mortale într-o zi e, potrivit Poliţiei Rutiere, recordul de decese în 2011 pe şoselele României: s-a întîmplat pe 29 august
99 km/h a fost viteza cu care a circulat Huidu în august 2011 în zona în care a avut loc duminică tragedia şi în care limita legală este 50 km/h
Parchetul: "Nu va fi reţinut"
Prim-procurorul Carmina Reit, de la Parchetul din Braşov, a explicat pentru Realitatea TV că este exclusă varianta ca Şerban Huidu să fie reţinut în urma accidentului produs ieri. "Nu există nici un element al unei infracţiuni intenţionate, astfel că nu se pune problema luării unei măsuri privative de libertate", a declarat Carmina Reit, menţionînd că pedeapsa pe care o riscă realizatorul tv pentru ucidere din culpă este "închisoare de la 1 la 8 ani".
Familia Huidu, transferată în Capitală
Identificat la Spitalul de Urgenţă Braşov cu o contuzie craniană minoră, Huidu a cerut ieri să fie transferat la Spitalul Municipal Bucureşti, împreună cu soţia, care a suferit o contuzie hemo-toracică, şi bona copiilor, rănită uşor. "O comisie a examinat necesitatea acestui transfer. Au fost solicitate toate actele medicale care îl privesc pe Huidu Şerban", a informat Parchetul de pe lîngă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Medicii au acceptat cererea familiei Huidu, care a fost adusă cu trei ambulanţe la Bucureşti. "Cristina are un cheag toracic, şi-a fisurat tibia şi şi-a fracturat mîna stîngă. Ceea ce ne îngrijorează e acel cheag de sînge", a confirmat socrul lui Huidu, Matei Vintilă, pentru Adevărul.
VEZI MAI JOS O GALERIE FOTO DE LA TERBILUL ACCIDENT DE PE DN1!