Articol de Daniel Scorpie - Publicat marti, 27 aprilie 2021 17:47 / Actualizat marti, 27 aprilie 2021 23:25
Emilian Toma, 34 de ani, român stabilit în Elveția, transportă din 2016 cu jet-uri private fotbaliști celebri. Are 80 în portofoliul firmei, Icardi, Dybala, Fabinho. Paredes, Fabinho, Miranda și Shaqiri fiindu-i clienți.
Foarte puțini iubitori de fotbal ajung să-și cunoască într-o bună zi idolii. Pentru un român, nu doar că acest vis s-a împlinit, dar a devenit și fapt cotidian. E jobul său. Emilian Toma zboară din 2016 alături de mari vedete ale lumii, transportându-le în jet-uri private dintr-un loc în altul. La comandă, în siguranță, very friendly.
A înființat în Elveția @thejetcorner, propria sa companie care are „cartierul general" pe Instagram. De-acolo își atrage clienții bucureșteanul, plecat în anii '90 în Italia cu obiectivul de a se face pilot. Și el a ajuns să zboare acum cu Paulo Dybala, Mauro Icardi, Leandro Paredes, Rodrigo De Paul, Fabinho, Duvan Zapata, Simon Kjaer, Eder sau Miranda. Deține deja 80 de nume în portofoliu!
Emilian Toma, pilotul român care plimbă starurile din fotbal
„Am plecat din România la 7 ani. Stăteam în Militari, iar mama mea s-a dus în Italia după Revoluție. N-am făcut școala în țară, veneam cu familia în vacanțe. Mi-amintesc logo-ul Tarom-ului, îmi plăcea și uniforma de aviație. Mi se părea ceva de science-fiction. De mic copil mic m-a atras să zbor. Mă jucam în fața mașinii de spălat și îmi imaginam că aud motorul de avion", povestește Emilian.
În tinerețe a jucat fotbal, dar nu era făcut pentru minge: „L-am iubit mult pe Mutu, chiar și semănam cu el când eram mic! N-am apucat să am o simpatie de la noi, țin cu Juventus, ce altceva să alegi? Erau la acea vreme Roby Baggio și Zizou". Primul pas spre avioane l-a făcut în 2010. A plecat în SUA pentru licență.
Oferta lui Constantin
„Era mai rentabil s-o iei acolo decât în Europa și obțineai două. M-am întors apoi în Italia, la Veneția, și am lucrat la zboruri private, cum ar fi pe Băneasa la noi. Munca mea era să ofer asistență. Într-un an au trecut pe la mine Madonna, Bon Jovi, Papa și De Niro.", a spus Emilian.
Legătura cu fotbalul i-a făcut-o Christian Constantin, proprietarul lui FC Sion: „I-am dat CV-ul meu în septembrie 2011 și aveau nevoie de un pilot. A doua zi eram acceptat, uite șansa de a lucra în Europa! Ori avea avion pentru fotbal sau la raliuri, pentru că la firmă era și Sebastien Loeb.
Știu că juca și Ogăraru la Sion, dar nu l-am cunoscut. Am zburat pe baza licenței americane, pentru că aeronava era înregistrată în SUA. Numai că-n Elveția piloții fără experiență n-aveau șanse, meritocrația e la putere, deși nu sunt rasiști. Aveam nevoie de 20.000 de euro să obțin licența europeană. A trebuit să mă recalific!".
Șantier și restaurant
Până în 2015 a trecut la munca de jos: „Mergeam în locuri frumoase, stăteam la hoteluri scumpe, dar n-avansam profesional. Am ajuns să lucrez în baruri, restaurante, pe șantier ca să pun bani deoparte. 3.500 de franci elvețieni puteai câștiga minimum plus ce luai în weekend. Mai mult de doi ani am tras. Apoi am putut să dau examenele și iar am vrut să găsesc job la avioane private. O firmă din Zürich cu jet-uri mari mi-a propus să lucrez la vânzări și marketing.”
S-a mutat de la Sion și a administrat avioane ale unor proprietari importanți. A învățat cum se fac prețurile și carnetul de adrese. „Decolarea" a venit însă de la Zenit.
„Am avut ideea strălucită să merg la hotelul din Amsterdam unde se cazase Zenit, echipa lui Mircea Lucescu, ce avea meci în decembrie 2016 în Europa League cu Alkmaar. Am zis că poate prind un fotbalist. M-a ajutat masorul Victor Hexan. L-am cunoscut în Elveția cu ani în urmă, când eram chelner și el lucra la Șahtior. Îi explicasem că adun bani de licență. Am păstrat legătura, îi sunt recunoscător".
2.000de euro pe ora de zbor este prețul de la care pornește închirierea, dar poate ajunge cu avioane mai mari și la 10.000. Clientul mai plătește cazarea pilotului, catering, taxe și poziționarea avionului față de destinația aleasă
Criscito a fost primul
Primul zbor l-a făcut cu Domenico Criscito, fundașul italian, l-a dus la Genova. „Acesta i-a dat numărul meu lui Bruno Alves, a urmat Danny Gomes și, prin naționala Portugaliei, a ajuns la Nani. Într-o lună mi-am lărgit portofoliul, am crescut exponențial. Era o plăcere să te simți degajat în preajma lor. Eram pasionat de fotbal.
Lui Criscito i-am cumpărat un tort cu poză, flori cu dedicație pentru soție și am luat două mingi de fotbal copiilor. Mereu pun ceva de la mine, din profitul unei curse investesc 200-300 de euro. Nu vreau să fie o muncă neutră. Un pic de personalizare, mici chestii ca zborurile să fie puțin diferite de celelalte. Toate amintirile cu ei le păstrez pe Instagram, acolo este cartierul meu general".
Și-a făcut firma lui
A avut probleme însă cu compania din Zürich, unde își scotea singur salariul, și a înființat propria firmă. Reclama lui stă numai în Instagram, unde are cartierul general.
„De la un prieten la altul, am construit un club select al fotbaliștilor ce vor să zboare cu jet-uri private. Profilul acestora e să aibă salariu bun anual, de minimum 1,5 milioane de euro, ca să-și permită. După Criscito, am avut șansa să ajung la Banega, de la Inter, apoi la Ansaldi. De-aici, pasul spre Icardi. Din senin, eram la un grătar și primesc un mesaj de la Mauro. «Mi-au vorbit de tine foarte frumos băieții și vreau să m-ajuți».
Curând s-a dus vorba și m-au căutat Dybala, Ocampos, Fabinho, Shaqiri, Kjaer, Duvan Zapata, De Paul. Afinitatea latină. M-am întors în Sion, unde există numai o companie privată. Când apare zbor, folosesc avionul lor, e la două minute de casa mea. Filtrez tot ce e pe piață și îi indrum pe fotbaliști spre cea mai bună și sigură soluție. Eu mă ocup de tot, de la contract și până la taxiuri. Munca pe care o fac nu o numesc de broker, este un cuvânt lipsit de pasiune".
Fără să vreau, cred că am aflat primul despre transferul lui Shaqiri la Liverpool. I-am dus cu avionul pe elvețian și pe agentul lui când au semnat contractul - Emilian Toma, pilot și proprietar The Jet Corner
De la Adi Ilie la Budescu
Pentru că puțini români își permit luxul jet-urilor private, a avut puțini clienți. „Singurul cu care am luat contact a fost Budescu. Avea nevoie să-și aducă familia la Riad. Dar numai la stadiul de informație, pentru că n-am colaborat. Avusesem deja un zbor complicat cu Banega, la o cursă Sevilla-Riad. L-am cunoscut însă pe Adrian Ilie, mi se părea că visez să fiu lângă cineva din Generația de Aur. S-a întâmplat la un hotel în Olanda, venise pentru AZ Alkmaar - Zenit din Europa League, avea treburi cu jucători. Am fost la masă și chiar am păstrat legătura".
"Toți acești jucători sunt persoane normale, n-au fițe, fumuri în cap. Băieți de nota 10. Nu-i mai divinizez ca înainte, încerc să nu le las impresia că sunt un fan și nu le cer tricouri sau dedicatii, deși mulți prieteni mă roagă să iau pentru ei"- Emilian Toma, pilot și proprietar The Jet Corner
„Doar vrăbiile erau pe pistă"
A lucrat și în pandemie și a trăit experiențe unice: „Am avut multe ocazii. I-am evacuat familia lui Kjaer din Milano la Stockholm. În acea perioadă, în martie 2020, companiile erau închise, frica de virus era mare, dar n-am refuzat pe nimeni. Wass de la Valencia, Keita Balde de la Sampdoria. Nu mi-a fost teamă, erau situații SF, cu toate avioanele parcate, nimeni pe frecvență. Doar vrăbiile pe pistă, ca-n peliculele de groază. Am fost mândru că i-am ajutat, era singura lor posibilitate. E frumos că munca ta nu e idealizată, faci ceva umanitar!".
25.000de euro este costul unei curse dus-întors București - Ibiza cu 7 zile între zboruri. Clientul plătește în acest preț cele șapte ore de zbor, cazarea piloților și, toate cheltuielile avionului la sol (taxe de aeroport)
Citește și alte știri:
Cosmin Moți se retrage la finalul sezonului » Care este motivul și ce va face în continuare
Triunghi amoros la FCSB: „Ngezana i-a furat iubita româncă. Ei îi plac ăștia mai puternici”