Articol de Andrei Crăiţoiu, Dan Udrea - Publicat vineri, 18 noiembrie 2022 14:04 / Actualizat vineri, 18 noiembrie 2022 22:12
Unul dintre cele mai spectaculoase lucruri din Doha, oraș-cheie pentru Campionatul Mondial, îl reprezintă metroul: fiecare stație e de mărimea unui aeroport, vagoanele sunt dotate cu fotolii, curățenia e uluitoare, viteza de deplasare atinge și 100 de kilometri pe oră, iar trenurile circulă fără conductor, sunt automatizate.
- Gazeta Sporturilor este, exceptând TVR-ul, singura instituție media din România care trimite 4 jurnaliști la turneul final din Qatar
- Ovidiu Ioanițoaia, Dan Udrea, Remus Răureanu și Andrei Crăițoiu vor transmite din Doha pe durata competiției
Afară n-ai aer, dar o intrare într-o gură de metrou te răcorește și la propriu, și la figurat. Te lovește direct un puternic aer condiționat.
Nu degeaba se spune că cine nu e obișnuit cu diferențele mari de temperatură, dacă locuiește multă vreme într-o astfel de țară, se alege cu afecțiuni la plămâni. În exterior sunt 35 de grade, în interior sunt chiar și sub 15 grade.
Metroul din Doha este de pe altă planetă! Ce a sesizat echipa GSP din Qatar
Ceea ce știți din București că se numește stație de metrou nu are absolut nicio legătură cu ce e la Doha. Absolut niciuna. Sunt atât de mari, luxoase, cu atât de multe lifturi și scări rulante, încât ai impresia că te afli în cel mai mare aeroport din lume.
În plus, sunt zeci, dacă nu sute de voluntari care să ajute străinii să se descurce și să nu se rătăcească.
Toți deținătorii de bilete la meciuri, dar și ziariștii au acces gratuit la metrou. Doar prin sondaj se scanează codul QR de pe document la accesul într-o gură de metrou. Sunt stații la care e nevoie să parcurgi chiar și 10 minute pentru a ajunge la peronul unde aștepți trenul. Curățenia e ieșită din comun.
Voluntarii aproape că sunt agasanți: „Unde mergeți, pe ce linie, cu ce vă ajutăm, vă conducem până la peron?”. Chiar și fără ei, tot ar fi simplu. Afișajul e demn de centrul Las Vegasului. Totul electronic, până și drumul între stații e arătat pe o clepsidră electronică.
Băncile de pe peroane sunt de marmură, iar scaunele din unele trenuri sunt fotolii. Nici la cinema în mall-urile din România nu ai atâta confort. Parcă îți vine să te și descalți, atât de curat e înăuntru. Unde nu ai voie să mănânci.
Peroanele sunt dotate cu panouri antisuicid, iar dacă intri în primul vagon, te simți ca și cum ai conduce tu metroul. Trenurile nu au conductor, sunt automatizate, iar două dintre scaune sunt amplasate exact ca și cum ai conduce metroul. Experiența e chiar deosebită.
Cifrele metroului din Doha
- o călătorie - 2,7 lei
- abonament o zi - 8 lei
- viteza atinge și 100 de km pe oră
- rețeaua de metrou are 40 de kilometri și 37 de stații
- trenurile vin la cel mult 2 minute
Mai multe corespondențe din Qatar:
Dialog cu un român angajat la Al Jazeera: „M-a enervat propaganda anti-Qatar”