Articol de Alex Nicodim (foto), Remus Răureanu, Ionuţ Iordache - Publicat marti, 14 decembrie 2010 00:00
Cel mai vechi oraş din Italia numără trei milioane de locuitori şi o lume pestriţă, care aduce mai mult cu Orientul decît cu Europa
Ca străin, ţi-e aproape imposibil să conduci o maşină în Napoli şi te şochează că pe mai toate balcoanele sînt rufe întinse la uscat
Napoli. Maradona. Pizza. Camorra. Noţiunile pe care le ştie fiecare străin care calcă pentru prima dată în Napoli nu-l edifică deloc suficient despre ce înseamnă localitatea cea mai mare din provincia Campania. Realitatea conţine elemente şocante. Napoli nu e Milano, nu e Roma.
Haos în trafic
Oamenii, trei milioane în total, cu tot cu suburbiile, vorbesc pe stradă şi cîntă toate melodiile care se aud la posturile de radio într-un dialect ce pare o limbă italiană vorbită cu accent arab. Se înghesuie pe străzi înguste, nici una dintre ele exclusiv pietonală, laolaltă cu maşini şi cu scutere. Şi nimeni nu respectă regulile de circulaţie.
De fapt, te întrebi dacă sînt reguli. Singura cale de sortare vizibilă e că atunci cînd doi şoferi se întîlnesc într-o intersecţie, multe dintre ele nesemnalizate, se privesc în ochi şi trece primul acela dintre ei care e mai îndrăzneţ. Efectele sînt două: cum, necum, oamenii se descurcă, se mişcă, însă rar de tot vezi o maşină fără semnele vreunui accident. Cînd unul conduce pe contrasens şi dă nas în nas cu maşina Poliţiei, discuţia e incredibilă! "Întoarce, că n-ai pe unde să treci!". "OK". Şi atît! Şoferul îşi întoarce maşina şi schimbă liniştit direcţia.
Rufe ca în cămine!
Altă imagine uimitoare: centrul vechi din Napoli, mult mai mare decît cel al Bucureştiului, arată precum complexul studenţesc Regie! Toate blocurile sînt mascate de rufele scoase la uscat pe balcoane. Clădirile arată şi ele mai rău decît cele din capitala României. Scorojite, parcă stau să cadă.
Există gunoieri?
Dar primul lucru care-ţi sare în ochi dacă mergi la Napoli îl constituie gunoaiele. De la intrarea în oraş pînă în centru, străzile sînt pavate cu gunoaie! Cartoane, plastic, sticle, totul e aruncat pe marginea drumului sau în faţa blocului, laolaltă cu saci, pungi cu resturi menajere. Maşini ale serviciului de salubritate se plimbă prin oraş, dar e imposibil de înţeles cu ce se ocupă ele, de fapt.
Realitatea e că locul în care Steaua ajunge azi ca să lupte pentru primăvara europeană are biserici şi capele la fiecare colţ, dar suferă din cauza deşeurilor, probabil mai rău decît orice alt loc din Europa.
Cifrele care confirmă problemele oraşului:
16 maşini dintr-o sută care circulă pe străzile din Napoli sînt implicate zilnic în accidente, în medie. E cel mai periculos oraş din Italia pentru şoferi
31,4 la sută e rata şomajului la Napoli, faţă de 11,6 la sută, media naţională
29,3 la sută dintre napoletani au un job legal, faţă de 42,9 la sută, media Italiei
52 de maşini sînt furate zilnic la Napoli, în medie. Sînt recuperate numai 24
1.500 de români trăiesc, cu acte, şi două oraşe din România sînt înfrăţite cu Napoli: Călăraşi şi Sighetul Marmaţiei
Cel mai vechi oraş din Italia numără trei milioane de locuitori şi o lume pestriţă, care aduce mai mult cu Orientul decît cu Europa
Ca străin, ţi-e aproape imposibil să conduci o maşină în Napoli şi te şochează că pe mai toate balcoanele sînt rufe întinse la uscat
Napoli. Maradona. Pizza. Camorra. Noţiunile pe care le ştie fiecare străin care calcă pentru prima dată în Napoli nu-l edifică deloc suficient despre ce înseamnă localitatea cea mai mare din provincia Campania. Realitatea conţine elemente şocante. Napoli nu e Milano, nu e Roma.
Haos în trafic
Oamenii, trei milioane în total, cu tot cu suburbiile, vorbesc pe stradă şi cîntă toate melodiile care se aud la posturile de radio într-un dialect ce pare o limbă italiană vorbită cu accent arab. Se înghesuie pe străzi înguste, nici una dintre ele exclusiv pietonală, laolaltă cu maşini şi cu scutere. Şi nimeni nu respectă regulile de circulaţie.
De fapt, te întrebi dacă sînt reguli. Singura cale de sortare vizibilă e că atunci cînd doi şoferi se întîlnesc într-o intersecţie, multe dintre ele nesemnalizate, se privesc în ochi şi trece primul acela dintre ei care e mai îndrăzneţ. Efectele sînt două: cum, necum, oamenii se descurcă, se mişcă, însă rar de tot vezi o maşină fără semnele vreunui accident. Cînd unul conduce pe contrasens şi dă nas în nas cu maşina Poliţiei, discuţia e incredibilă! "Întoarce, că n-ai pe unde să treci!". "OK". Şi atît! Şoferul îşi întoarce maşina şi schimbă liniştit direcţia.
Rufe ca în cămine!
Altă imagine uimitoare: centrul vechi din Napoli, mult mai mare decît cel al Bucureştiului, arată precum complexul studenţesc Regie! Toate blocurile sînt mascate de rufele scoase la uscat pe balcoane. Clădirile arată şi ele mai rău decît cele din capitala României. Scorojite, parcă stau să cadă.
Există gunoieri?
Dar primul lucru care-ţi sare în ochi dacă mergi la Napoli îl constituie gunoaiele. De la intrarea în oraş pînă în centru, străzile sînt pavate cu gunoaie! Cartoane, plastic, sticle, totul e aruncat pe marginea drumului sau în faţa blocului, laolaltă cu saci, pungi cu resturi menajere. Maşini ale serviciului de salubritate se plimbă prin oraş, dar e imposibil de înţeles cu ce se ocupă ele, de fapt.
Realitatea e că locul în care Steaua ajunge azi ca să lupte pentru primăvara europeană are biserici şi capele la fiecare colţ, dar suferă din cauza deşeurilor, probabil mai rău decît orice alt loc din Europa.
Cifrele care confirmă problemele oraşului:
16 maşini dintr-o sută care circulă pe străzile din Napoli sînt implicate zilnic în accidente, în medie. E cel mai periculos oraş din Italia pentru şoferi
31,4 la sută e rata şomajului la Napoli, faţă de 11,6 la sută, media naţională
29,3 la sută dintre napoletani au un job legal, faţă de 42,9 la sută, media Italiei
52 de maşini sînt furate zilnic la Napoli, în medie. Sînt recuperate numai 24
1.500 de români trăiesc, cu acte, şi două oraşe din România sînt înfrăţite cu Napoli: Călăraşi şi Sighetul Marmaţiei