Articol de Luminiţa Paul - Publicat vineri, 15 martie 2019 18:05
Robert Kubica, 34 de ani, va concura oficial în Formula 1 duminică după o pauză de 8 ani, cauzată de un teribil accident suferit în Italia, într-un raliu minor.
Când monoposturile vor porni duminică, pe circuitul din Melbourne, în primul Mare Premiu al sezonului 2019, unul dintre piloți își va fi îngăduit un scurt și intens zâmbet interior.
Doar simplul fapt că se află din nou la volanul unei mașini de Formula 1, pentru Williams, într-o cursă oficială, este o realizare imensă, aproape miraculoasă pentru Robert Kubica.
Cu 8 ani în urmă trecea fulgerător de la statutul de merituos semnatar al unui precontract cu Ferrari pentru 2012 la cel de victimă într-un oribil accident. Cu șanse minime de a mai reveni în sportul pentru care este atât de talentat. Acum, are un loc plin pe grilă, la Williams, unul care i-a fost oferit pentru aptitudinile sale și nu din alte motive.
Aproape fără să-și propună, Robert își ferește mâna dreaptă de privirile care se îndreaptă spre ea. Antebrațul subțiat poartă urmele accentuate ale operațiilor pe care le-a suferit, palma e un pic curbată, degetele par fragile.
Contemporan cu Lewis Hamilton și Sebastian Vettel, a devenit în 2006 primul polonez din F1, când a debutat la BMW Sauber. Imediat a intrat în atenție, fiind desemnat drept unul dintre cei mai buni ai generației sale.
A câștigat un Mare Premiu, pe cel al Canadei în 2008, și a reușit alte 12 prezențe pe podium. 2011 trebuia să fie al doilea său sezon la Renault, urmat de mutarea la Ferrari.
Când totul părea pierdut
Totul s-a dezintegrat însă în februarie 2011, când a suferit acel accident în prima etapă a Raliului Ronde di Andora, o competiție mică unde a concurat mai mult de amuzament.
Skoda Fabia distrusă, iar el rănit atât de grav încât imediat s-a vorbit despre sfârșitul carierei. Intervenția chirurgicală de urgență a presupus o amputare parțială a antebrațului drept.
A fost vorba și de alte fracturi și de o serioasă pierdere de sânge. Operații ulterioare, în 2013, dar Kubica spune acum că întoarcerea în F1 părea la acel moment "aproape imposibilă". Nu a vrut să accepte acest verdict așa, pur și simplu.
"Nu obții nimic renunțând", povestește pilotul pentru The Guardian. "Știam că asta nu îmi va rezolva problemele. Trebuie să înfrunți realitatea, să te adaptezi și să încerci să mergi înainte".
Cel mai greu din punctul de vedere fizic i-a fost imediat după accident, apoi a fost nevoit să înțeleagă recuperarea. Un proces lung de acomodare cu corpul său schimbat, cu limitările apărute. Mult timp a strâns mâna în chip de salut cu stânga, a învățat să scrie cu stânga.
A simțit că e posibil
"Trăiești într-o situație diferită, dar până la urmă e ca și cum apeși pe un buton și îți schimbi viziunea. Vrei și trebuie să înveți. Am descoperit cât de puternic poate fi creierul. Se adaptează foarte repede", dezvăluie Kubica. În 2013 revenea în raliuri, iar în 2015 și-a fixat ca obiectiv întoarcerea în F1. În 2017 a urcat la volanul Renault-ului din 2012.
"M-am simțit incredibil în mașină. După câteva tururi, totul îmi era atât de familiar! Nu era ca și cum aș fi lipsit 6 ani, ci două luni. Atunci am simțit că e posibil".
Iar duminică va fi iar la start. Va conduce 70% cu mâna stângă, ceva aproape de necrezut. Dar va fi tot el, acel pilot talentat care în 2006 avea tot viitorul în față și care nu s-a resemnat în fața ghinionului.
Natural și economic
Cât timp a durat recuperarea, Kubica a lucrat la Formula Medicine, în Toscana, cu doctorul Roberto Ceccarelli, specialist în medicină sportivă prin mâinile căruia au trecut mai mult de 70 de piloți F1.
Acesta a punctat pentru The Guardian că polonezul este unic în capacitatea sa de a reveni după răni atât de grele. Fizic și mintal.
"Chiar dacă e într-o situație dificilă, e capabil să se decupleze de la stresul exterior și să-i permită creierul său să se concentreze pe pilotat. De aceea consumă atât de puțină energie. De aceea e singurul care poate conduce o mașină de F1 cu limitările fizice pe care le are. E atât de natural, de economic, poate compensa pozitiv", a spus Ceccarelli.
Și-a meritat locul
Nu-i va fi ușor la Williams, care e în căutarea recuperării gloriei din alte vremuri, dar care anul trecut a încheiat pe ultimul loc la constructori, departe de celelalte team-uri. Claire Williams, șeful echipei, a afirmat însă categoric că Robert și-a meritat locul.
"Toate informațiile pe care le-am primit susțineau același lucru: e capabil să conducă o mașină de F1. Nu i-am fi dat această poziție dacă nu am fi știut că poate. Din punctul de vedere al pregătirii fizice, cred că e greu de găsit un pilot mai în formă decât el", a adăugat fiica lui Sir Frank Williams.
"Când s-a anunțat acordul meu cu Williams, lumea a spus: Felicitări, ce a fost mai greu s-a dus. Eu am răspuns: Nu. Ce e mai greu abia începe"
"De multe ori, după operații, descoperi că nu faci progrese, ci mergi înapoi. Devine un obiectiv mintal. Trebuie să fii puternic. Caracterul meu e așa, încăpățânat, m-a ajutat mult în acele momente"
Robert Kubica
Televizare
Sâmbără, ora 8:00, calificări
Digisport 1, Telekom 1
Duminică, ora 7:00, cursă
Digisport 1, Telekom 1