Articol de Valentin Damian - Publicat luni, 22 septembrie 2014 00:00 / Actualizat luni, 22 septembrie 2014 00:26
Lewis Hamilton a cîştigat ieri pe circuitul de la Marina Bay, Nico Rosberg a abandonat, iar britanicul a devenit lider în clasamentul piloţilor, avînd trei puncte avans în faţa germanului.
Pentru Lewis Hamilton a ieşit cum nu se poate mai bine în Singapore. Un weekend perfect pentru britanic, care a început sîmbătă cu un pole-position la mustaţă, doar 0,007 secunde l-au despărţit de Nico Rosberg. Apoi, ieri, pe circuitul Marina Bay, chiar înainte de startul cursei, Nico Rosberg a rămas ţintuit pe grila de start.
Nu din cauza emoţiilor pentru că în acel moment germanul avea 22 de puncte avans în faţa lui Hamilton. Pur şi simplu, i s-a stricat monopostul. Pînă la urmă, acesta a luat startul, dar din pitlane. Cu toată lumea în faţa sa şi cu o maşină care nu mai răspundea aproape la nici o comandă, Rosberg a aruncat mănuşa în turul 14.
Pentru el, Singapore luase sfîrşit. Spera ca şi lui Hamilton să i se strice monopostul pentru că amîndoi au Mercedes, cu aceeaşi cutie de viteze.
Safety Car a încurcat planurile lui Hamilton
Misiune uşoară pentru Hamilton în noile condiţii. Planul său cu trei opriri la boxe a fost dat peste cap chiar la jumătatea cursei. Pînă atunci, britanicul era lider, cu un avans confortabil după două vizite la garajul Mercedes pentru schimbul de cauciucuri. Mai avea de făcut o singură oprire pentru a trece pe pneurile soft Pirelli, obligatorii.
În turul 31, o ciocnire între Adrian Sutil şi Sergio Pérez a dus la apariţia Safety Car-ulului pe circuit pentru ca organizatorii să cureţe pista după incidentul dintre cele două monoposturi.
Vettel şi Ricciardo aveau deja cauciucuri stint, iar Alonso, cel de-al patrulea urmăritor al lui Hamilton, s-a dus repede la boxe după apariţia Safety Car-ului pentru acelaşi tip de gume. Toţi trei se pregăteau să termine cursa cu "softuri", singura lor şansă de a-l învinge pe rapidul Hamilton.
A riscat şi a cîştigat
Britanicului nu-i mai rămînea decît să tragă cît poate de mult de pneurile supersoft pentru a-şi asigura o distanţă care să-i ofere primul loc. Şi a reuşit!
În turul 53 avea un avans de 25 de secunde faţă de locul doi, ocupat de Vettel.
A trecut şi el pe la boxe pentru gumele obligatorii, iar revenirea pe circuit l-a găsit între Vettel şi Ricciardo. Misiune uşoară de a trece de german. Cursa s-a încheiat cu un tur înainte de ultimul pentru că durata trecuse deja de limita de două ore, cu un Hamilton cu un avans de peste 10 secunde!
7 victorii a obţinut Hamilton în acest sezon
32 de puncte a recuperat Hamilton în ultimele două curse în faţa lui Rosberg
VRUUUM de Luminiţa Paul » Radio tăcut
La începutul săptămînii, FIA a impus o limitare drastică a comunicaţiilor prin radio între echipe şi piloţi în timpul curselor. 50 de lucruri apar pe o listă care a fost înmînată celor în cauză, iar între lucrurile interzise se află informaţii legate de presiunea pneurilor, consumul de combustibil şi orice ar suna ca un mesaj codat.
Şi nu se poate răspunde la o întrebare directă a pilotului. Un inginer vechi a declarat, anonim, că "oamenii ar trebui să aibă grijă ce-şi doresc: asta ar putea duce la zero trafic radio". Cîteva zile mai tîrziu, Bernie Ecclestone, boss-ul F1, a spus că el a stat în spatele deciziei. "Piloţii tindeau să devină un fel de marionete în mîinile tehnicienilor. Toţi sînt fericiţi cu schimbarea, ei conduc, ei ştiu ce e just şi ce nu".
Felipe Massa nu e însă prea bucuros: "Poate a vorbit cu piloţii din anii '80, care nu ştiu cum e cu maşinile de azi. Eu sînt complet împotrivă. Nu e vorba de condus, maşinile sînt complicate. Dacă setările sînt greşite, nu poţi să faci nici două tururi şi cedează". Aşa că poate nu e bine să-ţi asumi merite cînd unanimitatea nu e publică. Poţi fi ironizat. Sau mai rău.