Articol de Valentin Damian - Publicat marti, 18 septembrie 2012 00:00 / Actualizat luni, 17 septembrie 2012 23:50
Dacia revoluţionează noţiunea de “low-cost”, la 8 ani după ce a creat-o! Cea de-a doua generaţie a celebrului Logan va fi lansată, în premieră, la Salonul Auto de la Paris 2012, ce îşi deschide porţile pe 29 septembrie, alături de modelul Sandero facelift. Pînă atunci, presa franceză a dat publicităţii primele imagini oficiale ale celor două maşini. Iar noul design e revoluţionar!
Lansată pe piaţă în anul 2004, Dacia Logan a “şocat” piaţa auto cu un raport preţ / prestaţii / spaţiu interior fără egal, vînzîndu-se, în cei 8 ani de carieră, în peste 2,5 milioane de unităţi, sub diferite sigle (Dacia, Renault, Nissan, Lada, Mahindra sau Tondar), în 46 de ţări din Europa, Africa de Nord şi Orientul Mijlociu, dar şi pe unele pieţe din America şi din zona Oceanului Indian sau Pacific.
În 2008, modelul a fost împrospătat cu un facelift minor, dar de efect. Anii au trecut însă, iar Renault a decis că a venit momentul schimbării. Iar schimbarea este aproape la fel de mare ca în cazul trecerii de la Solenza la Logan. Nimic nu mai seamănă la Logan 2 cu Logan 1.
Design contemporan masculin
Dacă în cazul Logan 1 specialiştii s-au concetrat mai mult pe raportul preţ / prestaţii / spaţiu interior, pentru a se apropia cît mai mult de “pariul maşinii de 5.000 de euro”, primele imagini cu Logan 2 arată că era arhitecturii pătrăţoase a apus. Design-ul lui Logan 2 emană masculinitate, graţie liniilor puternice, cu aripi uşor evazate şi un profil dinamic, în stil Duster / Lodgy, şi, chiar, rafinament, dacă ne uităm la blocurile optice faţă, ce amintesc de clasicismul unor modele germane, precum Volkswagen Polo. Totodată, Logan 2 se integrează perfect în fotografia de grup Dacia, afişînd o grilă a radiatorului amplă, ca la Lodgy sau Dokker.
În spate, s-a renunţat la stopurile verticale în favoarea unora plonjate pe caroserie, ce completează interesant linia dinamică a profilului. Iar, per ansamblu, maşina pare mai mare decît prima generaţie. Dar acest aspect nu va fi clarificat decît după lansarea de la Paris.
Motor turbo TCe 90 de 0.9 litri
Sursele apropiate constructorului francez, citate de Automobile Magazine, afirmă că Logan 2 va marca şi cîteva noutăţi de ordin tehnic. Astfel, dacă în cazul Lodgy a avut loc premiera propulsorului 1.2 TCe, în cazul noului Logan “ştirea” este introducerea în gamă a unui motor turbo, TCe 90, de 0.9 litri, care dezvoltă 90 CP şi un cuplu de 135 Nm. Agregatul este montat deja pe Renault Clio şi Twingo, în cazul Clio conferind, de exemplu, un consum mediu de 4.8 litri/100 km, o viteză maximă de 182 km/h şi o acceleraţie 0-100 km/h în 12.2 secunde.
Evident, din ofertă nu vor lipsi motoarele pe benzină de 1.2 litri / 75 CP (permite obţinerea unui preţ de bază mic) şi de 1.6 litri / 105 CP sau diesel-ul 1.5 dCi, cu toate variantele sale de putere.
Revoluţie şi la interior
Dacia Logan 2 face un pas mare şi în ceea ce priveşte arhitectura habitaclului. Planşa de bord, de inspiraţie Lodgy, aduce un aer contemporan în interior, făcînd uitate liniile butucănoase şi impresia de austeritate proprii primei generaţii. Instrumentarul cu ceasuri rotunde întrepătrunse, ca la Renault Fluence, de exemplu, introduce, chiar, noţiunea de sportivitate, iar consola centrală gravitează în jurul sistemului multimedia Media Nav, cu ecran tactil, radio, CD/MP3, navigaţie şi Bluetooth pentru conectarea smartphone-ului.
Ca şi în cazul lui Lodgy, sistemul va fi însă opţional şi va avea un preţ de 300 de euro. De remarcat este şi volanul cu comenzi pentru sistemul audio, montat în premieră tot pe Lodgy. Iar, dacă avem în vedere că MPV-ul Dacia a inaugurat şi pilotul automat, nu ar trebui să fie exclusă disponibilitatea acestuia şi pe Logan 2.
Sandero facelift - În pas cu Logan-ul
Dacia prezintă la Salonul de la Paris şi versiunea împrospătată a lui Sandero. Dacă în 2007, cînd hatchback-ul dezvoltat pe platforma Logan a intrat în oferta constructorului piteştean, maşina afişa un design complet diferit de cel al “părintelui” său, acum, Sandero facelift şi Logan 2 au aceeaşi faţă. Primele imagini oficiale sînt dovada. Prin urmare, Sandero facelift capătă un plus de masculinitate şi dinamism, punctînd şi la capitolul rafinament.
Mai mult, chiar dacă nu e un model complet nou, specialiştii au optat pentru modificări estetice majore, fiind retrasate şi liniile laterale (în spate, la nivelul montantului “C” şi al portierelor, a apărut un “umăr” puternic, în stil Duster) şi arhitectura dorsală, unde, la fel ca la Logan 2, au fost înlocuite stopurile verticale. Iar la interior, a fost grefată planşa de bord conturată pentru Logan 2.
În ceea ce priveşte preţurile noilor modele, nu se ştie nimic deocamdată, constructorul pătrînd cu sfinţenie secretul. Dar se aşteaptă ca acestea să nu fie cu mult diferite faţă de oferta actuală. În momentul de faţă, Dacia Logan Ambiance 1.2 / 75 CP are un preţ de bază de 6.500 euro, iar Sandero Go! 1.2 / 75 CP pleacă de la 7.300 euro, TVA inclus.
899 cmc este cilindreea motorului turbo, TCe 90, care ar putea intra sub capota Daciei Logan 2