SPORTURI  »  AUTO  »  ANIVERSARE

Părintele motoarelor BMW a împlinit 80 de ani! Povestea fabuloasă a lui Paul Rosche

Paul Rosche și Nelson Piquet în 1984 +5   FOTO
Paul Rosche și Nelson Piquet în 1984

Articol de - Publicat miercuri, 02 aprilie 2014 00:00 / Actualizat miercuri, 02 aprilie 2014 14:45

Paul Rosche, cel care mai bine de 40 de ani şi-a lăsat amprenta pe multe dintre propulsoarele care au marcat evoluţia BMW, a împlinit 80 de ani.


Este de notorietate faptul că BMW s-a remarcat în timp datorită performanţelor şi calităţii motoarelor mărcii.

Pentru inginerul de la BMW, totul a început în 1957, imediat după ce îşi obţinea diploma în inginerie. Acesta reuşea să intre în echipa de dezvoltare BMW, pe atunci condusă de o altă figură emblematică – Alex von Falkehnhausen, la insistenţele mamei care-şi dorea o carieră de inginer pentru fiul său. 

"Paul - Axă cu Came"
Printre primele lui proiecte s-a numărat şi dezvoltarea de axe cu came pentru motoarele de curse. Aceasta a devenit specializarea lui Rosche şi avea să-i confere şi supranumele de "Nocken-Paul" (Paul - Axă cu Came), folosit şi astăzi cu un amestec de admiraţie şi afecţiune. Primul propulsor care avea să îl consacreze, BMW M10, avea să fie produs între 1962 şi 1988 şi devenea unul dintre cele mai renumite şi importante motoare ale mărcii.

Datorită acestui propulsor, în 1969, un BMW 2002 cîştiga European Touring Car Championship. Trei ani mai tîrziu, dezvoltat de la acelaşi M10, se năştea BMW 2002 Turbo, primul model cu motor cu turbină al mărcii.

În 1973, Paul Rosche a fost avasat, fiind numit şeful pentru dezvoltare avansată şi motoare sport. 

BMW Motorsport GmbH
În 1975, Robert Lutz, şeful de vînzări BMW de la acea vreme, decidea înfinţarea BMW Motorsport GmbH. În cadrul BMW Motorsport, Paul Rosche deţine poziţia de şef de dezvoltare pentru  producţie şi motoare de curse pentru BMW M1, singurul supercar al mărcii echipat cu un motor central. După acest proiect, Roshce avea să deţină poziţia de Director Tehnic. Sub coordonarea lui s-au născut motoarele care au fost inima modelelor BMW M, printre care şi cel care a propulsat prima generaţie BMW M3 şi deschidea calea către cel mai de succes toruing car din istorie pe circuit dar şi pentru o nouă experienţă de condus pe şosea.

L-a făcut pe Nelson Piquet campion mondial
Paul Rosche este de asemenea considerat părintele motorului turbo care i-a asigurat lui Neslon Piquet  titlul de campion mondial în Formula 1 (1983). BMW luase hotărârea de a se implica în Formula 1 la începutul anilor ’80, ca urmare a determinării lui Rosche. Echipa lui crease cel mai puternic argument în această direcţie: un motor de 4 cilindri şi 1,5 litri cu potenţial de Campion Mondial. Puterea iniţială de 800 CP era asigurată cu un design cu 16 valveturbină şi, în premieră în Formula 1, managementul digital al motorului. Pînă în 1987 propulsorul turbo realiza 9 victorii în Marele Circ şi demonstra un potenţial remarcabil. Întrebat de puterea maximă, Paul Rosche avea să răspundă în stilul său unic: "Trebuie să fie peste 1400 CP; nu ştim exact pentru că dinamomentrul nu poate merge dincolo de 1280 CP".

De-a lungul anilor, motoarele lui Paul Rosche aveau să aducă multe victorii pentru BMW: peste 150, precum şi 6 titluri, în Campionatul European Formula 2, mai multe titluri în Campionatul European de Turisme, dar şi în Cursa de 24h de la LeMans. Semnătura lui Paul Rosche avea să o poarte şi motorul pe care BMW l-a dezvoltat pentru McLaren F1.

S-a pensionat acum 15 ani
Chiar dacă s-a pensionat cu 15 ani în urmă, Paul Rosche este şi acum menţionat cu reverenţă de către inginerii BMW. În continuare expresia "Şi lui Paul Rosche o să îi placă" este cea mai mare apreciere pentru sportivitatea unui motor. Inginerul care a marcat atît de puternic evoluţia mărcii şi a avut o contribuţie atât de importantă în crearea performanţelor sportive ale mărcii a devenit octogenar.

Flash News: cele mai importante reacții și faze video din sport
Citește și:
Marele Shaquille O'Neal, implicat în controversa momentului în SUA » Totul a plecat de la o fotografie „scăpată” pe internet
Stiri extrasport
Marele Shaquille O'Neal, implicat în controversa momentului în SUA » Totul a plecat de la o fotografie „scăpată” pe internet
Patronul milionar care merge cu metroul în București: „Fac socoteala, ies mult mai ieftin!”
Superliga
Patronul milionar care merge cu metroul în București: „Fac socoteala, ies mult mai ieftin!”
Danezul care a venit să joace la Dinamo a rămas surprins de București: „Asta am făcut în prima zi” + Cum s-a trezit cu 50 de cenți în cont
Superliga
Danezul care a venit să joace la Dinamo a rămas surprins de București: „Asta am făcut în prima zi” + Cum s-a trezit cu 50 de cenți în cont

Campionul mondial și european, suspendat pentru că a făcut semnul crucii la Jocurile Olimpice de la Paris: „Dumnezeu mi-a dat totul! Nu voi schimba nimic”

Între timp, în România: bazin semiolimpic inaugurat într-un sat fără canalizare » „Mobilizez babele de prin jurul meu și ne ducem împreună”


Comentarii (1)
dehasdeu
dehasdeu  •  03 Aprilie 2014, 09:06

Un articol pe masura unui ziar de sport! Felicitari! La cat mai multe!

Vezi toate comentariile (1)
Comentează