Articol de Valentin Damian, Marius Mărgărit - Publicat sambata, 18 decembrie 2010 00:00
Proiectul şi construcţia aparţin unui grup de studenţi de la Universitatea Transilvania din Braşov
Un grup de tineri de la Universitatea Transilvania au proiectat şi realizat două monoposturi care au participat în Formula Student pe circuitele de la Silverstone şi Catalunya
Povestea primului monopost românesc a început în urmă cu doi ani, la Universitatea Transilvania din Braşov. "Era prin septembrie 2008, cînd profesorul Alexandru Popa, de la Facultatea de Mecanică a Universităţii noastre, m-a întrebat dacă nu vrem să construim cu studenţii o maşină", îşi aminteşte Mihai Comşiţ, şef de lucrări la Facultatea de Design a aceleiaşi instituţii şi care a devenit ulterior şi coordonatorul proiectului.
Echipa Blue Streamline
N-au aruncat ideea în sertarul cu iluzii. Nu era vorba de un monopost din F1 asemenea celor pe care aleargă Vettel sau Alonso, dar era o premieră pentru România: un monopost de Formula Mondială Student, realizat în ţară, care să alerge pe marile circuite ale Europei. O raritate şi pentru Europa de Est: doar Universitatea din Budapesta mai produce monoposturi pentru Formula Student.
Imediat au trecut la selecţia printre studenţii universităţii. S-au prezentat 80, au rămas 11. Aşa s-a format prima garnitură a echipei pe care au botezat-o Blue Streamline, albastrul fiind culoarea Universităţii Transilvania.
"La început părea o utopie să realizăm monopostul. Unele piese nu doar că nu le puteam face noi, dar nici nu se găseau în România! Pentru asta trebuiau bani, iar sponsori nu găseam"
Mihai Comşiţ, coordonator proiect
Motor de motocicletă Honda
Patru luni a durat proiectarea maşinii. În februarie 2009 s-au apucat de lucru. Fără bani, fără piese, dar cu entuziasm, ambiţie şi multă muncă voluntară. "Diferenţialul, amortizoarele, discurile, etrierii de frînă şi motorul a trebuit să le cumpărăm. Pe cele mai multe le-am făcut chiar noi, în atelierul Universităţii. Am luat un motor de la o motocicletă Honda CBR 600 RR", povesteşte Horia Platona, unul dintre veteranii echipei.
Cockpitul este făcut din fibră de carbon şi fibră de sticlă. Volanul nu este atît de tehnologizat precum cele din monoposturile din F1, dar are un lucru comun: se scoate pentru ca pilotul să intre în cockpit. Motorul este unul de motocicletă, împrumutat de la Honda CBR. 600 de cai-putere şi 116 cai-putere la origini. Regulamentul Formula Student prevede un restrictor de aer de 20 milimetri pe admisia de aer, ceea ce înseamnă scăderea puterii. Au rezultat 65- 70 CP.
Un vis împlinit: Silverstone
"Trebuia să terminăm maşina pînă în iulie, cînd era programată prima competiţie a anului, pe circuitul de la Silverstone. Dar începeau examenele, licenţele. Băieţii se duceau ziua la şcoală şi noaptea lucrau la maşină. În mai-iunie a fost infernal, nu cred că dormeam mai mult de două ore pe noapte", îşi aminteşte Comşiţ. În 2009, primul monopost românesc ajungea pe circuitul de la Silverstone.
"Ne împliniserăm un vis, nu credeam că vom ajunge vreodată acolo", rememorează Horia. S-au clasat pe locul 78 din 110 participanţi, avînd probleme la partea electrică a motorului, şi n-au mai putut să intre şi în proba de circuit: "Eram începători!"
500 de universităţi din toată lumea participă la Formula Student
Blue 2, mai bun
S-au întors acasă hotărîţi să facă o maşină şi mai competitivă. "Formula Student nu te lasă să participi doi ani la rînd cu acelaşi monopost", explică Horia. Au luat-o de la capăt: proiect, piese, muncă, bani. Au ajuns iar la Silverstone în acest an, unde s-au clasat pe locul 60 din 127 de echipe. A fost primul monopost românesc care a rulat la Silverstone.
Calvarul din Catalunya
Echipa Blue Streamline a decis să meargă şi în Catalunya, pe circuitul care a intrat din acest an în Formula Student. A trecut de inspecţii, dar la proba statică de zgomot i-a lovit ghinionul: "La 10.000 de turaţii aveam un zgomot de numai 103 decibeli, mult sub plafonul de 120 de decibeli, cum e regulamentul. Organizatorilor nu le-a venit să creadă şi au urcat motorul nostru la 11.000 de turaţii. Noi îl limitaserăm însă la 10.000. Cînd am ieşit pe circuit, mororul a clacat. A început calvarul", rememorează Mihai Comşiţ.
Italienii le-au făcut mîncare
Studenţii din Stuttgart şi din Bologna s-au dus la coordonatorul de circuit, să-i ceară să-i ajute pe români, ca să poată concura şi ei. Horia îşi aminteşte: "Ăsta e spiritul competiţiei, nu să te bucuri că unul a păţit-o. Am găsit pînă la urmă un motor de Honda, dar şi acela era spart. Ne-am dus noaptea să-l cumpărăm, am dat pe el 400 de euro, ultimii noştri bani de mîncare şi pentru întoarcere. Am muncit toată noaptea, am desfăcut maşina, am sudat noul motor, am montat totul sperînd că vom putea intra pe circuit. Ne-au pregătit de mîncare cei din Bologna, cu care eram colegi de paddock. Au fost senzaţionali! Cu toate eforturile noastre, sudura n-a ţinut. Dimineaţă tot mai aveam scurgeri la motor şi n-am putut alerga".
"Ne batem cu echipe precum cea din Stuttgart, care îşi face monopostul la uzinele Mercedes Benz. Iar italienii de la Bologna au adus maşina cu un camion de la Ferrari. Ei rup 4-5 motoare pe an, noi n-am avut nici măcar unul de rezervă în Catalunya"
Horia Platona, membru Blue Streamline
Povestea numărului 111
Echipa Blue Streamline şi-a fi dorit să ia numărul 1 pentru a participa în competiţii, "pentru că acolo vrem să ajungem, pe primul loc". Dar acesta fusese acontat, la fel şi 11. "Aşa că l-am luat pe 111, fiindcă o etapă are trei secţiuni şi noi vrem să fim primii la toate. În plus, la intrarea maşinii pe circuit, crainicul anunţă: "The next is car one one one. Sună bine, nu?", spune zimbind Mihai Comşiţ .
Formula Student
Ross Brawn, actualul manager de la Mercedes GP, este cel care a iniţiat Formula Student. Majoritatea inginerilor din echipele de Formula 1 sînt recrutaţi de aici. "Crema de aici se recrutează", declară, mîndrii, studenţii Universităţii Transilvania. Chiar dacă au negat cu înverşunare, visul fiecăruia de aici este să ajungă în Formula 1. Spun că vin zi de zi în hala de la "Transilvania" pentru că le place foarte tare ceea ce fac şi nu pentru a fi racolaţi.
Cine e pilotul?
Echipa Universităţii Transilvania înseamnă 25 de persoane. Nu fac parte din ea decît studenţii de acolo. Dacă ai terminat facultatea, trebuie să laşi locul altcuiva. În 2010, team-ul braşovean a primit 10 recruţi în rîndurile ei. Totul este bine şi frumos pînă se ajunge la cine conduce monopostul. "Au fost ceva probleme, dar la anul se va face un concurs pe circuitul de la Prejmer. Primii 4 care întrunesc toate condiţiile vor fi desemnaţi piloţii echipei"
Proiectul şi construcţia aparţin unui grup de studenţi de la Universitatea Transilvania din Braşov
Un grup de tineri de la Universitatea Transilvania au proiectat şi realizat două monoposturi care au participat în Formula Student pe circuitele de la Silverstone şi Catalunya
Povestea primului monopost românesc a început în urmă cu doi ani, la Universitatea Transilvania din Braşov. "Era prin septembrie 2008, cînd profesorul Alexandru Popa, de la Facultatea de Mecanică a Universităţii noastre, m-a întrebat dacă nu vrem să construim cu studenţii o maşină", îşi aminteşte Mihai Comşiţ, şef de lucrări la Facultatea de Design a aceleiaşi instituţii şi care a devenit ulterior şi coordonatorul proiectului.
Echipa Blue Streamline
N-au aruncat ideea în sertarul cu iluzii. Nu era vorba de un monopost din F1 asemenea celor pe care aleargă Vettel sau Alonso, dar era o premieră pentru România: un monopost de Formula Mondială Student, realizat în ţară, care să alerge pe marile circuite ale Europei. O raritate şi pentru Europa de Est: doar Universitatea din Budapesta mai produce monoposturi pentru Formula Student.
Imediat au trecut la selecţia printre studenţii universităţii. S-au prezentat 80, au rămas 11. Aşa s-a format prima garnitură a echipei pe care au botezat-o Blue Streamline, albastrul fiind culoarea Universităţii Transilvania.
"La început părea o utopie să realizăm monopostul. Unele piese nu doar că nu le puteam face noi, dar nici nu se găseau în România! Pentru asta trebuiau bani, iar sponsori nu găseam"
Mihai Comşiţ, coordonator proiect
Motor de motocicletă Honda
Patru luni a durat proiectarea maşinii. În februarie 2009 s-au apucat de lucru. Fără bani, fără piese, dar cu entuziasm, ambiţie şi multă muncă voluntară. "Diferenţialul, amortizoarele, discurile, etrierii de frînă şi motorul a trebuit să le cumpărăm. Pe cele mai multe le-am făcut chiar noi, în atelierul Universităţii. Am luat un motor de la o motocicletă Honda CBR 600 RR", povesteşte Horia Platona, unul dintre veteranii echipei.
Cockpitul este făcut din fibră de carbon şi fibră de sticlă. Volanul nu este atît de tehnologizat precum cele din monoposturile din F1, dar are un lucru comun: se scoate pentru ca pilotul să intre în cockpit. Motorul este unul de motocicletă, împrumutat de la Honda CBR. 600 de cai-putere şi 116 cai-putere la origini. Regulamentul Formula Student prevede un restrictor de aer de 20 milimetri pe admisia de aer, ceea ce înseamnă scăderea puterii. Au rezultat 65- 70 CP.
Un vis împlinit: Silverstone
"Trebuia să terminăm maşina pînă în iulie, cînd era programată prima competiţie a anului, pe circuitul de la Silverstone. Dar începeau examenele, licenţele. Băieţii se duceau ziua la şcoală şi noaptea lucrau la maşină. În mai-iunie a fost infernal, nu cred că dormeam mai mult de două ore pe noapte", îşi aminteşte Comşiţ. În 2009, primul monopost românesc ajungea pe circuitul de la Silverstone.
"Ne împliniserăm un vis, nu credeam că vom ajunge vreodată acolo", rememorează Horia. S-au clasat pe locul 78 din 110 participanţi, avînd probleme la partea electrică a motorului, şi n-au mai putut să intre şi în proba de circuit: "Eram începători!"
500 de universităţi din toată lumea participă la Formula Student
Blue 2, mai bun
S-au întors acasă hotărîţi să facă o maşină şi mai competitivă. "Formula Student nu te lasă să participi doi ani la rînd cu acelaşi monopost", explică Horia. Au luat-o de la capăt: proiect, piese, muncă, bani. Au ajuns iar la Silverstone în acest an, unde s-au clasat pe locul 60 din 127 de echipe. A fost primul monopost românesc care a rulat la Silverstone.
Calvarul din Catalunya
Echipa Blue Streamline a decis să meargă şi în Catalunya, pe circuitul care a intrat din acest an în Formula Student. A trecut de inspecţii, dar la proba statică de zgomot i-a lovit ghinionul: "La 10.000 de turaţii aveam un zgomot de numai 103 decibeli, mult sub plafonul de 120 de decibeli, cum e regulamentul. Organizatorilor nu le-a venit să creadă şi au urcat motorul nostru la 11.000 de turaţii. Noi îl limitaserăm însă la 10.000. Cînd am ieşit pe circuit, mororul a clacat. A început calvarul", rememorează Mihai Comşiţ.
Italienii le-au făcut mîncare
Studenţii din Stuttgart şi din Bologna s-au dus la coordonatorul de circuit, să-i ceară să-i ajute pe români, ca să poată concura şi ei. Horia îşi aminteşte: "Ăsta e spiritul competiţiei, nu să te bucuri că unul a păţit-o. Am găsit pînă la urmă un motor de Honda, dar şi acela era spart. Ne-am dus noaptea să-l cumpărăm, am dat pe el 400 de euro, ultimii noştri bani de mîncare şi pentru întoarcere. Am muncit toată noaptea, am desfăcut maşina, am sudat noul motor, am montat totul sperînd că vom putea intra pe circuit. Ne-au pregătit de mîncare cei din Bologna, cu care eram colegi de paddock. Au fost senzaţionali! Cu toate eforturile noastre, sudura n-a ţinut. Dimineaţă tot mai aveam scurgeri la motor şi n-am putut alerga".
"Ne batem cu echipe precum cea din Stuttgart, care îşi face monopostul la uzinele Mercedes Benz. Iar italienii de la Bologna au adus maşina cu un camion de la Ferrari. Ei rup 4-5 motoare pe an, noi n-am avut nici măcar unul de rezervă în Catalunya"
Horia Platona, membru Blue Streamline
Povestea numărului 111
Echipa Blue Streamline şi-a fi dorit să ia numărul 1 pentru a participa în competiţii, "pentru că acolo vrem să ajungem, pe primul loc". Dar acesta fusese acontat, la fel şi 11. "Aşa că l-am luat pe 111, fiindcă o etapă are trei secţiuni şi noi vrem să fim primii la toate. În plus, la intrarea maşinii pe circuit, crainicul anunţă: "The next is car one one one. Sună bine, nu?", spune zimbind Mihai Comşiţ .
Formula Student
Ross Brawn, actualul manager de la Mercedes GP, este cel care a iniţiat Formula Student. Majoritatea inginerilor din echipele de Formula 1 sînt recrutaţi de aici. "Crema de aici se recrutează", declară, mîndrii, studenţii Universităţii Transilvania. Chiar dacă au negat cu înverşunare, visul fiecăruia de aici este să ajungă în Formula 1. Spun că vin zi de zi în hala de la "Transilvania" pentru că le place foarte tare ceea ce fac şi nu pentru a fi racolaţi.
Cine e pilotul?
Echipa Universităţii Transilvania înseamnă 25 de persoane. Nu fac parte din ea decît studenţii de acolo. Dacă ai terminat facultatea, trebuie să laşi locul altcuiva. În 2010, team-ul braşovean a primit 10 recruţi în rîndurile ei. Totul este bine şi frumos pînă se ajunge la cine conduce monopostul. "Au fost ceva probleme, dar la anul se va face un concurs pe circuitul de la Prejmer. Primii 4 care întrunesc toate condiţiile vor fi desemnaţi piloţii echipei"
Triunghi amoros la FCSB: „Ngezana i-a furat iubita româncă. Ei îi plac ăștia mai puternici”