Articol de Mitică Docan - Publicat marti, 27 mai 2014 00:00 / Actualizat marti, 27 mai 2014 22:50
Columbianul Nairo Quintana (Movistar) a cîştigat cea mai grea etapă din Turul Italiei, după ce a profitat de o confuzie provocată de organizatori pe coborîrea de pe Stelvio. Rutierul în vîrstă de 24 de ani este noul tricou roz, în condiţiile în care Rigoberto Uran a pierdut peste patru minute
Tradiţional, i se spune Etapa Regină. Adică o zi de sărbătoare a ciclismului, în care uralele fanilor alimentează sacrificiul rutierilor, iar căţărările ascuţite devin sala balului, spaţiu de bravură şi reverie unde sînt fabricaţi prinţi şi eroi ai sportului. Dar în cazul celor 139 de kilometri dintre Ponte di Legno şi Val Martello, în cea de-a 16-a etapă din Turul Italiei, Regina s-a transformat într-un monstru, cu zîmbetul îngheţat de zloata Alpilor şi cu condurii preschimbaţi în gheare puternice, pentru a se putea prinde de cele 3 coame ale zilei.
Gavia lui Andy Hampsten şi Stelvio, cele două bestii istorice ale Turului Italiei, au zgîriat burta văzduhului şi s-au încruntat spre rutierii pitici din pluton. Cu umerii încărcaţi de zăpadă, într-o atmosferă întunecată ce aducea aminte de Fetiţa cu chibriturile, cele două matahale au oferit din nou imagini incredibile, cu cicliştii înghesuindu-se unul în celălalt şi maşinile echipelor duduind de travaliu. Cu cele 48 de serpentine ale sale, la cota 2758 metri, coiful Stelvio a primit distincţia de Cima Coppi, cel mai înalt vîrf din Turul Italiei.
Columbianul Nairo Quintana (Movistar) a cîştigat cea mai grea etapă din Turul Italiei, după ce a profitat de o confuzie provocată de organizatori pe coborîrea de pe Stelvio. Rutierul în vîrstă de 24 de ani este noul tricou roz, în condiţiile în care Rigoberto Uran a pierdut peste patru minute
Tradiţional, i se spune Etapa Regină. Adică o zi de sărbătoare a ciclismului, în care uralele fanilor alimentează sacrificiul rutierilor, iar căţărările ascuţite devin sala balului, spaţiu de bravură şi reverie unde sînt fabricaţi prinţi şi eroi ai sportului. Dar în cazul celor 139 de kilometri dintre Ponte di Legno şi Val Martello, în cea de-a 16-a etapă din Turul Italiei, Regina s-a transformat într-un monstru, cu zîmbetul îngheţat de zloata Alpilor şi cu condurii preschimbaţi în gheare puternice, pentru a se putea prinde de cele 3 coame ale zilei.
Gavia lui Andy Hampsten şi Stelvio, cele două bestii istorice ale Turului Italiei, au zgîriat burta văzduhului şi s-au încruntat spre rutierii pitici din pluton. Cu umerii încărcaţi de zăpadă, într-o atmosferă întunecată ce aducea aminte de Fetiţa cu chibriturile, cele două matahale au oferit din nou imagini incredibile, cu cicliştii înghesuindu-se unul în celălalt şi maşinile echipelor duduind de travaliu. Cu cele 48 de serpentine ale sale, la cota 2758 metri, coiful Stelvio a primit distincţia de Cima Coppi, cel mai înalt vîrf din Turul Italiei.
Snow is falling and has been falling for the past 30min on top of the Stelvio. #giro pic.twitter.com/2pGbXA9O9C
— Jered Gruber (@jeredgruber) May 27, 2014
Stelvio 1953, Fausto Coppi. #Giro pic.twitter.com/B2YiRAJkOn
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 27, 2014
Franco Pellizotti şi Diego Rosa (Androni Giocattoli), Dario Cataldo (Sky), Alexis Vuillermoz şi Hubert Dupont (AG2R), Robinson Chalapud şi Jarlinson Pantano (Colombia), Robert Kiserlovski (Trek), Przemyslaw Niemiec (Lampre-Merida) şi Alexandre Geniez (FDJ.fr) au părăsit un pluton în care Movistarul lui Nairo Quintana şi-a asumat rolul de torţionar. Evadarea a încălecat cei doi munţi ai zilei, iar Stelvio şi temperatura sub zero grade au rafinat grupul tricoului roz pînă s-a ajuns la 30 de tunici. Grupul fruntaş s-a împrăştiat pe traseu, Dario Cataldo a trecut primul peste Cima Coppi, intrînd în istorie, în timp ce "plutonul" a început coborîrea cu o diferenţa de două minute.
Dario Cataldo wins the Cima Coppi prize as the 1st rider over the Stelvio! Heroic ride in horrific weather! #Giro pic.twitter.com/z064S3glAu
— Team Sky (@TeamSky) May 27, 2014
De parcă situaţia de pe traseu nu era suficient de confuză, coborîrea de pe Stelvio a fost bagată în ceaţă de nesiguranţa arbitrilor, care au anunţat neutralizarea, după care au anulat decizia, dar nu l-au vestit şi pe Uran (Omega Pharma-QuickStep)! Un grup comando compus din Pierre Rolland, Quintana cu un coechipier, Hesjedal şi Matteo Rabottini a luat-o la goană, în timp ce Uran s-a văzut transformat din iepure în vînător.
Grupul Quintana s-a distanţat la aproximativ 2' de Uran&Majka&Aru&Evans, în timp ce Cataldo a continuat să conducă în derivă pe asfalt, în cătarea puştii liderului de la Movistar. Joncţiunea s-a realizat cu 17 kilometri înainte de final, în primele borne de pe Val Martello, moment în care duelul dintre Quintana şi Uran a devenit unul pentru şefia clasamentului general. Columbianul de la Movistar a rămas singur cu Rolland şi Hesjedal, în timp ce Uran nu a răspuns la apel, ci a preferat să cedeze iniţiativa oamenilor alături de care urca umăr la umăr. Pedală după pedală, a devenit clar că bătălia dintre columbieni avea un singur cîştigător, în condiţiile în care clepsidra părea răsturnată pentru totdeauna.
În faţă, Quintana şi-a adus aminte de Columbia. De aerul rarefiat din toiul căţărărilor, de ploaia măruntă ce izbea asfaltul în boabe reci, de durerea surdă din pulpe şi de travaliul infernal pe care trebuia să îl depună pentru fiecare bucată de pîine, de mama sa cu ochii şiroind în faţa televizorului, de satul care îi datorează acel unic televizor. Şi a plecat. Acolo unde pantele par vii şi muşcă din glezne, Quintana a bătut cu tălpile în pedale, în cadenţa sa minunată de căţărător înnăscut. Ritmul l-a sufocat pe Ryder Hesjedal, ultimul om care l-a văzut pe columbian înainte de linia de sosire, iar avansul a fost suficient ca să îl jupoaie pe Rigoberto Uran de tricoul roz.
Clasamentul general s-a reaşezat, cu Rolland în vecinătatea podiumului şi Cadel la o diferenţă de 3 minute şi 21 de secunde de tricoul roz. A fost o zi ciudată.
Faces of suffering #giro pic.twitter.com/Z36JPiU0WI
— José Been (@TourDeJose) May 27, 2014
Clasamentul etapei:
1 Nairo Alexander Quintana Rojas (Col) Movistar 4:42:35
2 Ryder Hesjedal (Can) Garmin Sharp 0:00:08
3 Pierre Rolland (Fra) Europcar 0:01:13
4 Wilco Kelderman (Ned) Belkin 0:03:32
5 Domenico Pozzovivo (Ita) AG2R 0:03:37
6 Fabio Aru (Ita) Astana 0:03:40
7 Rafal Majka (Pol) Tinkoff-Saxo 0:04:08
8 Sebastian Henao Gomez (Col) Team Sky 0:04:11
9 Rigoberto Uran Uran (Col) Omega Pharma - Quick-Step Cycling Team
10 Cadel Evans (Aus) BMC Racing Team 0:04:48
Clasamentul general:
1 Nairo Alexander Quintana Rojas (Col) Movistar 68:11:44
2 Rigoberto Uran Uran (Col) Omega Pharma - Quick-Step 0:01:41
3 Cadel Evans (Aus) BMC 0:03:21
4 Pierre Rolland (Fra) Europcar 0:03:26
5 Rafal Majka (Pol) Tinkoff-Saxo 0:03:28
6 Fabio Aru (Ita) Astana 0:03:34
7 Domenico Pozzovivo (Ita) AG2R 0:03:49
8 Wilco Kelderman (Ned) Belkin 0:04:06
9 Ryder Hesjedal (Can) Garmin 0:04:16
10 Robert Kiserlovski (Cro) Trek 0:08:02
Marea iubire a lui Ion Țiriac are o afacere de succes » Cu ce se ocupă femeia: „M-a ajutat”