SPORTURI  »  CICLISM  »  TURUL ITALIEI 2014, ETAPA 16: PONTE DI LEGNO - VAL MARTELLO/MARTELLTAL, 139 KM

Etapa vulturilor » Nairo Quintana l-a doborît pe Rigoberto Uran şi este noul tricou roz din Turul Italiei

Articol de - Publicat marti, 27 mai 2014 00:00 / Actualizat marti, 27 mai 2014 22:50

Columbianul Nairo Quintana (Movistar) a cîştigat cea mai grea etapă din Turul Italiei, după ce a profitat de o confuzie provocată de organizatori pe coborîrea de pe Stelvio. Rutierul în vîrstă de 24 de ani este noul tricou roz, în condiţiile în care Rigoberto Uran a pierdut peste patru minute

Tradiţional, i se spune Etapa Regină. Adică o zi de sărbătoare a ciclismului, în care uralele fanilor alimentează sacrificiul rutierilor, iar căţărările ascuţite devin sala balului, spaţiu de bravură şi reverie unde sînt fabricaţi prinţi şi eroi ai sportului. Dar în cazul celor 139 de kilometri dintre Ponte di Legno şi Val Martello, în cea de-a 16-a etapă din Turul Italiei, Regina s-a transformat într-un monstru, cu zîmbetul îngheţat de zloata Alpilor şi cu condurii preschimbaţi în gheare puternice, pentru a se putea prinde de cele 3 coame ale zilei.

619139-etapa123.jpg

Gavia lui Andy Hampsten şi Stelvio, cele două bestii istorice ale Turului Italiei, au zgîriat burta văzduhului şi s-au încruntat spre rutierii pitici din pluton. Cu umerii încărcaţi de zăpadă, într-o atmosferă întunecată ce aducea aminte de Fetiţa cu chibriturile, cele două matahale au oferit din nou imagini incredibile, cu cicliştii înghesuindu-se unul în celălalt şi maşinile echipelor duduind de travaliu. Cu cele 48 de serpentine ale sale, la cota 2758 metri, coiful Stelvio a primit distincţia de Cima Coppi, cel mai înalt vîrf din Turul Italiei.

Columbianul Nairo Quintana (Movistar) a cîştigat cea mai grea etapă din Turul Italiei, după ce a profitat de o confuzie provocată de organizatori pe coborîrea de pe Stelvio. Rutierul în vîrstă de 24 de ani este noul tricou roz, în condiţiile în care Rigoberto Uran a pierdut peste patru minute

Tradiţional, i se spune Etapa Regină. Adică o zi de sărbătoare a ciclismului, în care uralele fanilor alimentează sacrificiul rutierilor, iar căţărările ascuţite devin sala balului, spaţiu de bravură şi reverie unde sînt fabricaţi prinţi şi eroi ai sportului. Dar în cazul celor 139 de kilometri dintre Ponte di Legno şi Val Martello, în cea de-a 16-a etapă din Turul Italiei, Regina s-a transformat într-un monstru, cu zîmbetul îngheţat de zloata Alpilor şi cu condurii preschimbaţi în gheare puternice, pentru a se putea prinde de cele 3 coame ale zilei.

619139-etapa123.jpg

Gavia lui Andy Hampsten şi Stelvio, cele două bestii istorice ale Turului Italiei, au zgîriat burta văzduhului şi s-au încruntat spre rutierii pitici din pluton. Cu umerii încărcaţi de zăpadă, într-o atmosferă întunecată ce aducea aminte de Fetiţa cu chibriturile, cele două matahale au oferit din nou imagini incredibile, cu cicliştii înghesuindu-se unul în celălalt şi maşinile echipelor duduind de travaliu. Cu cele 48 de serpentine ale sale, la cota 2758 metri, coiful Stelvio a primit distincţia de Cima Coppi, cel mai înalt vîrf din Turul Italiei.

Franco Pellizotti şi Diego Rosa (Androni Giocattoli), Dario Cataldo (Sky), Alexis Vuillermoz şi Hubert Dupont (AG2R), Robinson Chalapud şi Jarlinson Pantano (Colombia), Robert Kiserlovski (Trek), Przemyslaw Niemiec (Lampre-Merida) şi Alexandre Geniez (FDJ.fr) au părăsit un pluton în care Movistarul lui Nairo Quintana şi-a asumat rolul de torţionar. Evadarea a încălecat cei doi munţi ai zilei, iar Stelvio şi temperatura sub zero grade au rafinat grupul tricoului roz pînă s-a ajuns la 30 de tunici. Grupul fruntaş s-a împrăştiat pe traseu, Dario Cataldo a trecut primul peste Cima Coppi, intrînd în istorie, în timp ce "plutonul" a început coborîrea cu o diferenţa de două minute.

De parcă situaţia de pe traseu nu era suficient de confuză, coborîrea de pe Stelvio a fost bagată în ceaţă de nesiguranţa arbitrilor, care au anunţat neutralizarea, după care au anulat decizia, dar nu l-au vestit şi pe Uran (Omega Pharma-QuickStep)! Un grup comando compus din Pierre Rolland, Quintana cu un coechipier, Hesjedal şi Matteo Rabottini a luat-o la goană, în timp ce Uran s-a văzut transformat din iepure în vînător.

Grupul Quintana s-a distanţat la aproximativ 2' de Uran&Majka&Aru&Evans, în timp ce Cataldo a continuat să conducă în derivă pe asfalt, în cătarea puştii liderului de la Movistar. Joncţiunea s-a realizat cu 17 kilometri înainte de final, în primele borne de pe Val Martello, moment în care duelul dintre Quintana şi Uran a devenit unul pentru şefia clasamentului general. Columbianul de la Movistar a rămas singur cu Rolland şi Hesjedal, în timp ce Uran nu a răspuns la apel, ci a preferat să cedeze iniţiativa oamenilor alături de care urca umăr la umăr. Pedală după pedală, a devenit clar că bătălia dintre columbieni avea un singur cîştigător, în condiţiile în care clepsidra părea răsturnată pentru totdeauna.

În faţă, Quintana şi-a adus aminte de Columbia. De aerul rarefiat din toiul căţărărilor, de ploaia măruntă ce izbea asfaltul în boabe reci, de durerea surdă din pulpe şi de travaliul infernal pe care trebuia să îl depună pentru fiecare bucată de pîine, de mama sa cu ochii şiroind în faţa televizorului, de satul care îi datorează acel unic televizor. Şi a plecat. Acolo unde pantele par vii şi muşcă din glezne, Quintana a bătut cu tălpile în pedale, în cadenţa sa minunată de căţărător înnăscut. Ritmul l-a sufocat pe Ryder Hesjedal, ultimul om care l-a văzut pe columbian înainte de linia de sosire, iar avansul a fost suficient ca să îl jupoaie pe Rigoberto Uran de tricoul roz.

Clasamentul general s-a reaşezat, cu Rolland în vecinătatea podiumului şi Cadel la o diferenţă de 3 minute şi 21 de secunde de tricoul roz. A fost o zi ciudată.

Clasamentul etapei:
1 Nairo Alexander Quintana Rojas (Col) Movistar  4:42:35
2 Ryder Hesjedal (Can) Garmin Sharp 0:00:08
3 Pierre Rolland (Fra) Europcar 0:01:13
4 Wilco Kelderman (Ned) Belkin  0:03:32
5 Domenico Pozzovivo (Ita) AG2R  0:03:37
6 Fabio Aru (Ita) Astana  0:03:40
7 Rafal Majka (Pol) Tinkoff-Saxo 0:04:08
8 Sebastian Henao Gomez (Col) Team Sky 0:04:11
9 Rigoberto Uran Uran (Col) Omega Pharma - Quick-Step Cycling Team
10 Cadel Evans (Aus) BMC Racing Team 0:04:48

Clasamentul general:
1 Nairo Alexander Quintana Rojas (Col) Movistar  68:11:44
2 Rigoberto Uran Uran (Col) Omega Pharma - Quick-Step  0:01:41
3 Cadel Evans (Aus) BMC  0:03:21
4 Pierre Rolland (Fra) Europcar 0:03:26
5 Rafal Majka (Pol) Tinkoff-Saxo 0:03:28
6 Fabio Aru (Ita) Astana  0:03:34
7 Domenico Pozzovivo (Ita) AG2R  0:03:49
8 Wilco Kelderman (Ned) Belkin 0:04:06
9 Ryder Hesjedal (Can) Garmin  0:04:16
10 Robert Kiserlovski (Cro) Trek 0:08:02

Flash News: cele mai importante reacții și faze video din sport
Citește și:
România – Japonia 1-2, în turneul final al BJK Cup » Echipa României, eliminată de la primul duel: Niculescu și Ruse au cedat la dublu
Tenis
România – Japonia 1-2, în turneul final al BJK Cup » Echipa României, eliminată de la primul duel: Niculescu și Ruse au cedat la dublu
Mircea Lucescu a ales între Bîrligea și Drăguș » A anunțat titularul cu Kosovo
Nationala
Mircea Lucescu a ales între Bîrligea și Drăguș » A anunțat titularul cu Kosovo
Fostul patron din Liga 1 se implică la Corvinul Hunedoara!
Liga 2
Fostul patron din Liga 1 se implică la Corvinul Hunedoara!

Dan Negru, interviu EXCLUSIV: „Femeia avea coșciugul copilului pregătit, nu uit niciodată ce a făcut Becali” » De la Hagi la Iosif Sava sau o ofertă politică: „Mi-au propus Primăria Timișoarei, mă uitam după camere TV”

Daniel Oprița, singurul antrenor invincibil din primele două ligi, s-a destăinuit în Gazeta: „Dacă tot n-avem drept de promovare, le-am spus un lucru” + „Sportiv, Steaua a mers cu același nucleu până în Liga 1”


Comentarii (11)
zidane92
zidane92  •  27 Mai 2014, 22:38

In sfarsit s-a facut dreptate,quintana merita locul 1,m-am saturat de ciclisti de astia care merg la alibi ca uran,cadel s.a.m.d care nu ataca niciodata,nu fac spectacol,stau in defensiva si sunt mereu acolo un fel de atletico madrid sau chelsea in CL,ciclismul trebuie sa promoveze oamenii combativi ca quintana,pozzovivo,rolland care ataca mereu,frumusetea sportului o da ofensiva nu defensiva ,asa e in orice sport,sigur poti sa castigi un trofeu jucand la alibi dar fanii nu ii vei castiga niciodata asa!

1349magus
1349magus  •  27 Mai 2014, 22:27
Postat de botizann pe 27 Mai 2014, 22:19

Da mai omule dar a fost doar un comunicat pe twitter Lotto nu auzise , Sky nu auzise , Garmin nu auzise Eu nu zic ca Uran nu coboara bine Quintana nu coboara bine dar Rolland l-a dus asa departe , ala coboara senzatie .. Dar sub acoperirea ca URan are zile slabe sa vi ca e neutralizata etapa , e o prostie ... In fine , tot Quintana castiga Giro si fara si cu acea neconocrdanta ...

Pai si comunicatula ala l-am dat eu? In fine, maine ma uit la etapa mai mult sa aud ce reactii au fost.

botizann
botizann  •  27 Mai 2014, 22:19
Postat de 1349magus pe 27 Mai 2014, 21:32

Din intamplare ( sau nu ) Uran e un forte bun coborator. Ia uite ce zic macaronarii: ://www.gazzetta.it/Giroditalia/2014/it/27-05-2014/giro-stelvio-discesa-sedicesima-tappa-polemiche-neutralizzazione-safety-bike-80772178405.shtml E ca si cum fluiera arbitrul fault, o parte dintre jucatori se opresc din joc, iar dupa 20 de secunde spune ca a lasat avantaj. Ne lamurim maine ce si cum.

Da mai omule dar a fost doar un comunicat pe twitter Lotto nu auzise , Sky nu auzise , Garmin nu auzise Eu nu zic ca Uran nu coboara bine Quintana nu coboara bine dar Rolland l-a dus asa departe , ala coboara senzatie .. Dar sub acoperirea ca URan are zile slabe sa vi ca e neutralizata etapa , e o prostie ... In fine , tot Quintana castiga Giro si fara si cu acea neconocrdanta ...

Vezi toate comentariile (11)
Comentează