Articol de Luminița Paul - Publicat miercuri, 08 ianuarie 2025 18:54 / Actualizat miercuri, 08 ianuarie 2025 19:18
Marele Premiu al Belgiei a obținut un nou contract pentru a rămâne în calendar în perioada 2026-2031 timp de patru ani din șase, a anunțat astăzi conducerea F1.
Acordul pentru Marele Premiu al Belgiei este primul contract de acest tip semnat de diriguitorii Formulei 1, care încearcă să găsească modalități de a găzdui noi întreceri într-un calendar deja aglomerat.
Contractul prevede că pe circuitul istoric Spa-Francorchamps se vor desfășura curse în 2026, 2027, 2029 și 2031, în timp ce în 2028 și 2030, Belgia va fi înlocuită de o altă cursă. Detaliile privind aceste locații care vor face rotație cu Spa urmează să fie confirmate.
380.000 de fani au fost în 2024 la Spa pe durata weekend-ului de cursă, inclusiv pentru a-l vedea pe Lewis Hamilton obținând a cincea sa victorie pe acest circuit și a doua a sezonului, după descalificarea lui George Russell.
Schimbări în anii următori, destinații noi
Atât Barcelona, în Spania, cât și Imola, în Italia, doresc să își păstreze cursele, chiar dacă nu mai au contract după acest an.
Circuit de Barcelona-Catalunya va fi înlocuit ca loc de desfășurare a Marelui Premiu al Spaniei de un nou circuit la Madrid începând cu sezonul viitor și până în 2035.
Contractul Marelui Premiu al Olandei se încheie după 2026, dar organizatorii din Țările de Jos ar putea dori să îl relanseze la un moment dat, iar F1 analizează, de asemenea, modalități de a readuce în calendar cursele din Franța și Germania.
Franța a revenit în program în 2018, dar a ieșit din nou din calendar după 2022, iar Germania nu a mai găzduit o cursă din 2019. O revenire a Marelui Premiu al Turciei, care a avut loc ultima dată în 2021, după ce a revenit în calendar în 2020 ca urmare a pandemiei, este, de asemenea, o opțiune.
Rotația curselor europene oferă, de asemenea, F1 posibilitatea de a adăuga noi competiții în afara Bătrânului continent, care reprezintă în prezent aproximativ o treime din calendar.
F1 încearcă o cursă în Rwanda, în Africa Centrală, pe un nou circuit construit în afara capitalei Kigali, care nu va avea loc însă înainte de 2028, cel mai devreme.
Thailanda este, de asemenea, interesată de o cursă, dar aceasta nu va avea loc înainte de 2030. Pe de altă parte, perspectivele unei reveniri a Coreei de Sud în calendar, care a fost prospectată atât la Seul, cât și la Busan, sunt în scădere.
2024, cel mai lung sezon de până acum
„Marele Premiu al Belgiei a fost una dintre cursele care au făcut parte din campionatul nostru inaugural în 1950. Spa-Francorchamps este lăudat pe bună dreptate atât de piloți, cât și de fani drept unul dintre cele mai bune circuite din lume și a fost gazda unor momente incredibile de-a lungul numeroaselor sale sezoane în Formula 1”, a declarat președintele F1, Stefano Domenicali, citat de BBC.
Anul trecut a inclus cel mai lung sezon din istoria F1, cu 24 de curse, un program care continuă și în acest an, începând în Australia pe 14-16 martie. Contractele echipelor cu F1 prevăd un maxim de 25 de curse pe an.
Aceste contracte trebuie să fie renegociate pentru perioada care începe în 2026, următoarea perioadă de reglementare a F1, dar există un acord larg că sportul este deja la limita superioară a ceea ce este posibil în ceea ce privește calendarul, iar numărul maxim de curse nu este de așteptat să se schimbe.