Articol de Răzvan Luţac - Publicat joi, 08 septembrie 2011 00:00 / Actualizat joi, 08 septembrie 2011 14:27
Acum mai bine de 60 de ani, avionul care transporta echipa sovietică de hochei VVS Moscova s-a prăbuşit, după ce a trecut de Munţii Ural.
În cadrul echipei moscovite, evoluau majoritatea membrilor echipei naţionale de hochei a Uniunii Sovietice. Avionul s-a prăbuşit lîngă Yekaterinburg, la doar 200 de kilometri de Chelyabinsk, oraşul-destinaţie al zborului.
Era echipa forţelor aeriene!
Ironia sorţii a făcut ca tocmai echipa forţelor aeriene sovietice (VVS) să fie cea care a dispărut în urma accidentului aviatic. Un alt amănunt interesant este că Vasili Djugaşvili, fiul lui Iosif Stalin, a fost preşedintele clubului sovietic.
Pe 7 ianuarie 1950, echipa se deplasa la Chelyabinsk, pentru o partidă de campionat cu Dinamo Moscova. De la promovarea în eşalonul de elită, terminaseră pe 13, apoi pe 9, apoi pe 8. Vroiau mai mult, chiar să cîştige totul. Dar într-o clipă, acest tot s-a năruit.
Catasatrofa
O năprasnică furtună de zăpadă a făcut ca toate aeroporturile din estul munţilor Ural să se închidă. Pilotul Ivan Zomov, un maior cu experienţă, s-a întors din drumul spre Chelyabinsk, încercînd să aterizeze pe pista de la Sverdlovsk. Nu a primit acceptul, aşa că avionul a început să se rotească în aer, aşteptînd acceptul de aterizare.
Acesta întîrzia să apară, fapt ce a dus la panică din partea hocheiştilor, care s-au adăpostit în spatele aparatului de zbor. Zăpada continua să cadă, vîntul bătea fără încetare, iar întunericul se lăsase. Toate acestea nu au fost de ajuns pentru a-l descuraja pe pilot. A fost nevoie de o severă eroare de la sol.
În apropiere de pista de la Sverdlovsk, o bază aeriană sovietică (Aramil) a bruiat frecvenţa radio a pistei unde trebuia să aterizeze forţat avionul. Derutat, maiorul a început coborîrea, dar date fiind condiţiile de vizibilitate, a ezitat, reuşind totuşi o manevră prin care să salveze avionul. Pentru moment.
A doua încercare de aterizare a fost şi ultima. Aprinzînd luminile aeronavei, zăpada a reflectat lumina şi l-a încurcat pe experimentatul pilot. Această manevră a fost fatală, iar impactul a fost inevitabil.
Stalin nu a aflat
Autorităţile sovietice au avut grijă să muşamalizeze incidentul, deoarece acesta avea loc la doar două săptămîni după aniversarea de 70 de ani a lui Iosif Visarionovici Stalin. Fiul său, speriat că incidentul ar duce la repercusiuni nefavorabile din partea părintelui său, a încropit imediat o altă formaţie, iar accidentul nu a fost făcut public. Liderul comunist nu a aflat niciodată de el.
În ziua de astăzi, este înălţat un monument în apropierea mormîntului comun al celor decedaţi în acest accident.
Somnul dulce... mult aduce
Vedetele echipei, Viktor Shuvalov şi Vsevolod Bobrov, au supravieţuit. Primul era accidentat. Bobrov a adormit, pierzînd avionul, astfel că a luat trenul pînă la Chelyabinsk. A fost singurul care a ajuns la destinaţie. Nu degeaba, fiindcă a scăpat cu viaţă, iar peste şase ani cîştiga medalia olimpică de aur la Cortina d'Ampezzo.
4 a fost locul pe care a terminat stagiunea echipa improvizată de Vasili Stalin. Bobrov şi Shuvalov, cei doi supravieţuitori, au ieşit golgheterii competiţiei
Lisunov Li-2 este tipul de avion cu care s-au prăbuşit echipierii formaţiei moscovite. Între 1940 şi 1954, s-au produs aproape 5000 de astfel de aparate.
Acum mai bine de 60 de ani, avionul care transporta echipa sovietică de hochei VVS Moscova s-a prăbuşit, după ce a trecut de Munţii Ural.
În cadrul echipei moscovite, evoluau majoritatea membrilor echipei naţionale de hochei a Uniunii Sovietice. Avionul s-a prăbuşit lîngă Yekaterinburg, la doar 200 de kilometri de Chelyabinsk, oraşul-destinaţie al zborului.
Era echipa forţelor aeriene!
Ironia sorţii a făcut ca tocmai echipa forţelor aeriene sovietice (VVS) să fie cea care a dispărut în urma accidentului aviatic. Un alt amănunt interesant este că Vasili Djugaşvili, fiul lui Iosif Stalin, a fost preşedintele clubului sovietic.
Pe 7 ianuarie 1950, echipa se deplasa la Chelyabinsk, pentru o partidă de campionat cu Dinamo Moscova. De la promovarea în eşalonul de elită, terminaseră pe 13, apoi pe 9, apoi pe 8. Vroiau mai mult, chiar să cîştige totul. Dar într-o clipă, acest tot s-a năruit.
Catasatrofa
O năprasnică furtună de zăpadă a făcut ca toate aeroporturile din estul munţilor Ural să se închidă. Pilotul Ivan Zomov, un maior cu experienţă, s-a întors din drumul spre Chelyabinsk, încercînd să aterizeze pe pista de la Sverdlovsk. Nu a primit acceptul, aşa că avionul a început să se rotească în aer, aşteptînd acceptul de aterizare.
Acesta întîrzia să apară, fapt ce a dus la panică din partea hocheiştilor, care s-au adăpostit în spatele aparatului de zbor. Zăpada continua să cadă, vîntul bătea fără încetare, iar întunericul se lăsase. Toate acestea nu au fost de ajuns pentru a-l descuraja pe pilot. A fost nevoie de o severă eroare de la sol.
În apropiere de pista de la Sverdlovsk, o bază aeriană sovietică (Aramil) a bruiat frecvenţa radio a pistei unde trebuia să aterizeze forţat avionul. Derutat, maiorul a început coborîrea, dar date fiind condiţiile de vizibilitate, a ezitat, reuşind totuşi o manevră prin care să salveze avionul. Pentru moment.
A doua încercare de aterizare a fost şi ultima. Aprinzînd luminile aeronavei, zăpada a reflectat lumina şi l-a încurcat pe experimentatul pilot. Această manevră a fost fatală, iar impactul a fost inevitabil.
Stalin nu a aflat
Autorităţile sovietice au avut grijă să muşamalizeze incidentul, deoarece acesta avea loc la doar două săptămîni după aniversarea de 70 de ani a lui Iosif Visarionovici Stalin. Fiul său, speriat că incidentul ar duce la repercusiuni nefavorabile din partea părintelui său, a încropit imediat o altă formaţie, iar accidentul nu a fost făcut public. Liderul comunist nu a aflat niciodată de el.
În ziua de astăzi, este înălţat un monument în apropierea mormîntului comun al celor decedaţi în acest accident.
Somnul dulce... mult aduce
Vedetele echipei, Viktor Shuvalov şi Vsevolod Bobrov, au supravieţuit. Primul era accidentat. Bobrov a adormit, pierzînd avionul, astfel că a luat trenul pînă la Chelyabinsk. A fost singurul care a ajuns la destinaţie. Nu degeaba, fiindcă a scăpat cu viaţă, iar peste şase ani cîştiga medalia olimpică de aur la Cortina d'Ampezzo.
4 a fost locul pe care a terminat stagiunea echipa improvizată de Vasili Stalin. Bobrov şi Shuvalov, cei doi supravieţuitori, au ieşit golgheterii competiţiei
Lisunov Li-2 este tipul de avion cu care s-au prăbuşit echipierii formaţiei moscovite. Între 1940 şi 1954, s-au produs aproape 5000 de astfel de aparate.