Articol de Justin Gafiuc, Raed Krishan (foto) - Publicat vineri, 06 august 2021 19:20 / Actualizat vineri, 06 august 2021 21:04
Dincolo de modelele clasice promovate în ghidurile turistice, Tokyo e o colecție de paradoxuri și contraste, regăsite în viața reală. Gazeta îți propune o incursiune inedită prin capitala Olimpiadei 2021.
- Jurnaliștii GSP Justin Gafiuc și Raed Krishan (foto) se află în Japonia, de unde transmit cele mai importante informații de la Jocurile Olimpice
Japonia e o țară a contrastelor și a obiceiurilor complet diferite față de orice alt colț al planetei. O incursiune prin Tokyo îți deschide perspective nebănuite despre viața reală din capitala niponă, dincolo de textele clasice de promovare a locurilor și obiceiurilor din "Țara Soarelui Răsare". Prin urmare, haideți să învățăm ce înseamnă Japonia în câteva dintre detaliile vieții ei de zi cu zi!
1. Reciclarea gunoiului e strictă
Pe stradă nu există pur și simplu coșuri de gunoi la tot pasul, genul celor agățate pe stâlpi, pe copaci sau înfipte pe un stativ în pământ. Sunt zone în preajma magazinelor, a mall-urilor sau a clădirilor de birouri dotate cu recipiente de reciclare împărțite pe mai multe categorii: moeru gomi (gunoi care arde), moenai gomi (gunoi care nu arde) și sonohoka (altele).
În centrele de presă amenjate pe arenele olimpice sunt, de asemenea, coșuri pe diverse categorii: plastic, reziduuri alimentare, hârtie, diverse. Voluntarii atrag deseori atenția dacă se întâmplă să pui gunoiul în locul nepotrivit.
2. Bacșișul e o jignire
Practica europeană și americană de a lăsa bacșiș la un restaurant sau la taxi nu funcționează în Japonia. Gestul e considerat chiar o jignire, o sfidare. De aceea, indicat e ca plata să se opereze cu cardul, iar atunci când se face cash trebuie așteptată returnarea restului.
3. Nu se mănâncă în metrou, autobuz sau pe drum
Poate doar în zonele de petreceri nocturne o să vedeți în Japonia oameni care mănâncă pe stradă! În rest, a savura un sandwich în timp ce aștepți metroul sau autobuzul sau a ronțăi un covrig pe stradă nu face parte din ritualul nipon.
Pe trotuare și pe șosea este o curățenie formidabilă, nu vei vedea mizerii aruncate prin tufișuri sau la umbra unui colț de drum mai dosit. Și nici "viteji" care aruncă pe geamul mașinii diferite ambalaje sau mucuri de țigară.
4. Cu ochii în telefoane
Toată lumea e cu ochii în telefoane în metrouri, trenuri sau autobuze. Par câteodată scene suprarealiste să te uiți cum zeci de oameni dintr-un vagon își fixează privirea pe timpul călătoriei pe ecranele device-urilor, fără să fie măcar un călător nepreocupat de această activitate.
37 de milioane de locuitorinumără populația metropolitană din Tokyo, cea mai mare aglomerară urbană din lume, devansând New Delhi (India, 28,5 mil.), Shanghai (China, 25 mil.) și Sao Paolo (Brazilia, 21,6 mil.)
În 2020, numărul smartphone-urilor utilizate în Japonia ajungea la circa 100 de milioane de aparate la o populație de 126 de milioane de locuitori. În 2025, predicțiile indică peste 125 de milioane de telefoane mobile funcționale pe piață.
5. Convorbirile în public sunt contraindicate
E nepoliticos și contraindicat să vorbești la telefon în public, nici măcar utilizând handsfree. O poți face doar dacă e vorba despre vreo urgență și folosești o tonalitate scăzută, să nu-i deranjezi pe cei din jur.
Totuși, în shinkansen, trenurile de mare viteză, există cabine speciale în care te poți refugia pentru a vorbi la telefon. Localnicii obișnuiesc să atragă atenția cu eleganță și discreție celor care încalcă această regulă nescrisă.
6. Plecăciuni în semn de respect
De la supermarket până la întâlnirile de business ori diplomatice, Japonia e țara plecăciunilor ca formulă de respect. Cumperi o chiftea caldă și o banană, vânzătorul îți va mulțumi la final cu o plecăciune. Ești la o întâlnire simandicoasă și urmează să fie semnat un contract generos, vei întâlni din partea niponilor o serie de plecăciuni, la nivelul cărora există trei tipuri: la 15 grade – în situațiile comune, zilnice, la 30 de grade – comună în mediul de afaceri, la 45 de grade – cazuri foarte oficiale.
7. Reduceri masive la micul dejun
Restaurantele și bistrourile se întrec în oferte foarte atractive pentru masa de prânz, când japonezii dau năvală să mănânce în pauzele de la job. Găsești meniuri și cu echivalentul a 8-10 euro, în care intră trei feluri. În schimb, o ieșire în oraș la cină la un local obișnuit îți poate sălta din buzunar 60-70 de euro de persoană.
8. Sushi după toate gusturile
Nu există specialitate de sushi pe care să n-o găsești în Tokyo. De la ton alb, scoică galbenă și diverse sortimente de caracatiță până la creveți-tigru, măruntaie de crab, arici de mare și carne de cal, orice descoperi de tăblițele scoase în stradă de comercianți pentru a-și atrage clienții. Prețurile pot varia între 1 și 20-25 de euro pe bucată, după buzunarul și pofta cetățeanului.
9. Fructele și legumele te "ustură" la buzunar
Pentru că Japonia nu e o țară prietenoasă în materie de agricultură și pomicultură, fructele și legumele au prețuri foarte piperate, de genul 17 cireșe – 16 euro sau un pepene roșu de 3-4 kg – 70 euro! Iată cum arată o listă cu prețuri orientative la diferite produse uzuale, cifre exprimate în euro:
- Pâine – 1,2/1,4
- Apă plată (0,5l) – 0,7/2
- Unt (500g) – 1/2
- Bere la cutie – 0,7/3
- Vin – 6/20
- Caserolă carne porc (250g) – 4
- Șuncă, salam (100-150g) – 2/3
- 6 ouă – 2/3,5
- Ceapă (200g) – 2/2,5
- Morcov (1 buc) – 2/2,5
- Roșii (300g) – 3,5/4
- Piersică (1buc) – 6/7
- Portocale (200/300g) – 7/9
- Măr (1buc) – 2/2,5
- Pepene galben (1buc) – 7/9
- Caserole mâncare/sandwichuri – 3/8
10. O-zone și Alexandra Stan nelipsiți la karaoke
În Japonia, țara care a inventat conceptul de karaoke, distracția la microfon se petrece într-un mod diferit față de cel absorbit în alte colțuri ale lumii. Aici se închiriază separeuri dotate cu microfoane, tablete cu piese, monitor, iar gazdele oferă de obicei la pachet băuturi nonalcoolice nelimitat pentru grup. Pe playlist-urile de karaoke nipone sunt omniprezente și două melodii românești: O-zone – "Vrei să pleci" și Alexandra Stan – "Mr. Saxobeat".
11. Piste de biciclete impecabile
Sute de kilometri de piste de biclete în oraș și în zonele limitrofe arată impecabil. Sunt marcate corespunzător și pe asfalt, dar și cu semne la înălțime, care indică faptul că o latură a drumului e dedicată circulației pe două roți, iar cealaltă pietonilor. Și niciuna nu se termină într-un copac sau o bancă!
12. Invazie de umbrele
În timpul verii, pe stradă vei vedea în mod uzual doamne sau domnișoare care poartă umbrelă pentru a se feri de soare. La magazine și la hoteluri există suporturi speciale pentru depozitarea umbrelelor, inclusiv cu mici încuietori, astfel încât oamenii să și le lase acolo pe durata perioadei de shopping sau în timpul perioadelor de cazare.
13. Tonomate cu de toate
În medie, la fiecare 12 metri distanță există în Tokyo un tonomat cu diferite produse. Așa numitele vending-machine conțin de la mâncare, băutură, înghețată și jucării până la haine, flori, jocuri video, telefoane sau suveniruri. Practic, aproape că nu există produs important de consum care să nu poată fi găsit la dispoziție în aceste aparate, care fac din Japonia raiul vânzărilor pe această ramură. Restricțiile sanitare impuse pe perioada pandemiei le-au făcut și mai căutate, și mai utile!
Citește și alte articole de la corespondenții GSP care asistă la Jocurile Olimpice:
Surpriza anului: pe cine vrea Pep Guardiola să aducă la Manchester City până se va reface Rodri!