Articol de Luminița Paul - Publicat miercuri, 19 octombrie 2022 08:16 / Actualizat miercuri, 19 octombrie 2022 08:49
Simona Halep (31 de ani, 9 WTA) apare bine poziționată într-un clasament al sportivilor cu cel mai mare potențial comercial, acolo unde locul de frunte îi revine lui Cristiano Ronaldo
Industria sportului caută mereu personalități din diverse discipline care să captiveze atenția publicului, dar și să genereze un interes financiar cât mai mare. O ierarhie bine documentată, realizată de site-ul Sportspromedia, lansat în 2008 și cu prestigiu în zona de afaceri a sportului, a fost publicată marți, avându-l în frunte pe portughezul Cristiano Ronaldo.
El este, după cum reiese din vasta și minuțioasa analiză făcută, sportivul cu cel mai mare potențial de marketing. Podiumul este completat de Serena Williams și Lewis Hamilton, urmați de LeBron James și Lionel Messi.
Între primii 50, pe treapta a 15-a, se află și Simona Halep, reprezentanta României care în ultimii ani a avut cel mai mare impact asupra sportului internațional.
Dublă campioană de Grand Slam, Roland Garros 2018 și Wimbledon 2019, cu alte trei finale majore jucate, lider WTA timp de 64 de săptămâni, ea a fost plasată însă cu o treaptă peste Rafael Nadal, jucătorul cu cele mai multe titluri de Mare Șlem, și cu 8 în fața recent retrasului Roger Federer.
Alte jucătoare cu origini românești, Emma Răducanu și Bianca Andreescu, sunt pe 12, respectiv 32.
Criteriile luate în calcul
Cum s-a alcătuit însă acest clasament? Foarte multe aspecte au fost luate în considerare, de la performanțele sportive până la chestiuni precum activități filantropice, influență în probleme sociale de actualitate, ținută. Inițial, lista a conținut 700 de nume, după cum se arată pe site-ul sportspromedia.
Apoi au rămas 120, aplicându-se și alte filtre, precum câtă acoperire a stârnit în mediul online și pe rețelele sociale sau dacă, dimpotrivă, au existat acțiuni sancționabile cu un cartonaș roșu imaginar. Și așa s-a ajuns la cei din Top 50.
Fiecare cu scorul său, compus din trei categorii:
- Forța brandului personal al sportivului (maximum 20 de puncte)
- Audiență și relevanță (maximum 50 de puncte)
- Aspect economic (maximum 30 de puncte)
Primul criteriu cuprinde performanțe sportive, modul în care se prezintă în public (inclusiv dacă apar între cei mai bine îmbrăcați, dacă ies în evidență prin pregătirea fizică), cetățenie (reflectând felul în care își ajută echipa, impactul asupra comunității etc) și risc (dacă pot genera reacții media negative sau dacă sunt predispuși la accidentări).
Al doilea factor cântărește cât de des e menționat sportivul în mediul online, câți followers are, care îi este credibilitatea. Apoi, cât de mare este aria sa de notorietate, percepția publicului asupra sa, dar și apartenența la o disciplină cu mai mare potențial de marketing.
În fine, al treilea urmărește partea financiară, pornind de la cererea pieței, profilul social și potențialul de creștere, în funcție de diverse aspecte care nu sunt luate în calcul mai sus.
Simona Halep stă cel mai bine la audiență
Simona are un scor total de 42,35, compus din 11,95 la forța brandului personal, 23,99 la audiență și relevanță, apoi doar 6,4 din maximum 30 la aspectul economic. J
ucătoarea de tenis cel mai sus clasată, Serena Williams, pe 2, are totalul de 67,99 (16,85 - 27,12 – 24,02), iar următoarea este Naomi Osaka: 51,62 total (15,09 – 22,07 – 14,46).
Imediat sub Halep este Rafael Nadal, primul tenisman din acest clasament, cu 40,75, scor compus din 15,48 – 14,37 – 10,90.
Cel aflat în fruntea ierarhiei, Cristiano Ronaldo, 37 de ani, a acumulat realizări cu greutate: de cinci ori câștigător al Balonului de Aur, golgheter al Champions League fiind doar unele dintre ele. Profilul său total atrage însă imens: anul trecut, când s-a aflat că va reveni la Manchester United din vară, pe platforma oficială a clubului vânzările de tricouri și suveniruri au furnizat cea mai profitabilă zi din istorie pentru gruparea britanică.
I-a depășit astfel pe Messi, Tom Brady sau LeBron James când aceștia au avut, la rândul lor, transferuri sonore. Piața este însă în continuă schimbare și evoluție, rămâne de văzut cum va arăta această ierarhie la anul și în sezoanele viitoare. Atunci când unele nume nu vor mai fi active, precum Serena Williams și Roger Federer, spre exemplu
Experiența la putere
Cei aflați în Top 5 al clasamentului sportivilor cu cel mai mare potențial comercial au în comun ceva interesant: toți au mai mult de 35 de ani. Messi e cel mai tânăr, cu 35, iar Serena cea mai vârstnică, la 41. De asemenea, 8 au peste 30 de ani și între primii 10. Vârful e atins de starul NFL Tom Brady, 45.
46%din Top 50 sunt sportivi cu vârste cuprinse între 31 și 40 de ani
Dacă din punct de vedere competitiv, sportivii sunt așteptați să-și atingă vârful la 20 și ceva de ani, ca figură de marketing acest lucru se întâmplă mai târziu, când longevitatea le validează performanța.
32%dintre sportivii din clasament au între 18 și 25 de ani, dar cea mai tânără e Sky Brown, medaliată cu bronz olimpic la skateboard la Tokyo – 14 ani
Top 10 sportivi cu potențial comercial
1. Cristiano Ronaldo | fotbal |
2. Serena Williams | tenis |
3. Lewis Hamilton | Formula 1 |
4. LeBron James | baschet |
5. Lionel Messi | fotbal |
6. Naomi Osaka | tenis |
7. Virat Kohli | crichet |
8. Alex Morgan | fotbal |
9. Sam Kerr | fotbal |
10. Tom Brady | fotbal american |
... | |
15. Simona Halep | tenis |
VIDEO Simona Halep, campioană la Toronto
Citește și:
„Nu se poate opri din trișat!” » Iga Swiatek, criticată după gestul comis în finala de la San Diego