Articol de Valentin Damian - Publicat miercuri, 07 martie 2012 00:00 / Actualizat marti, 06 martie 2012 21:49
Dacia a lansat Lodgy, primul monovolum din istoria sa. Pe lîngă raportul preţ/spaţiu imbatabil, MPV-ul (Multi Purpose Vehicle) vine cu un design robust, fără pic de emoţie, dar cu opţiuni si tehnologii nemaivăzute pe Dacia.
Tipic românesc, conferinţa de presă în cadrul căreia Lodgy a văzut lumina blitzurilor a început cu peste 15 minute întîrziere. Timp suficient însă pentru ca jurnaliştii din toate colţurile lumii să înceapă să-şi dea cu părerea despre noul model "low-cost". "E mare!", "E mai mare ca în poze!", a spus un francez. "Mi se pare sau e aproape cît un Opel Zafira", a murmurat mai în spate un neamţ. "Sînt curios dacă va costa sub 10.000 de euro", a comentat şi un ceh, fără a-şi reprima un zîmbet. Iar "bîrfele" s-au transformat în ştire.
Minutele s-au scurs şi punctul culminant a sosit pe nesimţite. Dacia Lodgy a fost prezentată de însuşi preşedintele director general al Renault, Carlos Ghosn, care a intrat în scenă dansînd pe acordurile a 7 muzicanţi care s-au dat jos din MPV-ul românesc cu tot cu instrumente (contrabas, saxofon, chitară).
După trecerea în revistă a modelului şi a ambiţiilor Renault-Dacia, Ghosn a lansat ştirea-bombă: preţul de pornire al Daciei Lodgy este de 9.500 de euro, TVA inclus (de la 9.900 de euro, pentru pieţele occidentale). Şi s-a făcut linişte la stand! Pe feţele jurnaliştilor, dar şi a reprezentanţilor unora dintre concurenţi, s-a putut citi surpriza, aprecierea, însă şi o urmă de teamă.
Cum e Lodgy în realitate
Cel de-al 7-lea element al gamei Dacia surprinde, aşa cum "bîrfeau" şi jurnaliştii străini, prin mărime. Design-ul părţii frontale este plăcut, chiar inovator, noul calandru, blocurile optice de mari dimensiuni şi flancurile înalte, ce accentuează pasajelor roţilor, creînd un ansamblu unitar, parcă dintr-o altă eră, aflată la ani lumină de bătrîna "Berlină", Solenza şi chiar Logan. Nici spatele nu deranjează, chiar dacă este drept şi taiat parcă cu toporul. Imaginea este salvata de stopurile mari si cu o arhitectură interesantă.
Din lateral, Dacia Lodgy are însă graţia unui autobuz. Deşi nu are decît 4.5 metri lungime, cu numai circa 4 cm mai mult decît Logan-ul MCV, din cauza înălţimii de 1.75 metri şi a liniilor drepte, MPV-ului ii lipseşte şi cel mai mic gram de rafinament. Dar avînd în vedere preţul şi atributele practice ale maşinii, acest aspect poate trece în plan secund.
AICI AI TOTUL DESPRE FORD B-MAX, AUTOMOBIL CARE VA FI PRODUS LA CRAIOVA!
5 sau 7 locuri
Habitaclul lui Lodgy este disponibil în două configuraţii, cu 5 şi 7 locuri. Dacă rîndul doi de scaune vine echipat în serie cu sistemul pentru fixarea scaunelor de copii, Isofix, al treilea poate fi rabatat sau, chiar scos, caz în care sînt disponibile 5 locuri şi un spaţiu pentru bagaje de 827 de litri. Fără ambele rînduri de banchete, spaţiul de încărcare ajunge la 2.617 litri, ceea ce este aproape de cel al unui LCV (Light Comerciar Vehicle - utilitară uşoară).
Nu vă aşteptaţi însă şi la flexibilitate! Deşi Renault a inventat acum peste 30 de ani monovolumul (Espace), MPV-ul Dacia nu benefiază de sistemele "inteligente" de rabatare, pliere şi scoatere a scaunelor aflate pe "suratele" franţuzeşti. E adevărat însă, şi preţul e mult mai mic.
În ceea ce priveşte arhitectura şi calitatea interiorului, acestea reprezintă un nou pas pentru Dacia. Partea superioară este aproape identică cu cea de la Logan/Duster, cu excepţia unui spaţiu de depozitare sculptat în zona mediană şi a înclinaţiei. Noutatea absolută o constituie ceasurile de bord. Acestea au o arhitectură cu trei cadrane rotunde, ceea ce confera un plus de rafinament şi, chiar, puţină sportivitate. Avînd în vedere gama Renault, ceasurile par a fi împrumutate de la Fluence.
Gadget-uri de secol XXI
Lodgy aduce Dacia în rînd cu numele grele din punct de vedere al dotărilor. Chiar dacă se face în Maroc şi nu la Mioveni, MPV-ul este prima Dacie care are pilot automat (bizar, butonul de "On/Off" se află pe consola centrală, în spatele schimbătorului de viteze, iar tastele "=/-", pe partea stîngă a volanului), sistem de asistenţă la parcare, scaune faţă încălzite şi, atenţie(!), sistem de navigaţie (Media Nav) cu ecran LCD color, tactil.
Sigur, toate aceste gadget-uri sînt opţionale, dar la preţuri rezonabile. Media Nav, ce cuprinde radio, USB şi priză jack, Bluetooth si sistem de navigatie integrat cu touchscreen 7’’ (18 cm), costă de pildă 300 de euro (TVA inclus).
Surpriză Turbo sub capotă
Lodgy surprinde prin statură, spaţiu, preţ şi opţiuni, dar şi prin noile motorizări. În premieră absolută, MPV-ul este prima Dacie cu motor Turbo cu injecţie directă de benzină din istorie. Unitatea 1.2 TCe de sorginte Renault dezvoltă 115 CP şi promite un consum mixt de 5,8 litri/100 km.
Cel mai ieftin Lodgy vine echipat cu un agregat de 1.6 litri şi 85 CP, iar pentru iubitorii de diesel este disponibil binecunoscutul 1.5 dCi, în două versiuni de putere: 90 CP şi 110 CP.
9.500 de euro, TVA inclus, este preţul de pornire al MPV-ului Dacia
14.700 de euro, TVA inclus, costă cea mai scumpă versiune Lodgy (navigaţie cu touchscreen, scaune încălzite, parktronic, pilot automat, etc.
"Dacia Lodgy nu are un design încîntător, ci este o maşină convivială. Este o maşină modernă, cu opţiuni noi, şi un exemplu în ceea ce priveşte mobilitatea accesibilă (...) Din punctul meu de vedere, este mai mult un «Small LCV» decît un monovolum" (Călin Popescu Tăriceanu)
Triunghi amoros la FCSB: „Ngezana i-a furat iubita româncă. Ei îi plac ăștia mai puternici”