Articol de Valentin Damian - Publicat miercuri, 08 februarie 2017 00:00
De la 1 februarie, de când nu se mai plătește timbrul de mediu, înmatriculările în România au crescut de trei ori. La nivel național, solicitările zilnice au crescut de la 2.500 la 10.000.
Dincolo de manifestările politice de stradă din toată țara, românii profită din plin de faptul că de la 1 februarie s-a scos timbrul de mediu, taxa auto pe care posesorii de maşini noi sau second-hand erau obligaţi să o plătească atunci când solictau înmatricularea acestora.
O mană cerească pe de-o parte pentru românii care doresc să aducă din străinătate mașini la prețuri foarte bune, dar cu o vechime destul de mare, și un dezastru de cealaltă parte, adică pentru importatorii de automobile noi, care la finalul lui 2017 ar putea să comunice scăderi de până la 30%.
Gazeta Sporturilor a vizitat ieri sediul DRPCIV București (Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor). O clădire ticsită de oameni, iar ghișeele pentru înmatriculări erau cele mai solicitate. Lipseau însă cozile pentru că acum există bonuri de ordine și fiecare aștepta civilizat să-și vadă numărul pe ecrane.
700 de înmatriculări zilnice în București
Pînă la 1 februarie, la ghișeele de înmatriculări se înregistrau 200-300 de procesări de dosare. Acum, acestea au ajuns la aproximativ 700, aici fiind incluse înmatriculări de mașini noi, autovehicule second-hand aduse din străinătate, dar și mașini înscrise cu numere din România și care au fost revândute.
Și la nivel național, cifrele spun același lucru: triplarea solicitărilor zilnice privind înmatricularea, de la 2.500 până la 1 februarie la 10.000 de procesări în momentul de față.
Îmbătrînește grav Parcul Auto din România
La începutul fiecărei luni, DRPCIV comunică în detaliu înmatriculările. Cu siguranță, procentul privind importurile second-hand va fi unul uriaș. Eliminarea timbrului de mediu încurajează aducerea de mașini la mâna a doua din străinatate.
O măsură populară, dar care va îmbătrâni și mai tare parcul auto din România. Vârsta medie este acum de 12,9 ani, cu 4,6 ani mai mare decât vârsta medie din Uniunea Europeană! Până să se elimine timbrul de mediu, specialiștii estimau că până în 2020, aceasta urma să crească până la 14 ani.
Mai mult ca sigur și vârsta medie a automobilelor second-hand se va mări, odată cu eliminarea acestei taxe. În acest moment, vârsta medie este de peste 10 ani.
Cum arăta Parcul Auto pe 31 decembrie 2015 (autoturisme)
0-4 ani | 407.409 unități |
5-8 ani | 994.879 unități |
9-12 ani | 1.187.507 unități |
Peste 12 ani | 2.563.387 unități |
Peste 20 de ani | 1,2 milioane unități |
Mașini noi înmatriculate în 2016: 94.919 unități (+16,95 % mai multe față de 2015 adică 81.162 unități)
Mașini second-hand înmatriculate în 2016: 297.290 unități (+19% mai multe față de 2015 adică 250.662 unități)
Topul mărcilor preferate înmatriculate second-hand în 2016
1. | Volkswagen | 84.817 unități | +18,41% față de 2015 |
2. | Opel | 47.903 unități | +10,73% față de 2015 |
3. | Ford | 33.024 unități | +13,33% față de 2015 |
4. | BMW | 23.860 unități | +31,61% față de 2015 |
5. | Audi | 23.616 unități | +33,29% față de 2015 |
6. | Skoda | 14.699 unități | +25,79% față de 2015 |
7. | Renault | 11.962 unități | +19,36% față de 2015 |
8. | Mercedes-Benz | 11.720 unități | +24,31% față de 2015 |