Articol de Daniel Scorpie - Publicat luni, 10 iunie 2024 18:58 / Actualizat luni, 10 iunie 2024 19:52
Simpatica mascotă a Euro 2024 a ieșit în lume, pregătindu-se să apară peste tot la meciurile programate, timp de o lună, în 10 orașe nemțești. Ursulețul s-a pozat în vestiar și pe gazonul arenei din Koln, unde naționala României va juca a doua partidă din grupa E, contra Belgiei. Numele Albärt a întrunit 32% din voturi, fiind preferat variantelor Bärnardo, Bärnheart și Herzi von Bär.
După leul Goleo, care a fost mascotă la precedentul turneu major de fotbal organizat în Germania, Cupa Mondială 2006, un alt animal va fi peste tot în stadioanele și pe străzile nemțești, în cele zece orașe în care se va juca Euro 2024.
Plecând de la faptul că unul dintre simbolurile capitalei Berlin e ursul, gazdele competiției au mers ca mascotă pe un ursuleț de pluș. Germanii speră ca noua mascotă, Albärt, să aibă succes mai mare decât „regele fotbalului" Goleo, criticat acum 18 ani și ce a băgat în faliment compania care l-a inventat!
A fost Teddy Bear sau Steiff strămoșul lui Albärt?
Nici acum însă subiectul mascotei nu a fost unul care să nu provoace polemici. Pentru că imediat au reacționat americanii, care susțin că dețin paternitatea „Teddy Bear", jucăria care a primit numele de la fostul președinte al Statelor Unite, Theodore Roosevelt, care a condus țara timp de două mandate între 14 septembrie 1901 și 4 martie 1909.
Jucărie devenită rapid populară în Statele Unite
Legenda spune că șeful țării ar fi mers la vânătoare în Mississippi și unul dintre ajutoarele sale a găsit un urs adevărat și l-a legat de un copac, conducându-l pe Roosevelt direct la el. Cu toate acestea, Theodore nu a putut niciodată să îl împuște pe urs.
Despre această poveste a aflat caricaturistul Clifford Berryman, ce a reprezentat animalul pe pânză. Mai târziu desenul s-a răspândit în SUA și astfel „Ursul lui Teddy" s-a înmulțit pe scară largă, devenind o jucărie de pluș, și a ajuns repede foarte popular în rândul copiilor americani.
Ca părinte, știu cât de important este să dezvolți imaginația unui copil. Odată cu introducerea mascotei turneului, sperăm să creăm un personaj amuzant și simpatic, care să îi inspire pe copii să joace fotbal
Philipp Lahm, ambasador EURO 2024 și fost căpitan al Germaniei
Roosevelt și-a ales ursul ca talisman electoral!
Roosevelt și-a ales ursul ca simbol al campaniei de realegere (încununată de succes la începutul secolului al XX-lea), dar nemții, la rândul lor, dezvoltaseră deja în 1902 tot un urs. Steiff Bär 55 (numărul reprezintă înălțimea lui) a fost primul ursuleț de pluș lansat de designerul de jucării Richard Steiff, în orașul Heingene.
Ursul lui Steiff își rotea capul ca un artist de circ
Tot o poveste din bătrâni spune că în timp ce acesta trecea pe lângă un circ, a văzut mulți urși, iar aceștia l-au inspirat să creeze o jucărie foarte asemănătoare cu o păpușă. Ursul lui Steiff trebuia să stea pe picioarele din spate și să-și poată roti capul ca un artist de circ.
Mulți au apreciat ideea și așa s-a născut jucăria de pluș concurentă cu „Teddy Bear". Însă Steiff a lucrat la fizionomia ursulețului, făcându-i o față mai atrăgătoare. Și a influențat designul ursuleților de pluș pentru următorii cincizeci de ani, după cum a relatat presa germană.
Au căzut la vot Bärnardo, Bärnheart și Herzi von Bär
Mascota oficială a Euro 2024 a fost desemnată Albärt, în urma unui vot efectuat în rândul userilor UEFA.com și al elevilor din întreaga Europă, prin intermediul programului special al UEFA "Fotbalul în Școli".
„Ursulețul de pluș calcă pe urmele ilustre și supradimensionate ale altora, precum Berni, Goliath, Rabbit și Kinas, mascote de la trecutele turneele finale. Bärnardo, Bärnheart și Herzi von Bär (jocuri de cuvinte cu cel german pentru urs) au fost și ele preselectate ca nume ale mascotei, dar Albärt a câștigat cu 32% din voturi", a dezvăluit forul continental.