Articol de Valentin Damian - Publicat marti, 03 ianuarie 2012 00:00 / Actualizat luni, 02 ianuarie 2012 21:46
Prima zi a Dakar-ului a început cu o dramă: un motociclist din Argentina a murit în timpul cursei. Din 1979 şi pînă acum, competiţia a omorît 59 de oameni.
1 ianuarie 2012. Raliul Dakar începe pentru a 33-a oară din Mar del Plata (Argentina) şi se va termina pe 15 ianuarie în Chile. Fără Africa. Din 2009, cea mai dură competiţie de rally-raid s-a mutat în America latină.
Prima zi a însemnat şi prima dramă. Motociclistul argentinian Jorge Martinez Boero, în vîrstă de 38 de ani, a murit. Cu doi kilometri înainte de finalul unei probe speciale, la kilometrul 57, sud-americanul s-a dezechilibrat de pe motocicletă şi a căzut, suferind răni grave. Echipa medicală a ajuns după numai 5 minute, însă Boero n-a mai rezistat pînă la spital.
Ulterior, doctorii au declarat că "după căzătură, acesta a suferit un stop cardiac". Boero nu se afla la prima participare la Dakar. Anul trecut, a fost nevoit să abandoneze după etapa a 6-a, desfăşurată în Chile. Şi atunci a căzut de pe "motorul" său, aşteptînd 8 ore echipele de intervenţie. Boero lasă în urma lui o soţie, un băieţel de doi ani şi o poveste tulburătoare.
Raiderul este fiul unui campion argentinian de raliuri, decedat la rîndul său în 2004, tot în timpul unei curse.
Raliul morţii
Dakar-ul a adunat cele mai multe victime din istoria raliurilor. Din 1970 şi pînă acum au murit 60 de oameni: concurenţi, oameni din echipele de asistenţă, ziarişti, organizatori, spectatori şi chiar copii. Chiar creatorul rally-raidului, francezul Thierry Sabine, a murit într- un accident de elicopter în 1986 în timpul raliului. În încercarea de a salva un echipaj rătăcit prin dunele deşertului, elicopterul în care se afla s-a izbit de sol din cauza unei furtuni de nisip. S-a pus de multe ori problema ca Dakar-ul să nu mai existe. A rezistat de fiecare dată, iar organizatorii au luat măsuri pentru ca raliul să reziste. Acum, toţi concurenţii au vehiculele dotate cu sisteme de semnalizare a poziţiei lor. Prin oraşe, viteza a fost limitată, însă aproape în fiecare ediţie moare cineva. Maşini în flăcări, aşa cum au sfîrşit cele conduse de sud-africanul Alfie Cox sau argentinianul Jose Antonio Blongino, nu mai impresionează pe nimeni.
21 de concurenţi au murit pînă acum în istoria Dakar-ului
59 de oameni au murit din 1979 şi pînă acum, din care peste 20 au fost spectatori
Ce înseamnă Raliul Dakar
178 de motociclete
161 de automobile
30 de ATV-uri
74 de camioane
- un traseu care măsoară peste 8.000 de kilometri
Gyenes, locul 38
Pilotul român Emanuel Gyenes a ocupat locul 38 în prima etapă la categoria moto, desfăşurată între Mar del Plata şi Santa Rosa de la Pampa şi care a însumat 819 kilometri. În ediţia trecută, Mani, aşa cum îl alintă prietenii, a fost marele cîştigător la clasa "maraton" şi s-a situat pe locul 18 la clasamentul general. Un alt român, Marcel Butuza s-a clasat pe locul 118 după prima etapă din 2012.