Articol de Sergiu Alexandru - Publicat joi, 03 aprilie 2025 20:31 / Actualizat vineri, 04 aprilie 2025 12:39
O decizie luată azi în ședința de Guvern aduce beneficii importante pentru clubul Sepsi. Printr-o Hotărâre de Guvern, Asociația Club Sportiv Sepsi OSK devine club de utilitate publică. Principalele avantaje: poate cere bani de la bugetul de stat, dar nu pentru echipa de seniori, și va fi scutită de impozit pe veniturile din publicitate.
Azi, în ședința de Guvern au fost date mai multe Ordonanțe de Urgență și adoptate mai multe Hotărâri de Guvern. Una dintre ele se aplică și clubului Sepsi, care are mai multe ramuri, printre care: fotbal, tenis, baschet, minifotbal sau golf.
Guvernul României a decis: Asociația Club Sportiv Sepsi OSK devine de utilitate publică
„Hotărâre de Guvern privind recunoașterea Asociației Club Sportiv Sepsi OSK ca fiind de utilitate publică.
Asociația Club Sportiv Sepsi OSK este o persoană juridică de drept privat, fără scop patrimonial, înființată în 2011. Asociația desfășoară activități sportive - fotbal, minifotbal, bowling, baschet, golf, tenis de masă, tenis de câmp –, selectează, inițiază și pregătește sportivi în aceste domenii și participă la competiții sportive interne și internaționale”, se arată pe site-ul Guvernului.
Concret, echipa din prima ligă nu poate primi bani de la bugetul local. Poate însă cere fonduri pentru Centrul de copii și juniori, dar și pentru alte discipline. Totuși, Sepsi va beneficia de anumite scutiri de taxe. Echipa lui Dioszegi va putea fi scutită de plata impozitului pe veniturile din reclamă și publicitate.
Potrivit site-ului stiri.ong, printre facilități se numără și „scutirea de la plata impozitului pe profit pentru veniturile obținute din reclamă și publicitate pentru acele organizații nonprofit de utilitate publică din domeniul culturii, cercetării științifice, învățământului, sportului, sănătății”.
2,46 milioane de euroa primit Sepsi în 2024 din publicitate
„Toate asociațiile importante sunt de utilitate publică. De exemplu, cea a domnului Hagi. Chiar dacă beneficiile sunt mici, cred că trebuie să avem și noi toate acele scutiri de taxe”, a reacționat Dioszegi pentru Europa Liberă.
Ce spune despre decizie Tanczos Barna, viceprim-ministru și ministru al finanțelor din partea UDMR: „Sepsi nu va primi bani din bugetul României”
Ulterior, Tanczos Barna, viceprim-ministru și ministru al finanțelor din partea UDMR, a vorbit despre decizie.

„Din bugetul de stat, cu siguranță nu (n.r.- să primească fonduri) pentru că este un club local, un club privat. Există reguli foarte clare de ajutor de stat și reguli de finanțare a acestor cluburi din partea autorităților locale. Poate, de exemplu, să primească bani din fonduri publice pentru pepiniera de jucători, nu pentru activitatea de club sportiv profesionist în prima ligă.
Sunt foarte multe cluburi care primesc astfel de finanțare de la autoritățile locale, indiferent dacă vorbim de handbal, de fotbal, de alte sporturi. Susțin cu tărie că este nevoie de implicarea statului și a autorităților locale în sportul juvenil.
Nu cred că avem nevoie de fonduri publice pentru activitatea profesionistă nici la fotbal, nici la alte sporturi, cu excepția acelor cluburi care nu sunt cluburi de impact mediatic și nu ar putea să atragă finanțări prin sponsorizări sau prin alte resurse. Avem o singură șansă pe termen lung dacă autoritățile locale și statul se ocupă și se implică mult mai hotărât în sportul juvenil, în finanțarea acestui acestor centre de pregătire sau în finanțarea cluburilor sportive locale”, a spus Tanczos Barna.
Cum se poate obține un statut de utilitate publică în România
Potrivit Guvernului, „O asociație, fundație sau federație poate fi recunoscută ca având statut de utilitate publică prin hotărâre a Guvernului României. Prin utilitate publică se înțelege orice activitate care se desfășoară în domenii de interes public general sau al unor colectivități. Organizația primește statutul de utilitate publică dacă îndeplinește cumulativ condițiile:
- activitatea acesteia se desfăşoară în interes general sau al unor colectivităţi, după caz;
- funcţionează de cel puţin 3 ani şi a realizat o parte din obiectivele stabilite, făcând dovada unei activităţi neîntrerupte prin acţiuni semnificative;
- prezintă un raport de activitate din care să rezulte desfăşurarea unei activităţi anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori proiecte specifice scopului său, însoţit de situaţiile financiare anuale şi de bugetele de venituri şi cheltuieli pe ultimii 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoaşterea statutului de utilitate publică;
- deţine un patrimoniu, logistică, membri şi personal angajat, corespunzător îndeplinirii scopului propus;
- valoarea activului patrimonial pe fiecare dintre cei 3 ani anteriori în parte este cel puţin egală cu valoarea patrimoniului iniţial/de 3 ori valoarea salariului brut pe ţară garantat în plată;
- face dovada existenţei unor contracte de colaborare şi parteneriate cu instituţii publice sau asociaţii ori fundaţii din ţară şi din străinătate;
- face dovada obţinerii unor rezultate semnificative în ceea ce priveşte scopul propus sau prezintă scrisori de recomandare din partea unor autorităţi competente din ţară sau din străinătate, care recomandă continuarea activităţii”
Drepturi și obligații dobândite în urma obținerii statutului de utilitate publică
Recunoaşterea utilităţii publice conferă asociaţiei sau fundaţiei următoarele drepturi şi obligaţii:
- a) dreptul de a i se concesiona servicii publice fără caracter comercial, în condiţiile legii;
- b) dreptul preferenţial la resurse provenite din bugetul de stat şi din bugetele locale;
- c) dreptul de a menţiona în toate documentele pe care le întocmeşte că asociaţia sau fundaţia este recunoscută ca fiind de utilitate publică;
- d) obligaţia de a menţine cel puţin nivelul activităţii şi performanţele care au determinat recunoaşterea;
- e) obligaţia de a comunica autorităţii administrative competente orice modificări ale actului constitutiv şi ale statutului, precum şi rapoartele de activitate şi bilanţurile anuale; autoritatea administrativă are obligaţia să asigure consultarea acestor documente de către orice persoană interesată;
- f) obligaţia de a publica, în extras, rapoartele de activitate şi bilanţurile anuale în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial.
Sepsi, club sprijinit cu bani de Viktor Orban, premierul Ungariei
Recent, Sepsi și-a publicat raportul financiar pe 2024. Covăsnenii beneficiază de o finanțare-gigant din „subvenții, donații și alte venituri din partea autorităților de stat și locale”. Resursele financiare ale covăsnenilor sunt susținute în mare măsură prin diverse forme de sprijin extern, provenind din alocări publice, contribuții și alte surse instituționale.
Prin apropierea clubului patronat de Laszlo Dioszegi cu Guvernul de la Budapesta și Viktor Orban, prim-ministrul Ungariei, care a și fost prezent în mai multe rânduri la Sfântu Gheorghe pentru partide ale roș-albilor, foarte probabil o mare parte din această sumă ar putea avea proveniență maghiară, chiar dacă oficialii echipei au negat în mai multe rânduri implicarea autorităților maghiare la echipă, cu excepția investițiilor în centrul de copii și juniori.
Din cele 13,3 milioane de euro trecute în dreptul veniturilor, 5,6 provin din aceste subvenții. În total, din 2018 încoace, Sepsi a primit peste 16 milioane, cel mai probabil, de la Guvernul maghiar.