Articol de Andrei Crăiţoiu - Publicat joi, 02 noiembrie 2023 13:15 / Actualizat joi, 02 noiembrie 2023 13:22
Mihai Ghyka a fost unul dintre cei mai puternici oameni din managementul multinaționalelor din România, în anii 90 și apoi după 2000. El a fost, vreme de peste un deceniu, director general al Bergenbier, în momentul în care firma de bere era sponsor principal al echipei naționale de fotbal și cheltuia bani mulți în ziarele sportive, în primul rând în ProSport și apoi în GSP. Apoi, Ghyka a trecut la o altă mare companie, Vodafone. Compania de telefonie mobilă era, la rându-i, un mare spender de publicitate.
- Mâine (vineri, 3 noiembrie), la toate chioșcurile de ziare, în Libertatea apare numărul de ”adio” al Gazetei Sporturilor
Bugetele reprezentate de aceste companii în veniturile ziarului reprezentau, atunci, la fel cât reprezintă azi cele cheltuite de alte mari companii.
În acei ani, managerul Mihai Ghyka și jurnalistul sportiv Cătălin Tolontan au intrat într-o dezbatere publică despre separarea comercialului de editorial. Era o discuție în care fiecare parte apăra principiul său, însă banul din publicitate acționa mult mai puțin în forță.
Marți, 1 noiembrie 2023, chiar atunci când s-a anunțat întreruperea ediției tipărite a Gazetei Sporturior și rămânerea doar pe online, Mihai Ghyka, profesor colaborator la Facultatea de Jurnalism a Universității București, a trimis acest mesaj:
„Acum 20 ani, ne duelam elegant pe chestiunea nuanțelor independenței conținutului vs veniturile din publicitate. Astăzi, au ajuns să decapiteze cel mai frumos ziar de sport din România, cu cei mai buni jurnaliști de investigații, în numele subjugării totale a conținutului față de banul publicitarului! Sunteți printre ultimii ce continuă să apere aceleași principii drepte, într-o lume strâmbă, a vânzatorilor de iluzii poleite. Aveți tot respectul meu. Chapeau!”.