Articol de Valentin Damian - Publicat marti, 10 aprilie 2012 00:00 / Actualizat marti, 10 aprilie 2012 13:10
Maşina inteligentă, maşina zburătoare, maşina dependentă de internet, maşina plină de mobilitate, maşina fără petrol. Cît din fiecare va avea automobilul de peste 60 de ani?
Gazeta Sporturilor a republicat recent un material apărut tot în Gazeta Sporturilor, în 1937. Atunci se prelua o anchetă a unei publicaţii franceze care întreba specialiştii din lumea automobilelor cum vor arăta maşinile în anii 2000. Răspunsurile au fost fabuloase, unele vizionare, iar altele chiar amuzante, inclusiv renunţarea la benzină pentru a face loc lemnului pădurii pe post de combustibil.
"Cum va arăta automobilul peste 60 de ani? Cum vi-l închipuiţi? E un exerciţiu de imaginaţie". Acestea au fost întrebările puse diferitelor personalităţi din lumea auto şi nu numai
Gazeta Sporturilor reia astăzi exerciţiul de imaginaţie din 1937 şi publică opiniile oamenilor din zilele noastre, provocîndu-i pe cei care se ocupă de maşini şi nu numai să anticipeze maşina viitorului.
Cum va arăta maşina peste 60 de ani? Probabil va fi una care va merge singură, fără ajutorul şoferului. Să vadă singură tot ce în jurul ei şi să vorbească singură. Astfel se vor elimina erorile umane pentru că un computer, cu siguranţă, gîndeşte mai repede decît orice pămîntean. Maşina autonomă ar putea recunoaşte culorile semaforului, detecta în trafic celelalte maşini, pietoni, copaci, clădiri de la o distanţă suficientă pentru a evita accidentele.
Probabil că smartphone-urile vor evolua sau vor fi înlocuite cu altceva mult mai performant. Un simplu exerciţiu de imaginaţie ne poate duce la trimiterea maşinii la o destinaţie precisă cu ajutorul telefonului sau să faci comanda să te aştepte în faţa casei.
Protecţia pietonilor va fi un capitol important şi în viitor. Specialiştii auto au inventat deja airbagurile externe la maşini. O pernă de aer se întinde de-a lungul parbrizului pentru o protecţie cît mai bună la nivelul capului atunci cînd pietonul este luat pe capotă de un automobil.
Dacă vom zbura cu maşinile sau vom merge pe apă rămîne de văzut pentru că tehnologia evoluează extrem de repede. E posibil să apară şi automobilele pliabile pentru a încăpea cît mai multe în parcare. De ce nu?
Motoarele termice vor fi, în sfîrşit, înlocuite de cele electrice? Probabil. Sau va apărea un nou combustibil. Vom plăti totul cu ajutorul cheii de la maşină, bineînţeles datorită internetului? Posibil. Multe întrebări, puţine răspunsuri. Industria auto lucrează. În mare secret. Cînd vor să se mai afle cîte ceva, se mai "pierde" cîte un iPhone pe tejgheaua unui bar. Poate descoperim un smartphone pe patru roţi.
Martin Harris, Ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti:
"În primul rînd, aş vrea să vorbesc de Lotus. Este o maşină 100% fabricată în Marea Britanie. Este un brand care întotdeauna vine cu o tehnologie modernă şi cu multă creativitate. Lotus este un lider în ceea ce priveşte creativitatea şi competitivitatea. Sigur, designul va fi altul peste 50 de ani. În primul rînd, eu cred că nu va mai exista maşina petrolieră. Poate electric sau cu un alt sistem diferit. Evident, va fi o provocare importantă pentru întreaga lume. Va trebui găsit un mod de transport care va fi eficient, nou, curat şi o alternativă faţă de petrol. Interesant este faptul că tehnologia este ceva nou şi imediat ceva vechi. Europenii au fost întotdeauna creativi şi cred că vor rezista şi peste 50 de ani şi vor fi la fel de competitivi în faţa Chinei şi a Indiei, care sînt deja foarte puternice".
Karim Habib, şef Design Exterior BMW:
"Automobilul va fi de în ce mai mult maşina ta. Fenomenul de mobilitate individuală va deveni tot mai democratic şi mai accesibil şi, în acelaşi timp, tot mai luxos şi mai exclusiv. Posibilităţile vor fi deosebit de variate, bogate şi multifaţetate. Va ţine de decizia ta, în fiecare zi: vei putea alege de fiecare dată o experienţă diferită de mobilitate. Vei putea conduce, sta în picioare, sta jos, culcat într-un automobil înalt, jos, lat, îngust, mare, mic, sportiv, confortabil sau spaţios. Automobilul va fi tot mai puţin o maşină şi tot mai mult un partener cu tine, în fiecare zi într-o călătorie prin viaţă. Vei putea transforma automobilul la fel de simplu cum îţi poţi schimba hainele. Şi automobilul va fi tot mai mult o reflecţie a ta..."
Octavian Morariu, preşedintele Comitetului Olimpic şi Sportiv Român:
"«Automobilul» pe roţi va rămîne şi în viitor principalul mod de deplasare al persoanelor, chiar dacă forma, modul de propulsare, mărimea vor evolua. Energia electrică, obţinută divers sau prin alte inovaţii, va fi «carburantul», iar motoarele vor fi tot mai performante, astfel încît vehiculele vor fi economice. Autonomia va spori, iar maşinile se vor ieftini pentru a putea fi cumpărate de tot mai multă lume. Acest lucru înseamnă că vom avea o combinaţie de transport în comun foarte bine dezvoltat cu «autovehicule» de dimensiuni reduse, aproape individuale. Sînt convins că oamenii vor apela din ce în ce mai puţin la maşini pentru deplasările lungi, acestea urmînd a se face cu mijloace comune. Personal, nu cred în «maşina-avion» din motive de securitate. Ar fi un coşmar pentru poliţişti şi spitalele de urgenţă! Atenţia noastră distributivă are limitele ei. Doar dacă nu vom fi conduşi de nişte cyberoameni!
Viteza nu va mai fi la modă, siguranţa va fi cuvîntul de ordine. Formele maşinilor vor fi simplificate la maximum din motive economice. Probabil că mărcile de lux, nu toate, vor continua să existe, dar, repet, criteriul principal va fi siguranţa. Se va dezvolta mult traficul pe 2-3 roţi, electric şi el, bineînţeles"
Călin Popescu-Tăriceanu, fost prim-ministru al României:
"Evoluţiile tehnice cresc cu o viteză foarte mare. Înainte se măsurau la 20-30 de ani, acum cred că la 5 ani. Nimeni nu ştie, vorbim despre constructorii auto, ce va fi peste 20 de ani. Acum 3 ani, automobilul electric era viitorul. Mai uşurel cu motorul electric!, evoluţiile se duc în direcţia comunicării cu mediul înconjurător. Care va fi modul de propulsie în viitor? E o nebunie, nu se ştie nimic. Nimeni nu poate să definească maşina viitorului"
Gabriela Szabo, multiplă campioană olimpică şi mondială:
"În 20-40 de ani, o să zburăm cu maşinile. Problema va fi cu ce vom zbura pentru că nu prea mai e petrol. Probabil vor fi luate în considerare resursele energetice. Despre maşinile electrice lasă loc de discuţii. Ştiu, protejează natura, dar sînt foarte scumpe. Designul va fi unul extrem de sofisticat şi eu chiar sînt convinsă că vom zbura cu ele. Ca-n serialul Star Trek. Filmele SF ne pregătesc, nu e o întîmplare. Poate se va merge şi pe apă. Se va da şi Legea Apei şi să apară şi semafoare plutitoare. De ce nu?"
Thomas Michel, inginer Ford Europe:
"Vor fi maşini full-conected la internet. Toate informaţiile vor fi la bordul fiecărei maşini. Şoferii vor schimba informaţii cu ceilalţi şoferi din jurul lor. Vei putea comunica şi cu automobilul din faţa ta, şi cu cel din spatele tău. Probabil că şi maşina va vorbi cu tine. Va fi un fel de dădacă ce va avea grijă de tine şi de ceilalţi pasageri atunci cînd faci o manevră greşită. Computerul de bord va calcula şi analiza tot ce se întîmplă în jurul maşinii tale"
Stefan Henrich, purtător de cuvînt Hyundai Motor Europe
"Piaţa auto se va concentra pe marile oraşe care există deja şi care vor fi din ce în ce mai mari. Nu ştiu dacă vor exista maşini zburătoare de o singură persoană care s-ar descurca în aceste mega city-uri. India şi Brazilia ar putea vinde dublu faţă de acum, dar n-au infrastructură. E nevoie de concepte speciale pentru acestea. Trebuie inventat ceva pentru oraşe cu 10-15 milioane de locuitori. Cunoştinţele de acum ale constructorilor auto sînt suficiente pentru următorii 20-30 de ani pentru ca siguranţa şi confortul să fie sporite, iar consumul să fie şi în continuare cît mai mic. Şi acum 30-40 de ani se vorbea de maşini zburătoare şi tot cu motorină şi benzină funcţionează maşinile.
Văd o problemă în viitor. Ştiţi cum se zice. Ce-a fost înainte? Oul sau găina? Faci o maşină specială, dar n-ai infrastructură pentru ea. Pe de altă parte, cine face infrastructură fără să existe un concept?
Maşinile electrice nu vor mai fi o raritate. Poate nu se va inventa nimic nou, ci se vor combina ingredientele pentru a diversifica ofertele. Se va lărgi gama pentru client. Vor fi şi mai mulţi oameni care se vor îngrămădi în tren pentru a ajunge din punctul A în punctul B. Constructorii vor miza pe dorinţa oamenilor care vor lîngă casa în care locuiesc şi o maşină pentru transportul individual"
Made in China
Designerul Zhang Yuhan, o chinezoaică de 21 de ani, a reuşit să creeze maşina din imaginea care deschide articolul. Uimitoarea invenţie se numeşte Volkswagen Aqua şi a cîştigat un concurs sponsorizat de producătorul german din Wolfsburg. Vehiculul cu pronunţate accente sport şi un design revoluţionar poate merge pe diferite suprafeţe (pămînt, apă, nisip şi gheaţă). Maşina futuristă funcţionează cu o pernă de aer, ajutată de patru turbine de mare putere, iar combustibilul folosit este pe bază de hidrogen. VW Aqua poate atinge viteza de 100 km/h. Intrarea şi ieşirea din maşină se fac prin spate.