Articol de Dan Udrea, Remus Răureanu - Publicat marti, 08 februarie 2022 14:29 / Actualizat marti, 08 februarie 2022 14:54
Orlando Nicoară, directorul eAD, firma care deține drepturile TV în Liga 1, a acordat un amplu interviu pentru Gazeta Sporturilor, în care a vorbit despre situația din prima divizie.
Acesta a analizat lipsa spectatorilor de la meciurile din Liga 1 și arată cu degetul cluburile pentru lipsa de interes în privința atragerii fanilor și a sponsorilor.
- Domnule Nicoară, drepturile TV pentru Liga 1 sunt un business sau un act de caritate?
- Business, normal, de-asta am intrat în această afacere! A fost o pierdere până acum, abia anul trecut am reușit să echilibrăm cât de cât balanța. Sper ca până la finele contractului pe care îl avem cu LPF, vara lui 2024, să avem măcar un euro profit!
- Ce ar trebui să se întâmple pentru a face profit?
- Trebuie dezvoltat mai mult produsul în sine! Noi am preluat în 2017 contractul de la firma precedentă, de la maltezi, deci am construit un plan pe 7 ani! La momentul respectiv știam ce trebuie să facem pentru a crește, pentru atragere de spectatori, de schimbat imagine, marketing etc. Dar a venit pandemia, a dat totul peste cap și ne-a tras în jos. Nu putem să facem mai nimic! Meciurile ba sunt cu spectatori, ba cu porțile închise, ba cu 50 sau 30 la sută din capacitate. Sper să scăpăm de nebunia asta până la jumătatea acestui an!
- Suma de 28,5 milioane de euro pe an e prea mare?
- Dacă întrebați cluburile și Liga, vor spune că e prea mică. Dacă întrebați televiziunile, ele vor spune că e prea mare. Evident că noi, ca deținători de drepturi, ne-am asumat această sumă conștienți fiind că vor face profit!
„Sunt cluburi care nu înțeleg noțiunea de suporteri"
- Suma e de aproape 3 ori mai mare decât în Cehia, nu e ciudat?
- Înseamnă că LPF din România și-a făcut bine treaba. Cehia are o populație mai mică decât România, e un aspect important. Într-un fel sau altul, noi și televiziunile subvenționăm acest sport. Gândiți-vă că fotbalul e un fenomen la noi. De când suntem noi implicați, practic noi dăm banii, dar nu vedem schimbări. Aceasta e cea mai mare problemă! Cluburile nu înțeleg schimbările pe care trebuie să le facă și ce se întâmplă cu timpul liber al unei persoane.
Când eu eram copil, mergeam la 8:00 dimineața la chioșc să prind singurul ziar de sport, că veneau doar 10 exemplare. Astăzi, un copil are acces la PlayStation, la Xbox, la Netflix, la o grămadă de posturi TV. Uite un exemplu la îndemână: finala CE de handbal masculin, Spania - Suedia. V-ați uitat în tribună să vedeți media de vârstă a spectatorilor? Aproape doar seniori.
Tot sportul în general are o problemă să atragă tineretul la stadion, în săli. Avem o problemă, urmează să ajungă la pensie generația decrețeilor, pe cine pui în loc, pe post de consumator activ? Pe nimeni? Pentru că tinerii sunt atrași de altceva. Și atunci și produsul, dacă nu are impact, își pierde din anvergură, interes.
- Și ce e de făcut?
- Toți ar trebui să-și pună întrebările astea. Obiectivul cluburilor acesta ar trebui să fie, de dimineața până seara, dar ce se întâmplă în realitate e total departe de drumul corect. Sunt cluburi care nu înțeleg noțiunea de suporteri, sunt cluburi care pur și simplu nu au suporteri. Sunt cluburi care nu înțeleg să cultive suporteri. Sunt cluburi care nu înțeleg că, în final, suporterul e cel care plătește pentru tot, tot, tot. El achită biletul de acces pe stadion.
El plătește la un abonament de cablu, iar acești bani se duc în drepturile TV. Suporterul își achită și impozitele, cu care Primăriile, unele dintre ele, finanțează multe dintre cluburile noastre. Dacă suporterul susține, direct sau indirect, atunci hai să avem grijă de el, nu să-l ignorăm!
„De ce un meci ca Dinamo - FCSB nu s-a jucat pe Arena Națională?"
- Credeți că nu există această cultură în România...
- Nu! Cu câteva excepții, dar foarte mici, răspunsul e nu!
- Și dacă lucrurile vor funcționa așa în continuare, ce anticipați că se va întâmpla în viitor cu contractul de drepturi TV, cu sponsorizările?
- Hai să facem o statistică să vedem câte cluburi de Liga 1 au sponsor principal pe piept! Au apărut agențiile de pariuri, care au adus mulți bani în fotbal, ăsta e un lucru pozitiv, dar la un moment dat numărasem 7 echipe care nu aveau sponsor! O societate mare vrea să-și asocieze imaginea cu ceva credibil, cu ceva care are expunere.
Exemplu: acum două etape, Rapid - UTA, pe Arena Națională, stadion frumos, gazon perfect, atmosferă, suporteri care cântă. Așa, da, atragi sponsori! Apoi, a doua zi, m-am uitat la Dinamo - FCSB. Care, teoretic, avea un afiș mai bun, dar s-a jucat pe un stadion vechi. Dacă Dinamo - FCSB ar fi fost tot pe Arenă, pe un gazon perfect, cu de 3 ori mai mulți spectatori, cum ar fi arătat acel meci? Vă întreb pe voi!
- Clar, Rapid - UTA a fost un meci mai confortabil de privit!
- Și atunci, dacă toți cei care activează în fotbal știu acest lucru, de ce trebuie să ducem un meci Dinamo - FCSB în astfel de condiții? De ce să chinuim jucătorii, spectatorii și telespectatorii pe un stadion care nu mai e la un nivel corespunzător vremurilor pe care le trăim? Vedeți? Despre asta e vorba! Când tu, club, iei astfel de decizii, atunci e greu să ai pretenții să atragi sponsori puternici.
VIDEO Totul despre FC Voluntari - Rapid
Citește și:
Momentul în care Hizo a răbufnit: „I-am zis lui Porumboiu direct: «Nu ești sănătos la cap!»”