Articol de Justin Gafiuc - Publicat luni, 12 februarie 2018 10:57
Alegerile FRF din 18 aprilie stau sub spectrul unui haos juridic de proporții: lipsa unor avize obligatorii de la MTS, mai mulți votanți decât în Registrul Federațiilor, violare abruptă a Codului Electoral FIFA, impus tuturor federațiilor și nesocotit cu precădere de țări africane.
Pe lângă lupta între candidați, devenită mai aprigă odată cu intrarea în cursă a lui Lupescu, alegerile FRF din 18 aprilie se anunță complicate și pe tărâm juridic. Recent, federația de tenis a pierdut definitiv, la Curtea de Apel, un proces, anularea Adunării Generale din aprilie 2016. În acest caz, judecătorii au certificat două lucruri obligatorii: orice modificare a actului constitutiv prin afilieri/dezafilieri trebuie avizată de MTS, iar voturi valabile pot da doar cluburile care sunt trecute în Registrul Federațiilor de la Tribunal. Pe ambele segmente, fotbalul, la rândul lui, e complet descoperit!
"FRF nu are cu siguranță avizele periodice de la minister pe afilieri și dezafilieri", spun surse GSP, în timp ce FRF nu a răspuns la această întrebare.
Doar 80 de cluburi în Registrul Federațiilor
De asemenea, federația e descoperită și pe cealaltă latură: în Registrul Federațiilor de la Tribunal apar doar 80 de cluburi, între care Tractorul Brașov, Rulmentul Bârlad, Paulo București, FC Onești sau Conired Pucioasa!!! Sunt grupările înscrise în 2002, după care nu s-a mai operat nicio modificare de pe vremea lui Mircea Sandu. Mai mult, peste jumătate nici nu mai există! În plus, în scripte apare ultimul Comitet Executiv din era Nașului, cu decedatul Sorin Țerbea și cu Florian Walter, fostul finanțator de la "U" Cluj și Petrolul, printre membri!
"Dacă nu se gândește bine strategia juridică a FRF pentru intrarea în legalitate, e posibil să apară mari probleme în perioada următoare. Este incredibil că Burleanu nu a înțeles importanța rezolvării problemelor juridice ale FRF și că nu a mișcat un deget timp de patru ani pentru a intra în legalitate!", a comentat pentru GSP un avocat specializat pe astfel de probleme.
Nesocotire a Codului Electoral FIFA încă din "mandatul Sandu"
Există însă și o altă latură, pe marginea căreia FRF tot nu a făcut momentan nicio precizare. Concret, Codul Electoral FIFA, aflat în vigoare din 2007, detaliază felul transparent în care federațiile afiliate sunt obligate să desfășoare alegerile pentru funcțiile de conducere. Printre prevederi există următoarele puncte:
- Comitetul Electoral organizează și supervizează procesul alegerilor și adoptă deciziile legate de acestea;
- membrii Comitetului Electoral nu trebuie să facă parte din organele executive în exercițiu;
- Comitetul Electoral trebuie să fie ales de Adunarea Generală anterioară celei de alegeri sau de organismul care asigură conducerea între adunările generale (n.r. Comitetul Executiv) cel mai târziu cu șase luni înainte de scrutin;
- Comitetul Electoral trebuie să fie alcătuit din minimum șapte și maximum nouă membri, între care un președinte și un vicepreședinte;
- Comitetul Electoral supervizează toate detaliile legate de proceduri și organizare, inclusiv respectarea propriilor statute și cele ale FIFA, să distribuie informațiile complete către membrii afiliați, media și public, publicarea listei de candidați și de votanți;
- trebuie să existe un Comitet Electoral de Apel.
Problema la FRF este că nu a adoptat niciodată propriul Cod Electoral în conformitate cu cel de la FIFA și nici nu a înființat vreodată, cu mandate clare de patru ani, cum scrie la carte, un Comitet Electoral și un Comitet Electoral de Apel! Iar aceste neglijențe s-au translatat la "administrația Burleanu" din mandatul lui Mircea Sandu, care, de asemenea, a nesocotit aceste prevederi, preferând să gestioneze alegerile în mod netransparent.
Concurăm și cu Sierra Leone sau Papua Noua Guinee
Numai că FIFA a devenit foarte intransigentă pe acest subiect. Nu mai departe de sfârșitul anului trecut, a intervenit direct pentru amânarea repetată a alegerilor pentru conducerea federației din Rwanda exact pe violarea abruptă, tip București, a Codului Electoral FIFA!
Iar exemple similare s-au petrecut recent și în alte țări, precum Etiopia, Sierra Leone sau Papua Noua Guinee! România ar putea să completeze lista rușinii dacă membrii afiliați sau candidați nemulțumiți vor sesiza FIFA vizavi de aceste nereguli.
2016
e anul în care Răzvan Burleanu a fost validat de instanță și a fost trecut în Registrul Federațiilor ca președinte FRF. Nu se știe, deocamdată, dacă a existat și necesarul aviz MTS
Scenariu comic: doi președinți FRF!
Teoretic, ținând cont de numele trecute oficial în scriptele de la Registrul Federațiilor, FRF s-ar putea confrunta cu un scenariu tragicomic. În calitate de președinte al CEx, cum încă apare în documentele de la Tribunal, Mircea Sandu ar avea posibilitatea să convoace vechiul CEx, și el activ pe hârtie, și să convoace o Adunare Generală FRF cu cluburile care încă mai există dintre cele 80 trecute oficial ca afiliate. Pe acest mecanism, am putea avea un președinte FRF ales pe "aripa Mircea Sandu - Registrul Federațiilor" și un posibil alt președinte pe circuitul care se derulează acum, pe "aripa Burleanu". Cu folosirea CEx actual și a peste 200 de cluburi chemate la vot!