Articol de Andrei Crăiţoiu - Publicat joi, 22 aprilie 2021 08:00
Pentru prima oară în istorie, România va fi prezentă, duminică, 25 aprilie, spre luni dimineață, pe covorul roșu al Galei Oscar. Presa internațională din țări unde rareori apar știri despre România a scris pe larg despre semnificația documentarului ”Colectiv” pentru ”lumea care are nevoie de jurnalism independent”
Bangkok Post, din Thailanda, jurnal ce apare din 1946, a dedicat o pagină documentarului, scriind că "România a ales un film în care strălucește reflecția asupra eșecului flagrant al țării".
"Jurnaliștii români, zdrobitori și curajoși, lasă camera să-i urmărească în redacție, la întâlniri, dar și la dezbaterile TV. În ciuda jurnalismului lor temerar, cei de la Gazeta Sporturilor nu sunt descriși drept eroi. Urmăriți acest film și comparați-l cu, să zicem, «Spotlight», câștigător de Oscar, în care un grup de jurnaliști din Boston descoperă un scandal de molestare a copiilor", mai notează cei de la Bangkok Post.
Filmul românesc este peste «El agente topo» (nr. propunerea Chile). Un documentar excepțional. Imaginile urmăresc un grup de jurnaliști care au investigat nereguli raportate în spitale
Cine y Literatura (CHILE)
Trebuie să mărturisesc că privirea mea către «Colectiv» este inevitabil contaminată de starea mea de jurnalist, așa că încerc să mă identific cu reporterii neobosiți care apar în film
Opinion (BOLIVIA)
Este, fără îndoială, una dintre cele mai îngrozitoare viziuni pe care le veți vedea pe un ecran de cinema și cât de aproape puteți ajunge să fiți în pielea oamenilor de la Colectiv în acea noapte
The West Australian (AUSTRALIA)
Echipa de jurnaliști români e dovada și confirmarea faptului că libertatea de a investiga este o valoare inestimabilă pentru orice stat care dorește să se definească drept democratic
Il Messaggero (ITALIA)
Metodele jurnalismului din vechea școală triumfă: scormonitul prin hârtii, trântirea telefoanelor. Cea mai veche întrebare jurnalistică triumfă și ea: De ce mint acești oameni?
Financial Times (MAREA BRITANIE)
Filmat în decorul sobru al redacțiilor moderne, documentarul lui Nanau este o odă adusă transparenței, rigorii, îndârjirii, o operă pentru recunoașterea vechii și binefăcătoarei munci a jurnalistului
L’Equipe (FRANȚA)
"Cel mai bun film despre jurnalism. Doar viața ar putea scrie această poveste"
În Polonia, la Onet, unul dintre cele mai puternice siteuri din Varșovia, redactorul-șef Bartosz Weglarczyk scrie despre filmul lui Alexander Nanau, numindu-l "cel mai bun documentar despre jurnalism pe care l-am văzut vreodată".
"Da, «Toți oamenii președintelui» sau «Spotlight» sunt filme fantastice și povești grozave, dar «Colectiv» este despre o lume în care jurnaliștii cu fracții din resursele Washington Post s-au confruntat cu instituții din state care, cu câțiva ani mai devreme, ar fi introdus jurnaliștii într-un lagăr de muncă fără ca asta să bată la ochi", scrie polonezul.
"Doar viața ar putea scrie această poveste. Protagoniștii filmului - un grup de jurnaliști de investigație de la Gazeta Sporturilor - încep să se întrebe de ce alte 38 de persoane rănite în incendiu au murit în spitalele din România. Răspunsul la această întrebare este șocant. Când comunismul s-a prăbușit, noua democrație a fost incapabilă să construiască structuri democratice. Filmul lui Nanau este cel mai bun argument pe care îl știu pentru faptul că, în democrațiile tremurătoare din Europa Centrală, mass-media liberă este una dintre cele mai importante forme de apărare pentru societatea civilă și pentru cetățeni împotriva lăcomiei și ignoranței autorităților", notează Bartosz Weglarczyk.
Care își încheie editorialul: "Dacă românii pleacă luni din Los Angeles cu cel puțin un Oscar, și asta cred, acest premiu va fi acordat mass-media libere din întreaga lume. Duminică voi ține degetele încrucișate pentru Alexander Nanau și întreaga redacție a Gazetei Sporturilor".
«Colectiv» caracterizează democrația ca un proces lung și lent de negociere și compromis care implică interacțiunea neîncetată a voinței individuale, a inerției instituționale și a stărilor sociale
FirstPost (INDIA)
Când presa se înclină în fața autorităților, autoritățile vor maltrata cetățenii
Sergio Zurita, scriitor (MEXIC)
Alexander Nanau captează o țară plină de furie, disperare și neîncredere. Despre cum un dezastru, un incendiu a schimbat România
Faler (AUSTRIA)
Dacă jurnalismul înțelege că a fi independent înseamnă să nu fii pe placul publicului sau al celor care te finanțează, va fi posibil. Una dintre probleme e că jurnaliștii vor să fie mereu pe placul publicului
Jordi Évole (SPANIA)
«Colectiv» arată puterea jurnalismului în investigarea corupției din sistemul de sănătate al țării. Foarte puternic!
Thiago Amparo, jurnalist (BRAZILIA)
Arată cum viața umană este lovită de politică și de bani. Bineînțeles că asta poate ieși la iveală în România datorită presei libere. Situație cu care noi, în Turcia, nu suntem obișnuiți
Enes Bugra, jurnalist (TURCIA)